טודלרס

המלצות לטיפול בבעיות שינה אצל תינוקות, פעוטות וילדים

איך עוזרים לתינוק להרדם עצמאית ומה עושים כשהפעוט פוחד לישון לבד

28.1.2013

איך עוזרים לתינוק להירדם באופן עצמאי ? מה עושים עם פעוט שפוחד לישון לבד במיטתו ? למה הפעוט בוכה ובועט מתוך שינה? למה הפעוט עובר לישון איתנו בלילה ולמה ישנם ילדים שהולכים מתוך שינה ?

שליש מחיינו מוקדש לזמן השינה. כולנו זקוקים לשינה טובה כדי שנוכל להיות מרוכזים, לעבוד, ללמוד, לשחק ולהתנהל בחברה.כהורים עלינו לזכור כי שינת התינוקות מהווה בסיס להתפתחות התינוק אך למרות הצורך הרב של התינוק בשינה מנגנוני השינה שלו אינם מוסדרים כמו אצל מבוגרים וכי מעגל היקיצה והערות מושפע אצל תינוקות ממנגנון הרעב, הפועל במחזורים של כמה שעות, מפחדים, רטיבות, יציאות ועוד.

הירדמות עצמאית של תינוקות – טקס הלילה ושיטת חמש הדקות
תינוקות צעירים חסרי מיומנות של הרדמות עצמאית. חשוב להסביר ולומר שיכולת הרדמה עצמית היא מיומנות נרכשת כמו הרגלים ומיומנויות אחרות שהתינוק רוכש. אחת הדכים היעילות לעזור לתינוק ללמוד להירדם באופן עצמאי כוללת טקס קבוע של אכילה- מקלחת- סיפור/שיר לילה שבסופו הולך התינוק לישון. בצורה זאת לומד הילד לקשר בין סדר הפעולות למועד השינה. בנוסף, החזרתיות על אותו סדר  פעולות יום אחר יום מקנה לו תחושת רוגע ושליטה וכך מטפחת תנאי הירדמות קלים יותר. לאחר מכן מיישמים את שיטת חמש הדקות. משכיבים את התינוק במיטה, מנשקים ומחבקים אותו ואומרים לו לילה טוב (אפשר לשיר לו שיר לילה טוב שמסייע להכין את התינוק לשינה). לאחר מכן יוצאים מהחדר. בשלב זה יש סיכוי גדול שהתינוק יבכה. לפי השיטה לא נכנסים לחדר עד שעוברים חמש דקות. כעת נכנסים לזמן קצר מחבקים, מנשקים אותו ואומרים לו שוב לילה טוב. יש להימנע מלהרים את התינוק על הידיים. הכניסות הקצרות לחדר מיועדות לתת לילד תמיכה רגשית קצרה. כך ממשיכים עד שהילד נרדם. הרעיון שבבסיס השיטה הוא ללמד את הילד להירדם באופן עצמאי. יתכן וחלק מההורים יתקשו לקבל את שיטה זאת ולשמוע את התינוק בוכה, אך דעו כי לאט לאט התינוק ילמד כי הוא צריך להירגע ולהירדם באופן עצמאי. אם תכנסו לחדר בזמן שהתינוק בוכה לפני חמש דקות, לא תציבו גבולות ברורים ועקביות ,  התינוק יבין כי הבכי מחזיר אותכם אליו ולכן לא יפסיק לבכות. אם לאחר שבוע השיטה לא תשיג את הירדמות עצמאית ו/או ירידה בכמות התמיכה הנדרשת בשינה ניתן לפנות למכון שינה או יועצת שינה להמשך התייעצות.

פעוט הפוחד לישון לבד – שינויי סביבה ושימוש בספרים לביטוי פחדים
ישנם פעוטות רבים המתקשים להירדם כי חוששים מהחושך. במקרה זה מומלץ להשאיר אור קטן בחדרו של הילד או במסדרון שעל ידו. במקביל אפשר לדבר על הפחד ולהפיגו אט אט באמצעות ספרים. ספרים רבים מדברים על פחדם של ילדים מהחושך, כדאי במקרה זה לקרוא עם הילד את ספרים אלו ולדבר איתם על הפחדות והרגשות השונות, כך שיבינו שפחד הוא רגש נורמלי (פעוטות מתקשים להבחין ביו מציאות ודימיון דבר המקשה עוד יותר לנטרל את הפחד). חשוב ביותר לא לבטל את פחד הילד ולומר לו כי אין מפלצות ואין ממה לפחד. הפחד הוא אמיתי ולא יעבור דרך אמירות מסוג זה. לצד השימוש באורות וספרים ניתן לקנות לילד בובת דוב גדולה, בובה בעלת נוכחות מרגיעה ולייחס לה תכונות כיצור השומר על הילד בלילה.

בכי ובעיטות מתוך שינה
ישנם ילדים הבוכים ובועטים מתוך שנתם. מדובר בתופעה הנקראת ביעותי לילה . תופעה זאת מתרחשת מתוך שינה עמוקה,לרוב באשמורת הראשונה של הלילה. ההורה קם מבוהל למיטת הפעוט נוכח קולות הבכי אך הפעוט לא מתקשר עם ההורה. לרוב הבכי נרגע כעבור מספר דקות והפעוט כלל אינו זוכר את האירוע יום למחרת. ביעותי לילה אינה נחשבת הפרעה אלא תופעה שלרוב חולפת בבגרות.למרות שנראה כי הילד זקוק לעזרה , מומלץ שלא לנסות להעירו או לתקשר איתו אלא רק לחבק אותו , להרגיע בלחש. יש הטוענים כי על מנת להפחית את התופעה יש להימנע מלתת לפעוט מאכלים המכילים קפאין ולהקפיד על שעות שינה מסודרות ומספקות.

פעוטות שנרדמים במיטתם ועוברים במהלך הלילה לישון עם ההורים.
פעוטות רבות עשויים להירדם במיטתם אך לעבור למיטת ההורים כשמתעוררים באמצע הלילה. חשוב לעזור לילד לחזור למיטתו באמצעות הרבה עקביות, נחישות וחיזוקים חיוביים. הקפדה על כללים אלו תסייע לפעוט לישון במיטתו. לעומת זאת ויתורים וחוסר עקביות רק יסיעו לפריצת הגבולות ולשינה משותפת. השתדלו להקפיד על החזרת הילד למיטתו גם אם זה אומר לעשות זאת מספר פעמים בלילה. הקווים והגבולות הברורים ישתלמו.

הליכה מתוך שינה
ישנם פעוטות וילדים שתוך כדי שינה מסתובבים בבית ובסוף חוזרים לישון. מדובר בתופעה לא במחלה או הפרעה. מדובר בסוג של התנהגות אוטומטית המתרחשת תוך כדי שינה עמוקה. במידה והתופעה חוזרת חשוב לארגן את הבית באופן בטיחותי כך שהילד או הילדה לא יפגעו במהלך הסתובבותם בבית.