טודלרס

שבוע 38 של הריון

שבוע 38 של הריון - על התפתחות העובר, סידורים ועוד

26.7.2013

חשבת על העובדה שיתכן שכבר השבוע תלדי ? אולי יתחילו הצירים בזמן קניות או בשתיים בלילה בזמן שינה ירדו לך המים ……

שבוע שלושים ושמונה להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע שלושים ושמונה להריון ? לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע שלושים ושמונה מתחילת הוסת האחרונה שלך. שבוע שלושים ושמונה להריון הוא חודש תשיעי להריון וכן, השליש השלישי והאחרון של ההריון

התפתחות העובר – שבוע 38 להריון
גופו של העובר מייצר קולסטרום, צואה שחורה ודביקה שמאפיינת את היילודים בימים הראשונים לאחר לידה. החניכיים של העובר מתעצבות באופן סופי לרכסים לבנים שמזכירים את צורת השיניים (שתבקענה החל מגיל 3 חודשים). שינת העובר בשלב זה היא בעלת דפוסים קבועים. העובר עוצם עיניו בשינה ופותח אותם בזמני הערות. שמיעתו של העובר מפותחת והוא מסובב את הראש למקור צליל או אור כאילו כבר נמצא מחוץ לרחם.

אורכו וגודלו של העוברשבוע 38 להריון :  אורכו הכללי 46 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 32 ס"מ ומשקלו כ – 3040 גרם  (נתוני חציון- אחוזון 50. (טווח שיכול לנוע בין  2500 גרם לכ- 3650 גרם). זכרי שמשקל, מבנה ותזונת האם, משתנה מאישה לאישה ומשפיע על גודל העובר.

מתי אלד ? האם אסיים חודש תשיעי , אלד בתחילתו או באמצע החודש .
בשבוע 37 להריון עליך להתכונן ללידה. נשים רבות חושבות שרק החלו חודש תשיעי ושהתינוק יולד בסוף שבוע 40 אבל הן טועות. יתכן וילדת את הילד הראשון בשבוע 40 אבל את הילד השני תלדי בשבוע 38 (מוקדם יותר). יתכן שאחיותך ילדו תמיד בסוף שבוע 40 אבל את תלדי כבר בתחילת תשיעי. בכל הנוגע למועד ירידת המים או זמן התחלת הצירים , הדבר משתנה גם מאישה לאישה וגם מהריון להריון. המסקנה – תכני הכל מראש….

סידורים דחופים – שבוע 38 להריון  (כי אי אפשר לדעת מתי יגיעו הצירים או ירדו המים והם עלולים להפתיע אותך השבוע בשתיים בלילה).
קנייה או קבלת מהמשפחה של בגדים לתינוק – בגדי תינוקות ניו בורן (הבגדים לשלושת החודשים הראשונים) , הרתחה וכיבוס.
להכין תיק לבית חולים ללידה (מסמכי ההריון,תחתונים,פדים, שמן שקדים, כלי רחצה לאשפוז).
להכין בבית עריסת תינוק, מזרן וכלי מיטה מתאימים (לכבס ולהכין בעריסה).
להכין באוטו כיסא תינוק לרכב
לקנות טיטולים – חבילה אחת של אפס או אחד לפי הערכת משקל העובר
לקנות מספר בקבוקי האכלה+ מתקן העמדה אחרי שטיפה.

מה מומלץ לעשות בשבוע 38 להריון ?
לסיים השבוע את העבודה ולצאת לחופשת לידה כדי לאפשר מנוחה פיזית לגוף ומעבר מנטלי ללידה וסידורים.
אם את מעוניינת – להקדיש זמן לעיסויי שד ולחיצתו כדי לעודד את הכנת השדיים ליצור חלב (וכן אפשר כבר עכשיו לעשות זאת, גם אם לא יוצא כלום, הגירוי מעודד יצירת חלב).
להסתפר כמו שאת אוהבת, ללכת לעשות טיפולי פדיקור ומניקור וכל טיפול אחר של תחזוקת גוף כי אחרי הלידה תהיה כאובה (מנפיחות, תפרים, גודש) ועסוקה בהאכלת התינוק, בהרדמת התינוק ואולי בארגון הברית ולא ממש תוכלי להתפנות לטיפוח עצמי בצורה קלה ונוחה.
 
בדיקות רפואיות – שבוע 38 להריון
חובה, חובה חובה לוודא שהרופא עוקב אחרי מדדי לחץ דם בסוף ההריון, היות וגם אם את מרגישה טוב יכולה להתפתח רעלת הריון סמויה , שהמדד החיצוני היחידי שלה הוא לחץ דם גבוה.
במידה ואת סובלת מיתר לחץ דם גבוה, כאבים ברום הבטן , סחרחורות או טשטוש ראיה פני מיד למיון יולדות בבית החולים לבחינת סכנה לרעלת הריון
בדיקות דם ושתן חוזרות לפי ממצאים קודמים ושיקול הרופא (בדיקת ברזל, דלקות בשתן וכד')
הערכת משקל, דופק, כמות מי שפיר, מנח העובר , מיקום שלייה  אצל הרופא המטפל בבדיקה החודשית.

קראו עוד בנושא:
צירים לא סדירים שבוע 38
כמה עלית במשקל בהריון
אחוז לידות שבוע 38