טודלרס

מחקר קורונה אצל ילדים

האם ילדים פחות נדבקים בקורונה ומפתחים פחות סימנים חמורים למחלה ?

28.10.2020

מחפשת מחקר קורונה אצל ילדים ? קראי על המחקר המקיף הבא. מחקר רחב הקף נערך על 651 ילדים וצעירים מגיל אפס עד 19 שהגיעו לבתי חולים באנגליה ונמצאו חולי קורונה. המחקר בוצע ב-138 בתי חולים באנגליה, וולס וסקוטלנד במשך חצי שנה בחודשים ינואר עד יולי 2020. מטרת המחקר הייתה לאפיין את אוכלוסיית הילדים שהגיעו לטיפול בעקבות מחלת הקורונה ולבחון מצבים של טיפול נמרץ בחולים קשים.

גיל הממוצע של הילדים היה 4.6 ואולם שליש מהם היו מתחת לגיל שנה וחמישית מהם היו בגילאי 15-19 שנים. 56 אחוז מהמדגם היו בנים, 57 אחוז ממוצא לבן, 10 אחוז שחורים, 12 אחוז אסייתים והיתר בני מיעוטים.

מניתוח הניתוחים עולה כי 651 הילדים שהגיעו לבתי החולים עם קורונה מתוך 69,519 חולי הקורונה שהגיעו לבתי החולים אלו  בחצי שנה של המחקר היוו פחות מאחוז אחד של האוכלוסית החולים. בראיה מספרת נוספת צויין כי 561 ילדים עם קורונה הגיעו ל2/3 מבתי החולים של אנגליה וולס וסקוטלנד מתוך אוכלוסיה של 16 מליון איש.

ממצא חשוב זה מראה כי ילדים וצעירים מפתחים תסמינים פחות חמורים של קורונה לעומת אוכלוסיה מבוגרת. ניתן גם לומר שהסיכוי של ילדים להפגע ממחלות אחרות כמו שפעת, אבעבועות רוח, זיהומי מוח או תאונות דרכים גדול יותר.

ואולם המחקר לא חושף את הסיבה לנתון חיובי זה. האם האחוז הנמוך של ילדים עם תסמינים חמורים של קורונה קשור בכך שילדים וצעירים פחות נדבקים או האם זה אומר שהם נדבקים ואינם מפתחים סימפטומים או  מפחתים סימפטומים קלים או צירוף של כל אלו. המחקר אומנם לא כלל את כל אוכלוסיית אנגליה ויתכן כי אינו מיצג  לגמרי אך היות ומייצג  2/3 של החולים שאושפזו עם קורונה בתקופה זאת, מדובר ביצוג מאוד גדול.

מתוך 561 ילדים שהגיעו לבתי החולים ואובחנו עם קורונה היו 42 אחוז בעלי לפחות גורם תחלואה נוסף (מחלה אחרת שאינה קשורה לקורונה).

מתוך 561 מהילדים שהגיעו לבתי החולים עם קורונה רק 18 אחוז התקבלו לטיפול אינסיבי נוכח תסמינים חמורים. לכאורה זה עלול להראות מדאיג ואולם יש לזכור שמדובר באחוז מתוך אלו שכבר הגיעו לבתי חולים וכי לא ידוע כמה ילדים עם קורונה כלל לא הגיעו לבתי חולים בגלל שלא ידעו שנדבקו או שהתסמינים לא היו מספיק חמורים להגיע לבית חולים.  מתוך 18 אחוז של הילדים עם התסמינים החמורים זוהו שתי קבוצות עיקריות: ילדים עם מחלות רקע שהופכים אותם פגיעים יותר לנגיף וילדים שפיתחו סנדרום דלקתי רב מערכתי.

עוד נמצא במחקר כי ילדים ממוצא שחור היו בסיכון גבוה יותר לקבל טיפול נמרץ. בנוסף לא אוזכר כי השמנה היה גורם לסיכון לתסמיני קורונה חמורים יותר (לעומת אוכלוסיה של מבוגרים) אך מנגד מרבית הילדים לא סבלו מהשמנה (רק 20 ילדים מתוך 561 ).

לסיכום,
מדובר באחד המחקרים המקיפים והמרשימים ביותר על קורונה אצל ילדים שנגיעו לבתי החולים. המחקר מציג בבהירות שילדים מגיעים פחות לבתי חולים בגלל קורונה, הם פחות מפתחים תסמינים חמורים לעומת מבוגרים ונדיר מאוד שימותו מאלו.

קראו עוד בנושא:
האם תינוקות נדבקים בקורונה

מקורות המאמר ושיחות מומחים לגביו:

Clinical characteristics of children and young people admitted to hospital with covid 19 in united kingdom: prospective multicentre observational cohort study BMJ, 2020

expert reaction to ISARIC 4C study on clinical characteristics of children admitted to hospital with COVID-19 in the UK

science media centre.org