טודלרס

הפעלת תינוקות בני שמונה חודשים

תנאים אופטימלים לתנועה והפעלת תינוק

24.3.2013

גיל שבעה – שמונה חודשים הוא גיל התנועה. הילד מתהפך, נע, לומד אט אט להתקדם ולזחול. אי אפשר להסיר את העיניים מהתינוק. אם שמים את התינוק במקום אחד אפשר למצוא אותו במקום אחר בכמה רגעים. מדובר בתקופה מעט מלחיצה להורים,  אך בהחלט מעניינת ומהנה מאוד לתינוק. תינוקך מתחיל להיות אקטיבי יותר ויותר בחקר סביבתו.

מהם התנאים האופטימליים לתנועת התינוק ?
מעט בגדים, בגדים נוחים, סביבה בטיחותית ותומכת
מעט בגדים – אם התינוק בבית ממוזג בחורף או בקיץ חם  כדאי שילבד כמה שפחות בגדים. ככל שהתינוק חשוף בגופו ובעיקר ברגליו הוא יכול לחוש את סביבתו טוב יותר, לדחוף בקלות יותר עם רגליו לעבר התקדמות ללא סיכויי החלקה.
בגדים נוחים – בגדי התינוק צריכים להיות גמישים ומשוחררים בכל הגוף לתנועה וזחילה.
סביבה בטיחותית – כשהתינוק מתחיל לזחול , הבית עולה קומה.  הרחיקו שקעים וחוטי חשמל, הזיזו פינות חדות, נקו את הריצפה, זרקו מזרונים, כריות ובובות רכות עליה ותנו לתינוק לנוע בהנאה במסלול מכשולים מעניין.  גם אם הסביבה לא סטרילית תנו לתינוק לזחול ולנוע. השהייה על הבטן והתנועה מפתחת את יכולותיו המוטורים ותחושת התנועה.
סביבה תומכת – ודאו שמסגרת הפעוטון או המעון מאפשר לתינוק לזחול ולא מגביל אותו מדי נוכח קשיי מעקב וצורך בשמירת יתר על בטיחותו של התינוק. לא דבר ברור מאליו…..

התפתחות יכולות מוטוריות עדינות של תינוקות
כדי שתינוק יוכל להושיט יד ולתפוס חפצים הוא צריך שהמשחק יהיה בטווח ידו, שיוכל לרכון קדימה ולהושיט את ידו. בגיל שמונה חודשים הילד כבר מסוגל הן לרכון קדימה והן להושיט את היד באותו זמן. גם אחיזת החפצים הרבה יותר מפותחת מבעבר. קודם (בגיל חצי שנה ) אחז חפצים עם כל כף היד ובעיקר קירב לפה ולעס. בגיל שבעה – שמונה חודשים אחיזת המשחקים הרבה יותר מפותחת. התינוק אוחז חפצים בצורה עדינה יותר , דרך לפיתה המשלבת אחיזה בין אגודל ואצבעות, תוך הנעה רבה יותר של החפץ בתוך כף היד , תוך התבוננות בו וחקירת יכולת עזיבתם ונפילתם של חפצים. נצלו את יכולות אלו כדי להושיט לתינוק חפצי משחק ממגוון כיוונים תוך מתן אתגר קטן מבחינת מרחק , מיקום וקושי השגה.

תפקודי פה – מילוליים, קולות וטעימות
בשלב זה נשמעים הרבה מלמולים. התינוק שלך משתמש בקולו וחיוכו כדי למשוך את תשומת ליבכם. הגיבו תמיד לקולו וחיוכו כדי לעודד מעגל תקשורת הדדי. שלבו משחקי פרצופים וחיקוי  קולות. חקו קולות שהתינוק משמיע וקולות של חיות. הידעת ? החל מגיל חצי שנה תינוקות מנסים לחקות התנהגויות שרואים ושומעים ושמעולם לא ביצעו בעצמם. עד לגיל חצי שנה לרוב מחקים התנהגויות ותנועות שרק הם עצמם ביצעו קודם לכן. היות ומדובר בתקופת הטעימות הראשונות השתדלו לעשות זאת בצורה חוויתית. הסבירו לתינוק מה אוכל וטועם ואל תהססו לאפשר לו לנסות להושיט יד לצלחת ולהפוך את הארוחה לחוויה כייפית ומלוכלכת.