טודלרס

קנאה של אח אחרי לידה

האח הצעיר מקנא בתינוק אחרי הלידה ? מה מומלץ לעשות

26.5.2013

לידת ילד שני מייצרת לא פעם תהליכים רגשיים לא פשוטים אצל האח הבכור. אם חשבתם שגידול הילד השני יהיה קשה לעיתים תגלו כי הקושי הגדול יותר הוא להתמודד עם האח הבכור שלאחר הלידה מתפקד בצורה שונה לחלוטין ממה שהכרתם עד כה.
כאשר הפרש בין האחים קטן, לעיתים התגובות הרגשיות פחותות או פשוט שונות היות והאח פחות התרגל למקום היליד שלו. כאשר הפרש בין האחים גדול (מעל שלוש שנים) ומעמד הילד הבכור והיחיד "נפגע" עולות תגובות רגשיות והתנהגויות שונות מצד האח הבכור.
פסיכולוגים מכנים את מצבו של הילד הבכור כתגובה רגשית לשינוי המשפחתי. ההורים צריכים להבין כי עד הלידה המשפחה הייתה בעלת איזון מסויים ובעלת דפוסי התנהלות מסויימים. ברגע שהאח השני נולד, איזון ודפוס זה מתערער, הקלפים מתערבבים והילד הבכור מוצא עצמו הרבה פעמים מקנה, מבולבל וחסר שליטה.
 
קנאה של ילד שני – רגש טבעי ולגיטמי
אתם ההורים רציתם להביא עוד ילד, אבל בנכם הבכור לא בהכרח רצה עוד אח או לחלופין רצה להתחלק עם אח נוסף בתשומת הלב של ההורים. הוא רצה את ההורים לעצמו. לאחר הלידה מוצא עצמו הילד הבכור מתבונן בכמות תשומת הלב שהוריו , משפחתו וחבריו נותנים לאחיו התינוק ומקנא. מדובר בתחושה טבעית ולגיטימית. חשוב להסביר לילד שמדובר בתחושה לגיטימית. חשוב להסביר כי החברים, המשפחה והמכרים רוצים להכיר את התוספת המשפחתית שהגיעה ולכן מביעים יותר עניין בו.

קנאה של ילד שני – כיצד מתבטאת ?
הקנאה של ילד שני – יכולה להתבטא במגוון מצבים :
תגובות רגשיות קיצוניות ללא קשר למצב – התפרצויות בכי מדברים קטנים
תגובות והתנהגויות דווקא –  ילד שלא רוצה לנעול נעלים, לא רוצה לעזור, לא רוצה.
נסיגה התנהגותית – חזרה לפיפי בלילה, נסיגה בלימודים (מראה שאינו יודע דברים שלמד)
דפוס המנעותי מתקשורת – ילד שנמנע מלהגיב ולדבר עם הוריו (מתריס נגדם).
רוצה את סבא וסבתא אבל לא את אימא – מדבר על הרצון לבלות יותר עם הסבא והסבתא ואינו רוצה להיות בקירבת האם או ההורים העסוקים בתינוק.
 
ממה נובעות התנהגויות אלו ?
התנהגויות אלו נובעות מהתגובה הרגשית לאח שנולד ולשינויים המערערים שהביא עמו. חלק מההתנהגויות נובעות מצורך בשליטה. אני לא אעשה מה שאמא מבקשת, אני לא אדבר עם אבא. הילד מנסה דרך התנהגויות אלו לחזור ולשלוט במציאות כי חש חוסר שליטה. ואולם, התנהגויות אלו מובילות לעיתים לגל נוסף של בעיות תקשורת, ריבים , עימותי שליטה ולחצים.
 
מה לעשות עם האח הבכור לאחר הולדת הילד השני :
לעודד את הילד לדבר איך מרגיש כשרואה כמה תשומת לב ניתנת לאחיו ולספק תחושת לגיטימציה לתחושתיו.
לקרוא עימו ספרים בנושא הקינאה והקשר לאח הנולד ודברו עימו על הדברים (הדבר יעזור לעבד את הרגשות והמחשבות בנוגע לאח החדש).
לפנות זמן איכות קבוע עם האח הבכור בהם לא נמצא האח הצעיר (זמן משחק, זמן קריאת סיפור, זמו חוג משותף ).
לנסות לאזן את כמות היחס החיובי בין האחים ולשתף את המפפחה המורחבת בצורך לאזן את מידת היחס בין התינוק לאח הבכור.
פרגנו לו במילים, במגע וביחס על כל סוג עזרה שלו להורים, למשק הבית ולאח הצעיר והסבירו לו על התנהגות  חיובית ובוגרת זאת.
בהדרגה לבקש מאח הבכור להיות מעורב בעזרה ובהחלטות הקשורות באח הקטן. כך ירגיש תחושת מעורבות, שייכות ותחושת שליטה בנעשה סביבו.
המנעו מלהכנס לעימותים הכוללים צעקות ומגע פיזי שלילי. השתדלו להציג גבולות בצורה אסטרטיבית (במידה ויש בעיות התנהגות) עם תיווך רב למשמעות ללא הצגת כעס או רצון להיכנס למצבי ענישה.
הבינו שמדובר בתהליך הסתגלותי שיקח זמן  ושיהיו בו עליות ומורדות