טודלרס

אפליקציה להרדמת פעוטות וילדים

קראי על האפליקציה להרדמת פעוטות וילדים של נעמה יונג

3.12.2013

מחפשים דרך להרדים את התינוק או הפעוט או הילד שלכם ? הכירו את אפליקציה שתעזור לכם להרדים את כולם
ראיון עם נעמה יונג, כותבת הספר ויוצרת האפליקציה הגיע הזמן לישון.

איך נולדה האפליקציה
כמעט כל הורה נתקל בקשיים בהרדמת התינוק, הפעוט או הילד. יש הורים ששרים לתינוק, יש כאלו שמספרים לו סיפור ויש הורים יצירתיים שבוחרים להמציא אפליקציה.
נעמה יונג, היא אחת מיוצרים אלו וזהו סיפורה האישי : " ילדתי את בתי היחידה בגיל 43. כשהיא היתה בת שלוש והיה לה מאד קשה להירדם, התלבטתי איך אוכל לעזור לה. נזכרתי שאני יודעת לכתוב, אני בעלת תואר ראשון בספרות אנגלית וצרפתית מהאוניברסיטה העברית ותואר שני בעיתונאות מאוניברסיטת NYU בארה"ב. אבל הייתי צריכה לסגל את כל אורח הכתיבה שלי לכתיבה לפעוטות. התחלתי לחשוב איך חושבים ילדים, מה מדבר אליהם, איך לכתוב לילדתי כך שזה יעבוד. חשבתי על כך שילדים מאד פתוחים מבחינת החושים. אז שילבתי בשיר הערש שכתבתי לבתי צלילים, גם צלילים ממש: "הרוח לוחשת… שששששששששש" וגם צלילים במילים, "הגשם מטפטף על הגג חרש נוקש ולוחש, טיף טף טיפ טף…". חקרתי בעצמי ספרי ילדים מוכרים והשתמשתי בעקרונות שמצאתי שם בכתיבתי, למשל חזרה על המשפט, "הגיע זמן לישון", ילדים אוהבים חזרות וזה גם משכנע שאכן הגיע הזמן לישון.ראיתי שהשיר שכתבתי לבתי מאד עוזר לה, היא לא נרדמה בלעדיו מגיל שלוש ועד שש.  המשכתי לכתוב לה סיפורים נוספים שעזרו לה התמודדות עם בעיות שונות
.
בעצם קרה לי נס נוסף לכך שהצלחתי ללדת תינוקת בגיל מאוחר. התחלתי לכתוב לילדים, בשביל  זה הייתי צריכה להתחבר לילדה שבתוכי, לאחת התקופות המאושרות בחיי, התחברתי ליצירתיות שבי לראייה הרעננה של ילדים. החלטתי שגם ילדים נוספים יכולים להינות משיר הערש שכתבתי, "הגיע זמן לישון". מצאתי מאיירת משובחת ומוכרת, יונת קציר ושלחתי להוצאת קוראים. בעלת ההוצאה אמרה שעוד לא קרה בהיסטוריה שספר נבחר כל כך מהר להוצאה לאור. העורכת שבחרה אותו היתה פרופ' מירי ברוך, מומחית לספרות ילדים.
ואז עורך דין שפגשתי אמר לי שהאחיינית שלו מנהלת חברה שהופכת ספרי ילדים לאפליקציות. זה פתח לפני אפשרויות רבות מאד נוספות. באפליקציה יש קריינות, אז הקלטתי את עצמי קוראת את השיר וזה יצא מאד רך ונעים. באפליקציה יש מוזיקה, אז השתמשתי בלחן אותו שרתי לבתי יחד עם עיבוד מקסים של מיכאל כהן ונגינה בנבל וקסילופון. באפליקציה יש אנימציות אז אנימטורית צעירה בשם לילך הברמן יצרה לה אנימציות קסומות ביותר, למשל, נוגעים בפיה והיא עפה ושומעים אותה צוחקת, נוגעים בילדה הישנה ושומעים אותה נושמת ורואים את השמיכה שלה עולה ויורדת עם הנשימה ועוד ועוד אנימציות מפליאות.

לאיזה גילאים עוזרת האפליקציה להירדם ?
טווח הגילאים המתאים לאפליקציה הוא מגיל שלוש עד שש, הגילאים של בתי בשנים שהשמעתי ושרתי לה אותו. הספר מתאים לכל גיל, סבתות ואימהות קנו אותו עבור תינוקות. הספר מכר מהדורה ראשונה ואזל מהחנויות. אם יהיה לו ביקוש אולי אוציא אותו בעצמי. 

