טודלרס

השפעה של שהייה במעונות יום על התפתחות ילדים

מתלבטת האם לרשום את התינוק למעון איכותי אך יקר מאוד ?

15.4.2013

כתבה מתורגמת מאת: ד"ר דוד פלקוביץ – פסיכולוג וחוקר בתחום ההורות (3.1.2013)
 
החיים במדינת ישראל אינן קלים. כל אמא עובדת צריכה לחשוב האם היא חוזרת לעבודה מיד בתום שלושת חודשי החופשה ומשאירה את הילד אצל מטפלת או במעון או שנשארת בבית להמשך טיפול בתינוק ומשק הבית.במאמר זה תמצאו נקודות קריטיות למחשבה במידה ותבחרו לשים את התינוק או הפעוט במעון יום.
 
מחקר על ההשפעה של שהייה במעון יום על ילדים
מחקרים ארוכי טווח שבדקו קשר בין לימודים גבוהים וההתנהגות הילד ובין התדירות וסוג מעון היום שבו שהה הילד בהיותו צעיר, מוצאים שגם לאיכות ולמשך הזמן של השהייה במעון, יש קשר להתנהגות וההישגים של הילד בתקופה מאוחרת יותר בחייו.
לדוגמא, לפי המדגם שנלמד ע"י המכון הלאומי להתפתחות הילד, התברר שאפשר להעריך את התוצאות כעשור לאחר שהילד עזב את המעון.החוקרים מצאו שלאיכות השהייה במעון יש קשר לשיפור בהבנה הקוגנטיבית וההתנהגותית בגיל 15, לצד ירידה בתוצאות החיוביות ברמות של איכות הטיפול במעון.
באופן דומה, במחקר איכות מעון היום, נחזתה עלייה ברמת הקוגנטיבית והצלחה בלימודים ( כמו למשל אוצר מילים טוב יותר) בגיל ארבע וחצי, כמו גם במשך זמן הלימוד של הילד בבית ספר יסודי.בגיל ארבע וחצי שנים, מספר השעות במעון יום היה קשור עם עלייה ברמות ההתנהגות החריגות כמו למשל חוסר התאמה ותוקפנות. בגיל זה , ככל שהילד שהה  יותר שעות במעון, כך גדלה האפשרות לקשיי התנהגות. באופן דומה, יותר שעות שלא במסגרת מעון יום במשך ארבע וחצי השנים הראשונות שלך חיי הילד, צפתה התנהגות של לקיחת סיכוני יתר ואימפולסיביות בגיל 15 שנים. בסדרה של מחקרים נפלאים, מצאו החוקרים שאיכות מעון היום קשורה לרמות של קורטיזול בגוף הילד (הורמון שמופק מבלוטה בגוף בתגובה למצבי לחץ).
כאשר הילדים קיבלו במעון טיפול איכותי, שמאופיין ברמות גבוהות של עזרה נפשית ועוררות קוגנטיבית, ירדה רמת הקורטיזול במרוצת היום. ילדים אלו הראו רמות קורטיזול דומות לילדים שנמצאו בסביבה מלחיצה פחות, כמו למשל בבתים שלהם.
 
כיצד להעריך את איכות מעון היום
צוותי המחקר של המכון הלאומי לחקר התפתחות הילד, פיתחו סדרה של 9 התנהגויות של המטפלים במעון, שיכולות להדריך את ההורים שבוחנים את המטפלים ביום טיפוסי של עבודתם. אם ההורים מנסים להעריך תוכנית מסוימת, הם צריכים לבחור בילד אחד בתכנית, שדומה בהתנהגותו לילד שלהם,  ובמרווחי זמן של כחצי דקה להבחין אם המטפל:
מגיב לקול של הילד
מקריא לילד בקול רם
שואל את הילד שאלה
משבח או מדבר בחיבה לילד
מלמד את הילד
מפגין בדיבורים גישה חיובית לילד
מייצר מגע פיסי הולם עם הילד
האם המטפל עסוק
האם המטפל עסוק באופן פעיל עם הילד, (בניגוד לדוגמא לצפייה בטלויזיה )
 
בעוד שכל 9 ההתנהגויות האלו נמצאו קשורות לאיכות הטיפול במעון, החשובה מביניהם היא האינטראקציה הדיבורית שמופעלת ע"י המטפל. אלו ששואלים,משבחים, מלמדים, ובאופן כללי יוצרים אוירה חמה ואוהדת ע"י אינטראקציה עם הילד כאינדיוידואל, במקום עם כל הקבוצה, וכאשר הם מדברים אל הילד בצורה חיובית, הם אלו שתורמים לרמה גבוהה של איכות הטיפול, שאחר כך בגיל מאוחר יותר מתבטאת בהבנות והתנהגויות חיוביות של הילד עשר שנים מאוחר יותר.
 
