טודלרס

עצירות אצל תינוקות

התינוק סובל מעצירות ? מה הסיבות ומה מומלץ לעשות

21.7.2013

בעיות עיכול ועצירות אצל תינוקת ודרכים לטיפולם

אחת הבעיות השכיחות אצל תינוקות הם בעיות במערכת העיכול המתבטאות באי סדירות יציאות, שלשולים ועצירות. היות ומערכת העיכול של התינוק רק מתפתחת ואינה בשלה לתפקוד אופטימלי, שינויים קלים בתזונת התינוק ו/או האם המניקה עלולים להוביל לבעיות במערכת העיכול.

איך ניתן לזהות עצירות אצל תינוק ?
עצירות כוללת סימנים של מאמץ רב, בכי בזמן שהילד מנסה לבצע יציאות, צואה יבשה. מעט יציאות בימים הראשונים (פעם ביום או פעם בכמה ימים ) אחר הלידה במקביל להנקה, אינם מרמזים על עצירות היות והצואה יותא בקלות ואינה יבשה מאוד.

הסיבות האפשריות לעצירות אצל תינוקות
עשויות להיות סיבות שונות לעצירות אצל תינוקו
א. חוסר שתייה מספקת של התינוק
ב. חוסר בשלות של מערכת העיכול של התינוק המתבטאת בחוסר איזון ביקטראלי במערכת העיכול,  בחסר בשלות עצבית המפעילה את מערכת העיכול או חוסר בשלות של מערכת העיכול עצמה (אברי העיכול – קיבה, מעיים).
ג. תזונה לקויה – בעיות בתזונה הטובות מתזונת אם לקויה המתבטאת בחלב אם שיונק התינוק, מזון תינוקות שאינו מתאים לתינוק.

למה חשוב לזהות עצירות ולטפלה בהקדם.
עצירות אצל תינוקות יכולה לגרום לבעיות. היות והצואה מאפשרת לגוף התינוק לסלק פסולת, רעלים וחומרים בלתי מזינים לגוף, אי יציאה של אלו מסכנת את גוף התינוק. הצטברות של חומרים אלו במערכת העיכול לאורך זמן עלולים לגרום לכאבי בטן, גזים ואף הרעלות והתפתחות תגובה מוגברת של מערכות הגנה וחיסון של הגוף כלפי עצמו.

טיפול בעצירויות של התינוק
הטיפול במצבי עצירות אצל תינוקות משתנה מצב למצב ותלוי במקור הסיבה לעצירות. חשוב להתייעץ עם רופא הילד מה הסיבה האפשרית ולטפל על פי מקור הבעיה.  במידה ויש קושי להבין את המקור לבעיה ניתן לבודד כול מקור סיבה אפשרי ולשנותו. לדוגמה, שבוע אחרת להרבות בשתייה ובמתן נוזלים – חלב, מרק וכד'. שבוע אחר, להחליף פורמולת חלב במידה והילד  אוכל אך ורק מפורמלה (יתכן והתינוק מתקשה לעכל פורמלה מסוימת או רגיש לסוג מסויים של מרכיבים בה), במידה והאם מניקה  והתינוק ניזון מחלב זה חשוב שהאם תשנה את תזונתה , כך שזאת תכלול ירקות רבים, ושתיה מרובה ומיעוט אורז וחלב. במידה ושינויים אלו לא מסייעים יש להתייעץ עם רופא לגבי הוספת מרכיב פרוביוטי לתזונה של הילד (כדי לנסות להשפיע על האיזון הבקטריאלי במערכת העיכול).  במקביל נסו לשמור על סביבה רגועה ונינוחה על מנת להפחית את ההשפעה של מרכיב הלחץ הרגשי על פעילות של מערכת העצבים.