טודלרס

שיקולים בבחירת מעון יום לילד

צריכה לחזור לעבודה ? מתלבטת על מעון ? מה השיקולים

20.2.2014

בחירת מעון לתינוק
מאת: רשת דובדבן, מעונות יום לגיל הרך

כיצד אבחר את המעון הטוב ביותר לילד שלי
בחירת מעון יום היא אחת ההחלטות הקשות ביותר שעל ההורים לקבל עבור ילדיהם. המעון הוא מסגרת בה הילדים שוהים חלק ניכר מהיום, וכל הורה רוצה שבפרק הזמן הזה הילד שלו ירגיש נוח, טוב, בטוח ואהוב. אז כיצד נבחר את המעון הטוב ביותר עבור ילדינו? להלן כמה טיפים שיסייעו להורים להכריע בסוגייה.
 
כמה המלצות וטיפים לבחירת מעון
 
פיקוח – כל מסגרת-חינוך פורמלית, בין אם היא פרטית או ציבורית, צריכה לפעול תחת רישיון ובקרה. ודאו, קודם כל ולפני הכול, שהמעון הפוטנציאלי פועל בפיקוח של גורם מוכר. מעון יום בפיקוח משרד הכלכלה או משרד התמ"ת, או מעון יום פרטי המופעל על-ידי ארגון מוכר – אלו הן מסגרות בפיקוח אליהן תוכלו לשלוח את הילדים, וללכת לעבודה בראש שקט.

בטיחות – אחד מהגורמים החשובים ביותר בכל מסגרת חינוכית. כל הציוד ופריטי המשחק והלמידה, חייבים לעמוד בתקנים בטיחותיים מחמירים ולשאת בתווי תקן מסוימים. בדקו את המעון כאילו היה ביתכם הפרטי, וודאו עם הצוות המקצועי שלפעוטות אין גישה לחומרים מסוכנים או לצעצועים בעייתיים שעלולים ליצור בעיה.
 
עלויות – נכון הוא שאם הכסף שלכם היה גדל על העצים, השיקול הכלכלי לא היה משחק תפקיד בבחירת המעון; אך בהנחה שאתם עובדים קשה כדי לחסוך כסף לחינוך הילדים, כנראה שהפרמטר הפיננסי יהיה חייב לשחק תפקיד בהחלטה שלכם. ככלל, מעונות יום פרטיים יקרים יותר ממעונות ציבוריים, אך הם לא חייבים להיות, בהכרח, גם טובים יותר. אם מבחינה תקציבית אינכם עומדים בעלויות של מעונות היום הפרטיים, תוכלו בהחלט למצוא מסגרת טובה לא פחות שאינה פרטית.
 
מראה עיניים – אל תסמכו אך ורק על ההמלצות של החברה הטובה, או על שמועות שהגיעו אל אוזניכם בנוגע לטיבו של המעון. בקרו במעון בעצמכם, הכירו את אנשי הצוות והתרשמו מהאווירה השוררת במקום. בקרו במעון בשעות שונות במהלך היום – בשעת ההגעה בבוקר, בשעות המשחק, בזמן ארוחת הצהריים ועוד. אם תרגישו באווירה הטובה, אם המקום נקי, אם הפעוטות שמחים ואם הצוות עושה רושם כמקצועי, נעים וחם כלפי הילדים – כנראה שהגעתם למקום הנכון.
 
הניסיון המקצועי של אנשי הצוות – לצד הגישה מסבירת הפנים של מנהלת המעון והגננות, חשוב שיהיה לצוות ניסיון מקצועי-מעשי. בררו היכן עבר הצוות המטפל את ההכשרות שלו ובאילו קורסים השתתף. ככל שהצוות יהיה בעל ניסיון וידע רבים יותר, כך תרגישו בטוחים יותר להפקיד בידיהם את הגוזלים היקרים לכם כל כך. כמו כן כדאי ורצוי לוודא שעל כל 4 או 5 פעוטות במעון, תהיה מטפלת אחת אחראית.
 
מיקום וגישה – האם המעון קרוב לביתכם או שמא נמצא רחוק מדי? האם יש מקום חניה בשעות הבוקר ואחר הצהריים? חשוב לברר את הפרטים הללו מבעוד מועד, כדי שלא ייווצר מצב בו תמצאו את עצמכם תקועים בפקק אינסופי של הורים, בניסיון להחנות את הרכב ולהפקיד את העולל בידי הגננת.
 
סדר היום – מתי מגיעים? מתי מתקיימות הארוחות וכמה מהן יש ביום? יש מעונות המציעים 3 ארוחות מלאות ביום, לעומת מעונות אחרים המספקים גם ארוחות ביניים. כמו כן מהו סדר היום מבחינת התכנים החינוכיים והפעילויות במקום? האם התכנים הם לשביעות רצונכם כהורים? כמו כן בררו מראש האם המעון ערוך ומוכן לטיפול בילד בשעות הדרושות לכם כהורים עובדים.
 
גישה חינוכית – בימינו יש מספר לא מבוטל של מעונות יום הדוגלים במשנות חינוכיות שונות – החל מהמעונות המציעים מסגרת חילונית, דתית-לאומית או חרדית, וכלה בכאלו הדוגלים במשנות אנתרופוסופיות, מעונות "ירוקים ואקולוגיים" ועוד. בחרו מראש את המסגרת המתאימה לכם ולילדכם.
 
האינסטינקט האימהי לא טועה
אומרים שעל אינסטינקט אימהי תמיד אפשר לסמוך, ושלעתים הוא עוצמתי וחזק יותר מכל שיקול רציונלי. נסו להתחבר לאינסטינקט הזה, שיש שיכנו אותו אינטואיציה, קול פנימי או תחושת בטן, "לשמוע" מה הוא אומר לכם ולהתייחס אליו בקבלת ההחלטה הסופית שלכם.

בהצלחה!
רשת דובדבן – מעונות יום לגיל הרך
אבא הלל סילבר 7, רמת גן
טל': 03-6338888, דוא"ל: s@rdm.co.il