טודלרס

סוגי בדיקות שמיעה לתינוקות וילדים

קראי על שיטות שונות לבדיקת שמיעת הילד

17.6.2013

ישנן שיטות שונות לבדוק את שמיעת הילד, תלוי בגיל הילד בהתפתחותו ובמצבו הרפואי. בדיקות התנהגותיות קשורות לצפייה זהירה בתגובה התנהגותית לקולות, כמו דיבור מכוייל בטונים נקיים בתדירויות מדוייקות של הקולות. לפעמים אותות מכויילים משמשים לקבלת אינפורמציה על התדירות.תגובה התנהגותית יכולה להיות תנועות עיניים של התינוק, הזזת ראש, הפעלת משחק ע"י לחיצה, או הרמת יד. תגובות לדיבור יכולות להיות קשורות לזיהוי תמונה של מילה מסויימת , או חזרה על מילים הנאמרות בטון רך וברמות נוחות. ילדים קטנים מאד מסוגלים לעבור מספר מבחנים התנהגותיים.

מבחנים התנהגותיים
מבחני abr או oae נעשים בבתי חולים כדי לבדוק תינוקות שרק נולדו. אם תינוק נכשל במבחן, נעשית לו בדיקה נוספת. אם גם בבדיקה שנייה יש כשלון אזי התינוק מופנה לבדיקה והערכה כוללנית  של השמיעה.

מבחנים פיזיולוגיים
מבחנים פיזיולוגיים אינם מבחנים לבדיקת שמיעה, אבל מודדים בחלקם אלמנטים היכולים להעריך את תפקוד השמיעה. מבחנים אלו נערכים לילדים שלא יכולים להבחן בחינה התנהגותית ( בגלל גיל צעיר,עיכוב בהתפתחות, או מצבים רפואיים שונים), ולעיתים יכולים לעזור לקבוע איזה תפקוד הקשור למערכת השמיעה אינו כשורה.

מבחן תגובת גזע מוח שמיעתית ( abr)
במבחן זה, מיקרופונים זעירים מוצמדים לתעלות האוזן, ואלקטרודות זעירות הנראות כמדבקות מוצמדות מאחורי האוזניים ולמצח. בדרך כלל צלילים של קליקים מושמעים דרך המיקרופונים, והאלקטרודות מודדות את תגובת עצבי השמיעה והופכות אותם לצלילים. מחשב עושה את החישוב הממוצע של התגובות ומציג זאת בצורת גלים. ילד יכול לישון בצורה טבעית או יכול להיות נתון להשפעת תרופות במהלך מבחן זה.ילדים גדולים יותר שמשתפים פעולה בסביבה שקטה, תוך כדי שהם עסוקים בצורה ויזואלית, יכולים גם הם לעבור מבחן זה. מכיון שיש גלים שמאופיינים לשמיעה נורמלית בחלקים מטווח הדיבור, מבחן abrתקין יכול לנבא בצורה די טובה אם שמיעת התינוק נורמלית  לפחות בחלק מטווח הדיבור.מבחן abrלא תקין יכול להיות כתוצאה מאובדן שמיעה אמיתי, אבל גם כתוצאה מבעיות רפואיות או ממדידה  שגויה.

מבחן שמיעה תגובתי במצב יציב (assr)
במבחן זה התינוק ישן בצורה רגילה, או שניתנות לו תרופות.מבחן זה  נערך בשילוב עם מבחן abr.צלילים משודרים לתעלות האוזן ומחשב בודק את תגובת המוח לצלילים וקובע את רמת השמיעה. מבחן זה נמצא עדיין בהתפתחות.

מבחן פליטות אקוסטיות עצמיות (oae  )
הניסוי המהיר מבוצע כאשר התינוק ישן או כאשר ילד מבוגר יותר מסוגל לשבת בשקט. פרוב זעיר מותקן בתעלת האוזן, וצלילים בעלי פולסים רבים מופעלים. נוצרת תגובה בצורת הד משערות התאים בתוך האוזן ותגובה זו מוקלטת. הקלטה נורמלית מזוהה עם תגובה בריאה של שערות התאים וזוהי שמיעה תקינה, למרות שבמקרים אחרים אובדן שמיעה נגרם מבעיות בחלק אחר של מסלול השמיעה. 

טימפנומטריה
זהו מבחן לבדיקת עור התוף, כאשר צלילים רכים ואויר בלחץ מוזרמים לתוך תעלת האוזן. בדיקה זו מועילה לזהות בעיות באוזן התיכונה כמו הצטברות נוזלים מאחורי עור התוף.המבחן מוצג בצורת גרף.  גרף ישר מראה שעור התןף אינו גמיש, ואילו גרף עולה ויורד מייצג לעיתים קרובות תפקוד נורמלי.ישנה אפשרות לבדיקה ראייתית של האיזור ביחד עם מבחן הטימפנומטריה.

מי מבצע בדיקות שמיעה?
בדיקות אלו נעשות ע"י אנשים המתמחים בתחום זה כגון מומחים לאודיולוגיה של ילדים בתיאום עם רופאי ילדים, מחנכים, ומומחים למחלות בתחום הדיבור והשפה ( קלינאיי תקשורת ) אלו אנשים שיש להם נסיון רב ועברו אימונים רבים. התוארים לאודיולוגיה מאושרים ע"י האגודה לשמיעה של דיבור שפה, או שהם חברים באקדמיה לאודיולוגיה.