טודלרס

שינה אחרי לידה ודיכאון

ישנה מעט מאוד אחרי לידה ? מה עלולות להיות ההשלכות ?

24.4.2021
 
שינה אחרי לידה מהווה אתגר אמיתי. מיד לאחר הלידה שפע הורמונים מציפים את גופך, ההתרגשות גואה והצורך להניק ולהיות שם עבור התינוק וסידורי הבית משאירה אותך בסדר עדיפות נמוך. כשאת חוזרת מבית החולים חולפים חודשים רבים עד ששינת התינוק מתארכת. תדירות הקימה של התינוק בלילה משאירה אותך לרוב עם שינה קצרה, מקוטעת וקלה (כזאת המאזינה לתינוק הישן). ומה קורה לך במהלך חודשים אלו ? נכון שלעיתים קרובות או רחוקות את ישנה עם התינוק בצהריים או כשבאה חמתך לעזרה. נכון שבעלך פעמים רבות מאפשר לך לנוח ולישון בסופי שבוע אבל האם זה באמת מספיק ? האם חוסר שעות השינה אינו גדול מדי ?

האם את מרגישה שאת מתפרצת על בעלך מסיבות טיפשיות ? האם את מוצאת את עצמך בוכה בקלות מסיבות לא ברורות ? האם את לא מבינה מה עובר עליך נפשית ? לפני האבחון של בעיות נפשיות קודם עליך לתת לגופך את מה שזקוק לו – שינה מספקת כל יום. כן, ותרי על תכנית טלוויזיה, ספורט, שיחה טלפונית עם חברה או סידור הביתה וכנסי תמיד למיטה כשאת יכולה לישון. זוהי ההמלצה החשובה ביותר למניעת דיכאון וחרדה אחרי לידה.

עכשיו זה בדוק. מחקר שפורסם בז'ורנל של רפואה התנהגותית ב-2018 מצא קשר בין שינה אחרי לידה לבין דיכאון וחרדה. במחקר זה נבדק הקשר בין איכות השינה לסימפטומים של דיכאון וחרדה אצל נשים לפני לידה ואחרי לידה באמצעות שאלונים לבדיקת סימפטומים. המחקר כלל איסוף מידע על 116 נשים. איכות שינה נמוכה נקשרה לסימפטומים רבים יותר של דיכאון וחרדה באופן מובהק. המחקר מציג מידע ברור על איכות נמוכה של שינה כגורם מנבא סיכון לדיכאון. השלכות המחקר קשורות לחשיבות הסדרת השינה לאחר לידה ושיפור איכות השינה כקו ראשון של טיפול לצורך הפחתת סימני דיכאון וחרדה אחרי לידה.

מקור
Poor sleep quality increases symptoms of depression and anxiety in postpartum women, 2018
M.L.Okun, R.A Mancuso et al
Journal of Behavioral medicine.

 קראי עוד בנושא:
  דיכאון אחרי לידה סימנים