טודלרס

אל וסת לאחר הפסקת גלולות

מהו מצב של אל וסת לאחר הפסקת גלולות

אל וסת לאחר הפסקת גלולות מחייב בדיקה הורמונלית מעמיקה. בדרך כלל נשים מפסיקות גלולות משתי סיבות עיקריות: הפסקת קיום יחסי מין בתקופת הרווקות (אין חבר קבוע) או הפסקת גלולות לצורך כניסה להריון.

אם הפסקת גלולות וקיימת יחסי מין בלתי מוגנים בתקופה זאת את צריכה לבדוק האם נכנסת להריון. גם אם הסיכויים קלושים יש לערוך בדיקת הריון (רצוי בדיקת דם).
אם אינך מקיימת יחסי מין אך אינך מקבלת וסת למשך מעל שלושה חודשים , יש לערוך את הבירורים הבאים:
האם את מצויה במצב נפשי – רגשי מלחיץ, סוער או טעון שעלול לגרום להפסקה זמנית של המחזור
האם ירדת במשקל בצורה קיצונית מאוד – דבר שעלול לגרום להפסקת המחזור
אם אף אחת מהאפשרויות מעלה נכונה, יש לגשת לרופא הנשים לביצוע הבדיקות הבאות (ללא קשר לנטילת תרופה הורמונלית המשיבה את הוסת):
FSH
estradiol
luteinzing hormon
prolactin
progesterone
testosterone
dehydroepiandrosterone sulfate
dheas

תפקוד בלוטת התריס
thyroid stimulating hormone
thyroid stimulating hormone
free thyroxin -t4

קחי בחשבון כי גם אם אינך מעוניינת להכנס להריון כעת (כי את סטודנטית רווקה וצעירה שממש לא מעניין אותה מפוריות וילדים), חשוב שתדעי להווה ולעתיד האם הינך מאוזנת הורמונלית ובמידה ולא האם חוסר איזון זה קשור לתפקוד לקוי של בלוטת יותרת המוח, בלוטת יותרת הכליה, בלוטת התריס, תפקודי השחלות או גורמים אחרים. אל תתייחסי למצב אל וסת לאחר הפסקת גלולות בביטול, הוא בהכרח מעיד על בעיה שיש להבינה ולטפלה בצורה מקצועית , גם אם אין לו השלכות הקשורות לכאב או אי נוחות גופנית.

הרופא שיבדוק אותך יסייע לך להחזיר את הוסת (עם כדור רלוונטי) אך לא בהכרח יחליט להעמיק ולשלוח אותך לבדיקות במידה ואינך מנסה להכנס להריון. רק אם תדרשי לחקור את סיבת אל וסת , תשלחי לבדיקות שיאפשרו לך להבין את מקור הסיבה. עמדי על כך שהאבחון היסודי יבוצע. יתכן ודרך הבדיקות תוכלי לטפל בבעיות שטרם אובחנו.