טודלרס

הדרכת הורים לילדים אוטיסטים

למה זקוקים ילדים עם הפרעות תקשורת בביתם

21.4.2021

לא כולנו נולדנו מילוליים, לא כולנו יכולים להבין ולהביע את עצמנו במילים. לחלק מהילדים השפה והתקשורת היא חלק ממה שהם, לאחרים מדובר בצורך תפקודי ולחלקם האחר עולם ללא צורך, הבנה או משמעות רבה.

עבור ילדים עם הפרעות תקשורת ותפקוד נמוך הבית צריך להיות עבורם מפלט. מקום נעים, נוח, מוכר ומכיל. איך הבית יעביר לילד את המסר הזה ללא מילים ? האם זה אפשרי ? בהחלט.  עיצוב פינות בית ואביזרים מתאימים יעשה את העבודה. ילדים בכל גיל אך בעיקר כאלו שחווים את העולם בצורה מאיימת, מאתגרת, מעייפת או לא מובנת צריכים מקום בבית שירגישו בו מוגנים, בטוחים. מקום שיאפשר לווסת עומס יתר והצפה של גירויים או הצפה רגשית. מקום שיאפשר להם להירגע מכל העולם. מקום כזה צריך להיות אזור תחום מכמה צדדים המאפשר להם להכנס לתוכו ולחוש נינוחות וביטחון כשזקוקים לו. בדומה לחתולה שנכנסת לקופסת קרטון בפינת הבית. ישנם מגוון חפצים ופינות שיכולים לתת לילד את הרגשה זאת. זה יכול להיות אוהל כדורים קטן (ללא הכדורים) או ארגז קרטון גדול עם שמיכההמוצב בפינה כלשהי ומאפשר להם להכנס לתוכו. זה יכול להיות חפץ אחר בבית כמו חבית, ארגז עץ או פיילטת כביסה. חשוב שהמקום הזה לפחות בהתחלה יהיה ריק וימוקם בפינה שקטה בבית. מקום שהילד ירגיש שאף אחד לא יכול להפתיע אותו מבלי שיראה.הילד יכנס לתוכה בזמני הצפה רגשית, חוסר רגיעה ויעזר בהם לתחושת ביטחון ורוגע.

אביזרים סנסומוטורים שונים גם חשובים שיהיו בבית. אלו אביזרים ? אביזרים המאפשרים לילד עצמו לספק לעצמו מגע לחץ עמוק כמו לדוגמא, זה המתקבל משכיבה עצמאית על כדור פיזיותרפיה או ערסל בד קטן. מגע לחץ עמוק הוא התחושה המתקבלת מחיבוק עוטף, כזה המזכיר שהייה ברחם. חשוב להכיר לילד חפצים וללמד אותם להשתמש בהם. מגע הלחץ העמוק הגופני עשוי לארגן אותו פיזית ורגשית, בדיוק כמו שאנו מרגשים אסופים, רגועים ובטוחים בתוך חיבוק עוטף.

הדרכת הורים לילדים אוטיסטים
לסיכום, הבית צריך להיות מקום המספק תחושת ביטחון ועונה על צרכי המגע העמוק והמארגן של ילדים עם אוטיזם. העזרו באיש מקצוע (מרפאה בעיסוק) לעצב בית עם אמצעים ופינות המאפשרות לילד לספק לעצמו את הזדמנויות אלו באופן נגיש.תתפלאו לא בהכרח צריך תמיד לקנות אביזרים בכסף רב. לעיתים אפשר ליצור אותם מחומרים פשוטים וזמינים בבית.

בהצלחה !

המידע הנ"ל אינו תחליף לייעוץ מקצועי להורים לילדים עם הפרעות בתקשורת.