 כיצד בדיוק עוזרת האפליקציה להירדם ?
באפליקציה ובספר כתבתי על כל הדברים שמרגיעים ונותנים תחושת ביטחון לקראת השינה, למשל, "השמיכה המרשרשת ברוך אותי עוטפת…" ולבסוף, "אמא האוהבת אותי מנשקת…". באפליקציה יש אנימציה ורואים את האמא מתכופפת ומנשקת ושומעים את הנשיקה. החזרה שוב ושוב על המשפט, "הגיע זמן לישון", מרגיעה ומשכנעת שהגיע זמן לישון. הטון הרגוע שבו קוראים את הטקסט מרדים. בספר כתבתי להורים לקרוא את השורה האחרונה בכל עמוד בלחש. באפליקציה אני קוראת את הטקסט ברוגע ורכות, כבר היו גם מבוגרים שאמרו לי שהקריינות שלי הרדימה גם אותם. באפליקציה כמעט כולם ישנים, הילדה ישנה כל עמוד שני, החתול ישן ושומעים אותו מגרגר, הגמד בעמוד האחורי ישן.. כולם ישנים וזה משכנע ש… "הגיע זמן לישון".

מה אומרים מומחים על האפליקציה ?
העורכת שבחרה להוציא את הספר לאור היא פרופ' מירי ברוך, מרצה ומומחית לספרות ילדים באוניברסיטה העברית ומרצה מזה שנים למורים וגננות בסמינר גורדון. ראיתי שהיא גם ערכה אנטולוגיה שלמה המיועדת לפעוטות שיש בה שירים עם צלילים, בדומה לאלו שבהם אני השתמשתי. יועצת השינה דורית שלו, מסבירה שהאפליקציה והספר הם חלק מטקס ההשכבה שחייב לבוא לפני כל הרדמות של פעוט. היא מסבירה שלפני ההרדמות חייב לבוא תהליך של האטה של כל קצב ההתנהלות, של רגיעה והאפליקציה והספר מספקים את הרגיעה הזו. נוסף לכך חקרתי את ספריה של האייקון הישראלי של ספרות ילדים, מרים רות ("מעשה בחמישה בלונים). ראיתי שילדים אוהבים חזרות, וחרוזים , אז השתמשתי גם אני בהם. הטקסט עמד במבחן התוצאה כי אני מקבלת כל הסמן דיווחים שילדים מאד מאד אוהבים אותו ויש תקופות שהם אפילו סוחבים אותו אתם לכל מקום עד שהוא נקרע.

האם כדאי לקנות את הספר או האפליקציה כדי להרדים את הילד ?
מה שמיוחד באפליקציה, מסבירה יונג,  הוא שהאמא או האבא ואפילו הילד יכולים להקליט את עצמם. כמובן שהקול של ההורים מרגיע ומקנה תחושת ביטחון וזה מאד כדאי. זה מאפשר להורים לתת לילד לשמוע את אחד מהם קורא את הטקסט גם שהוא בחו"ל או כשהוא לא נמצא בבית מסיבה כלשהיא ולתת כך לילד תחושה טובה לפני השינה.האפליקציה היא עולם שונה לעומת הספר. הספר כבודו במקומו מונח וזה מדיום מוכר וידוע. האפליקציה היא פשוט מימד שונה לגמרי. האיורים בה זוהרים במסך, הצלילים היפהפיים של הנבל והקסילופון, המשחקיות והיופי של הנגיעה בדמויות שקמות לחיים מתוך המסך נעות ונשמעות, הדפים שעוברים מעצמם זהו קסם בפני עצמו, מן משחק מלא אפשרויות והפתעות, שהילד יכול בין היתר, גם להשתעשע ולשחק איתו.

השתכנעתם שכדאי לנסות ? גם אנחנו ועכשיו לשאלות הפרקטיות :

איפה משיגים את האפליקציה או הספר הגיע זמן לישון ?
אפליקציה נמצאת מהשבוע באפ סטור ואפשר פשוט לכתוב –sleep time  ולהוריד אותה.
לינק להורדה דרך itunes  :
https://itunes.apple.com/il/app/sleep-time-hgy-zmn-lyswn/id733715405?l=iw&ls=1&mt=8
הספר אזל בחנויות ובהוצאת קוראים, אם תהיה דרישה אדפיס אותו מחדש. מי שמעוניין יכול להירשם אצלי ואודיע לו כשייצא.

כמה עולה האפליקציה ?
האפליקציה עולה כרגע מחיר הכרות של 11.90 ש"ח , ייתכן והיו הגרלות של קוד הורדה בחינם בדף של האפליקציה בפייסבוק:https://www.facebook.com/zmanlishon
 
ולסיום, מה המסר שהיית רוצה להעביר לילדים דרך האפליקציה ?
האפליקציה, האיורים, הטקסט, המוזיקה, האנימציות כולם משדרים יופי ורוגע. הייתי רוצה להעביר לילדים תחושה של רוגע והרמוניה. גננת אחת אמרה לי שהשירים שאני כותבת יכולים לעזור לדור של ילדים שסובלים מחוסר מנוחה וקושי להרגע, אשמח אם האפליקציה והספר יעזרו להעביר את תחושת השלווה והרוך. אשמח אם הם יקנו לילדים תחושת ביטחון לפני השינה ויעזרו להם להירדם.