טודלרס

טיולים קצרים בגיל הרך

חוויות של טיול בגיל הרך

24.9.17

הסתיו בפתח וימים נעימים מבקרים. לעיתים בוקר מוקדם וקריר, בוקר מאוחר מעונן, אחר הצהריים עם רוח נעימה מזמנים זמן לטיול.גם בגנים וגם אחר הצהריים הגיע הזמן להחזיר את טיולי הטבע לשגרה אם אלו ירדו מהפרק בתקופת הקיץ הלוהטת. לאחרונה יצא לי להצטרף לטיול ילדים בגילאי שנתיים בגן בקיבוץ וראיתי עד כמה עשיר הטיול בחוויות ולמעשה כולל את כל מרכיבי ההתפתחות בעטיפת חוויה אחת ומגובשת. הילדים טיילו בסביבת הקיבוץ לאחר סבב חבישת כובעים. הם עצרו ליד כל עץ, הסתכלו בעזרת מיקוד הגננת על האדמה סביב העצים. הם גילו את הנמלים, עקבו אחרים וניסו למצוא את הכן. מצאו חיפושיות והרימו וחקרו את הזיתים מתחת לעצי הזית. לאחר מכן חקרו את פרחי ופירות עץ הסיגלון ותנועת הסיבוב של עלי המחנף הנאה ברוח ובסוף גילו את גובהו ופרחיו של החצב. הם נעצרו ליד השבשבת שהסתובבה ועצרה וניסו להבין מה מסובב אותה. הם הצטרכו לעצור ליד כל כביש ולהבין כיצד חוצים ועוברים ולווסת כל רצון לקטוף ולגעת בפירות ולהסתפק במגע וחקירה של אלו הנמצאים על האדמה. הם היו צריכים ללכת מעל אבנים וסלעים בשטח, לשמור על שיווי משקל, לקום כשנפלו ולהתמודד עם שמש שלעיתים סינוורה בעיניים. הם הגיעו לבית בשיפוץ ובדקו עם הגננת מהם כלי העבודה סביב הבית והחומרים ומה עושים איתם. הם חזרו לגן עם אבנים, עלים, פירות וענפים שאותם הניחו בפינת הטבע ליד מגדירי הצמחים וזכוכית המגדלת. הם הסירו את הכובעים, שתו מים, אכלו פרי ונכנסו לשחק במשק בית בגן הממוזג.

אין ספק שכל מרכיבי ההתפתחות היו שם. מוטוריקה גסה ( מעבר המכשולים בשטח), מוטוריקה עדינה ( הרמה ואיסוף העלים, האבנים והזיתים), ויסות אימפוליסיביות (ברצונם לקטוף פרחים ולחצות את הכביש ), פיתוח כישורים חברתיים (בזמן פטפוטים בין חברי הגן), פיתוח שפה ( היכרות עם שמות הפרחים והעצים) ופיתוח קוגניטיבי ( חקירת אבנים, עלים, סיבה ותוצאה).לסיכום, טיול של חצי שעה בטבע מזמן חוויה חושית התפתחותית שלמה. מה שלנו נראה מובן מעליו לילדים הוא עולם חדש שמתגלה דרך התנועה, המגע והחקירה. לא תמיד יש זמן ומקום לטיול ארוך אבל גם טיול קצר ליד הבית יכול לזמן חוויה נפלאה לילדים ולהורים.