טודלרס

תפקיד הדולה בחדר לידה

עומדת ללדת בקרוב ? מתלבטת האם לקחת דולה ? קראי עוד על תפקיד הדולה בחדר לידה

8.7.2013

תפקיד הדולה בלידה
מאת: חן דולה, מדריכת הכנה ללידה מוסמכת, דולה בכירה ומנחת מעגלי אמהות ותינוקות.

הלידה הינה תהליך פיזיולוגי טבעי, אשר תלוי ברובו במאזן הורמונלי טבעי. לדוגמה, כדי שיהיו צירי לידה מופרש הורמון בשם אוקסיטוצין. הורמון זה מופרש רק כשהאשה מרגישה נינוחה ומוגנת וכשהיא יכולה להיות מרוכזת בעצמה ובתהליך שהיא עוברת. בנוסף – כדי שהצירים לא יכאבו כל כך מופרש הורמון האנדורפין. הורמון זה הינו משכך כאבים פיזיולוגי והוא מופרש כשהצירים כבר כמעט בלתי נסבלים.

כבר קרה, שליוויתי זוג לבית החולים כשהיו צירים סדירים, אך האשה עוד לא הייתה לגמרי בשלבי לידה פעילה, ומהרגע שנכנסנו למיון היולדות הצירים נחלשו ותהליך הלידה נעצר. למה זה קורה? כשאשה עוזבת את ביתה המוכר, נכנסת אל האוטו ומגיעה אל בית היולדות היא מיד מתבקשת לענות על שאלות אשר דורשות ממנה לחשוב על התשובה והיא נתקלת בעיניים מתבוננות ובאורות חזקים. כל הגורמים האלו מפריעים להפרשת אוקסיטוצין ומעכבים את תהליך הלידה. כך גם נוצר מצב, שבו יש צירים אבל פחות אינטנסיביים ופחות אפקטיביים והאנדורפין לא מופרש או מופרש ברמות נמוכות.

אז מה הקשר בין מה שהסברתי לבין הדולה? דולה למעשה, באה לתמוך ולתת אווירה יותר נעימה ומוכרת. מדובר באשת מקצוע, אותה האשה פגשה כבר מספר פעמים בעבר ויודעת מה האשה רוצה ומה גורם לה לתחושה יותר נעימה. הדולה גם יודעת את סודות ההורמונים, אשר אינם סודיים כלל, ויודעת איך לעודד את ההורמון הנכון בשלב הנכון של הלידה. בנוסף, פעמים רבות דולה גם יודעת לזהות לפי הצירים מתי באמת הגיע הזמן ללכת והרצון של האשה לנסוע לבית החולים לא נובע אך ורק מהתרגשות וציפייה.

באופן אישי, אני בכלל לא נגד לידות בחדרי לידה! הקדמה הביאה איתה הרבה התערבויות בתהליך הטבעי של הגוף, אך גם הורידה משמעותית את מקרי התחלואה והתמותה וגם את זה צריך לזכור. בנוסף, הידיעה שיש צוות רפואי מנוסה ומקצועי יכולה מאוד להרגיע ולתת תחושה שהאשה נמצאת בידיים טובות. הדולה איננה מיילדת ואיננה רופאה ולכן אינה יכולה לקבל החלטות לגבי הליכים רפואיים ובשביל זה קיים הצוות הרפואי. בעוד הצוות הרפואי בא לתמוך באשה ובילוד מבחינה בריאותית, הדולה באה לתמוך בתהליכים ההורמונליים והרגשיים, אותם עוברת האשה ביחד עם הילוד ועם שאר המלווים.

אשתף בסיפור לידה שליוויתי שמדגים את זה מאוד יפה: לידה שהתחילה כמו רוח סערה ולאחר קבלת האפידורל הסערה שככה. גם קצב הלידה נרגע והצירים כמעט נפסקו. בני הזוג פחדו שאם הלידה לא תמשיך להתפתח, האשה תיאלץ ללדת בניתוח קיסרי. הצוות הרפואי נכנס והרגיע והסביר, שלא כל כך מהר מנתחים ויש עוד זמן לנסות בעוד אני עמעמתי אורות, עבדתי אתה על דמיון מודרך, עיסיתי והרגעתי. בתוך שעה הפתיחה קפצה מ-6 ס"מ ל-9 ס"מ!

לכל מלווה בלידה יש משהו שרק אותו מלווה יכול לתת לטובת התהליך:בן\בת זוג – הקרבה האינטימית, אמא – רק אמא יכולה לתת אהבה וביטחון של אמא, אחות או חברה טובה – קרבה לאורך זמן עם דינמיקה ייחודית וכך הלאה. גם דולה יכולה לתת משהו שרק היא יכולה לתת. כמובן, כל דולה מביאה איתה משהו מיוחד משלה, אך ניתן להכליל בכך שדולות נותנות את הידע המקצועי יחד עם התמיכה הרגשית והליווי מסוף ההריון ועד אחרי הלידה מתוך ריחוק מסוים, שמאפשר התבוננות מזווית מפוכחת ואובייקטיבית יותר וגם מאפשר לפתוח את כל מה שסגור בנפש מתוך ידיעה, שזה לא יעבור הלאה (אלא אם מדובר בדברים המחייבים דיווח כמובן!)

גם כל דולה היא ייחודית ונותנת את הדבר המיוחד שיש לה לתת לדוגמה: יש דולות שמתמחות גם בתחומים שונים של רפואה משלימה, יש דתיות וחילוניות, צעירות ומבוגרות יש דולות שהן יועצות הנקה וכאלו שמתמחות בחיים שאחרי הלידה. גם טווח המחירים משתנה: דולה מתלמדת יכולה לקחת סכום בין 0-1000 ש"ח בעוד דולה ותיקה, מנוסה ובעלת מוניטין יכולה להגיע גם לכ-3000 ש"ח. באופן אישי, אני לוקחת סכומים נמוכים יחסית לנסיון, הוותק וההכשרה שיש לי מסיבות אידאולוגיות והמסקנה היא, שיש דולות מכל הסוגים, התחומים והמחירים.
לסיכום, תפקידה העיקרי של הדולה בחדר הלידה הוא ליצור שער חיובי בין ההריון לבין ההורות הראשונית וכדי שנוכל לעשות זאת, מומלץ לערוך סקר שוק לפני בחירת הדולה כדי לוודא בחירה של הדולה המתאימה ביותר.

ועכשיו, כמה מילים עליי: אני חן. אמא לשניים (בינתיים), מדריכת הכנה ללידה מוסמכת, דולה בכירה ומנחת מעגלי אמהות ותינוקות. לפרטים לגבי הקורסים שלי ניתן לפנות אליי בטלפון: 054-2665670
וניתן גם להצטרף לדף הפייסבוק שלי: https://www.facebook.com/chendoula
ניפגש בשמחות!