טודלרס

התפתחות תקשורת ושפה בגיל שמונה חודשים עד שנה

איך התינוק מתקשר ? איך מתקשרים איתו ואיך מעודדים תקשורת

22.4.2013

בתקופה זו תינוקכם עשוי לומר "אמא" או "אבא" בפעם הראשונה בחייו, ויתקשר באמצעות שפת גוף, כמו למשל הצבעה או נדנוד הראש. תינוקכם יתן תשומת לב גדולה יותר למילים שלכם, ולמחוות, וינסה מאד לחקות אתכם.

איך מתקשרים התינוקות?
תינוקות בגיל 8- 12 חודשים מפתחים את כישורי הדיבור שלהם יום יום. בתקופה זאת המלמול של התינוקות הולך ומתרחב ודומה יותר ויותר לדיבור ושפה של הסביבה.  בתחילה נראה יותר הפקות מילוליות הכוללות הכפלות של הברות זהות כמו "מה, מה" ומאוחר יותר הפקות מילוליות של צירוף שני הברות שונות כמו "בה נה".בהמשך נשמע כיצד התינוק מחקה ולומד את השפה דרך רצף הברות (ג'בריש) בעלות אינטנציה דומה לשפה.

במחצית השניה של חיי התינוק אנחנו נשמע יותר ויותר מלמול רצף עיצורים כמו "בה בה בה בה" . אט אט יתחילו התינוקות ליצור הברות מוכרות כמו "גה" "בה "ו-דה", וכאשר יראו את ההתלהבות של הוריהם שישמעו את המילה "אבא" או "אמא" הם ילמדו במהרה לקשר מילה עם הפירוש שלה.

אפילו לפני שתינוקות יכולים לדבר הם מתקשרים באמצעות מחוות-הצבעות, נדנוד ראש "לא", ונפנוף יד לשלום מפגין את יכולתם לתקשר, להבין, ולהגיב לשפה מדוברת.

אתם תדעו שתינוקכם מבין מה שאתם מדברים איתו כאשר תשאלו אותו "איפה אבא?" ותינוקכם יסתכל על אבא, או שתצביעו ותגידו לו "לך ומצא את הכדור הכחול" והתינוק יזחל לכיוון הנכון.

התינוק בשלב זה צריך להגיב כאשר קוראים בשמו ולהתבונן למעלה (או לפחות לעשות תנועה לכיוון הנכון) כאשר תגידו את המילה "לא" באופן תקיף.

בסוף השנה הראשונה , התינוק ימשיך ויגיב לבקשות שלכם כמו "נפנוף לשלום" תאמר "אמא" ו-"אבא" והוא ימלמל עם הטיות של דיבור טיפוסי.

מה עלינו לעשות כדי לקדם את יכולתו של התינוק לתקשר ?

תקשורת שאלה ותשובה
המשיכו לדבר לתינוקכם תוך שימוש בשמות, כמו גם שימוש במשחקי מילים כמו "זהו כדור קטן" בקשו מתינוקכם להצביע על עצמים מוכרים ושאלו אותו "איפה הספל"? או הצביעו על כדור ושאלו אותו "מה זה?". חכו עד שתענו. במהרה תינוקכם יצביע ויגיד "בה"? כאילו הוא למעשה זה ששואל שאלה.
 
מתן שם לחפצים ואנשים – נתינת שמות לחפצים במהלך היום מחזקת את המסר שלכל דבר יש שם משלו. מחלב בבוקר ועד לדובון צעצוע בלילה, נתינת שמות לחפצים יעזרו לתינוק ללמוד איך קוראים להם , והוא יאחסן את הידע הזה ליום שיוכל ליצור את המילים המתאימות. הימנעו משימוש במילה הכלליות "זה", "שם".

שמות אברי הגוף – למדו אותו על גופו. נגעו באצבע הרגל ותאמרו "אצבע" או תצביעו על האף שלכם ותאמרו "האף של אמא" או "האף של אבא" . עמדו מול הפנים של תינוקכם, כאשר אתם מדברים איתו כדי שיראה את הבעות הפנים שלכם ואת תנועת השפתיים שלכם.

מוסיקה – היו מוזיקליים ושירו לתינוקכם כדי לעודד את לימוד השפה. על ידי האזנה למילים התינוק לומד להכיר ולחזור עליהם. עשו תנועות מחווה בידיכם, ושנו את קצב המוזיקה כדי להסב את תשומת לב התינוק. תינוקות גם מגיבים למקצבים,שמראים כמה שהשפה יכולה להיות משחק

ספרי תינוקות – קראו לתינוקכם מספרים צבעוניים גדולים וספרי בד יפים, ועודדו אותם להפוך דפים. תנו לתינוקכם אפשרות ל"קרוא" ו"לענות" על שאלותיכם.

אורות אדומים – צורך במעקב תקשורתי ושפתי
בגיל 12 חודשים תינוקות בדרך כלל:
מגיבים למילה "לא"
מבצעים פקודות פשוטות
משתמשים במחוות פשוטות כמו הצבעה או הזזת הראש
אומרים "אמא" ו-"אבא"

כאשר מדובר בהתפתחות השפה, יש מגוון רחב של ממוצעים. אם יש לכם דאגות וספקות בקשר לכישורי השפה של תינוקכם או לגבי שמיעתו, פנו לרופא הילדים שלכם לצורך אבחון שפתי.