מאפייני משמעות ומסגרת
מאפיינים חשובים אחרים אצל המטפלים במעון, כוללים דפוסי משמעת שמאופיינים בכך שמאפשרים לילדים אפשרויות והנחות עדינות, במקום מילים קשות ואמצעי ענישה קשים. בנוסף לאיכות של האינטראקציות מטפל-ילד, המאפיינים של מרחב פיסי של סביבת הטיפול בילד נמצאה גם היא כגורם רלוונטי.החוקרים מצאו שהימצאות
 
מרחב החדר
מרחב של לפחות 4 מטרים רבועים לילד כחשובה. מעון יום שיש בו מרחב פחות מכך, יגרום כנראה לילדים להיות תוקפניים ופחות מעוררים אינטלקטואלית.מכיוון שהסביבות  של הילדים חשובות כל כך, אין זה מפתיע שהחוקרים תיעדו את חשיבות הסידורים שמאפשרים לילדים פרטיות ומרחב נפרד למשחקים שקטים וגם רועשים.
 
מבחר חומרים הזמין לילדי הגן
מבחר החומרים שעומדים לרשות הילדים נמצאו כגורמים להעלאת האתגרים האינטלקטואלים שלהם במסגרת מעון היום. כאשר כמות החומרים מוגבלת בכמות ובמבחר, נמצא שהילדים נלחמים יותר, ומראים פחות התקדמות בשפה ובהתפתחות החברתית.
 
איזון בין משחק מובנה לחופשי
מאפיין חשוב נוסף של המעון הוא האיזון בין התוכנית המובנית וזמן המשחק החופשי של הילדים. תוכניות מובנות בלבד, מבלי להשאיר זמן חופשי לילדים, תוצאתם תהיה התרסה, לחץ נפשי, וילדים לא מאושרים. לעומת זאת, תוכניות שאין בהם בכלל משהו מובנה. יגרמו שהילדים יהיו בעלי רמות כישורים חברתיים נמוכים. החוקרים מבינים, שתוכנית שמשלבת באיזון בין קבוצה שמופעלת ע"י מבוגרים, שטבעה חינוכי, ובין זמן משחק חופשי ע"י הילדים שמעודדים בעצמם פעילויות של חיפוש, חשיבה, ואינטראקציה חברתית, היא השילוב הטוב ביותר.
 
חברה
ההזדמנות לשחק אפילו עם ילד נוסף אחד על בסיס קבוע, מתקשרת לרווח גדול יותר מבחינה חברתית וקוגנטיבית. ממצא זה טוען לתועלת של נתינת ההזדמנות לילדים צעירים להיות בפגישות שכוללות משחקים שחוזרים על עצמם, עם אותה קבוצה של ילדים.
 
מספר הילדים במעון ביחס למספר המטפלים
היחס המספרי בין כמות הצוות של מעון היום לבין מספר הילדים הוא גם מרכיב חשוב בקביעת הגודל האופטימלי של המעון.
מחקר מצא שבמעון של ילדים היחס המספרי בין הצוות ובין הילדים צריך להיות 1 ל-1. רגישות הצוות לצרכי הילד מתדרדר לעיתים קרובות כאשר היחס בין מספר חברי הצוות למספר הילדים, יורד ל-2 ל-1 או יותר לטובת מספר הילדים.ברור מן הסתם, שכאשר הילדים גדלים בגיל יחס אינטנסיבי כזה לא נחוץ יותר.מחקר אחר מגלה, שכאשר היחס המספרי בין מספר הפעוטות משתפר מ-8 ל-1 ל-6 ל-1, המחנכים מסתמכים פחות על משמעת שלילית, ומגיבים יותר לצרכי הפעוט. 
 
את המאמר המקורי של ד"ר  פלקוביץ  ניתן למצוא באתר הבא:
http://www.ou.org/life/parenting/importance-choosing-correct-childcare-david-pelcovitz/