טודלרס

האם כדאי מולטי ויטמין בהריון ?

האם מולטי ויטמינים מסייעים להתפתחות העובר ?

17.4.2013

האם כדאי מולטי ויטמין בהריון ? למה נשים נוטלות למרות שרופאי נשים כלל אינם ממליצים על צורך ? קראי על הקשר בין נטילת מולטי ויטמין בתקופת ההריון לבין שכיחות נמוכה לליקויים התפתחותיים אצל הילוד

השימוש בחומצה פולית נקשר רבות בירידה בשכיחות לליקויים התפתחותים במערכת העצבים של הילוד. בשנת 2006, החליטו חוקרים לאסוף מגוון רחב של מחקרים בתחום ולבחון מתוך תוצאות המחקרים מהי ההשפעה של נטילת מולטי ויטמין בתחילת ההריון על הפחתת ליקויים אצל תינוקות. במחקר מצאו החוקרים 92 מחקרים שבדקו את הקשר בין נטילת מולטי ויטמין בתקופת ההריון לשכיחות ליקויים אצל הילוד. מתוך מחקרים אלו רק 41 נכללו בסקירת המחקר הנוכחי ועברו את הקריטריונים המחמירים של הבדיקה. מתוך סיכום 41 המחקרים עולה כי שימוש במולטי ויטמין במהלך ההריון הפחית את השכיחות לפגיעה עצבית, בעיות לב, ליקויים בגפיים, בעיות במערכת השתן והידרוצפלוס. לא נצפה שונות בשכיחות לתסמונת דאון. מהמחקר לא ברור האם מרכיב החומצה הפולית בלבד או ויטמינים נוספים שנכללו במולטי ויטמין מנעו התפתחות של ליקויים בעובר.

מחשבות נוספות
לא ידוע מי עורך או לחלופין רק מממן את המחקרים על הקשר בין נטילת מולטי ויטמין לשכיחות נמוכה של ליקויים בעובר אך הגיוני להניח כי החברות היצרניות של הויטמינים ביצעו לפחות חלק מהמחקרים, אם לא את רובם. לאור כך הם מצויינים בסכנת הטיה.

האם כדאי מולטי ויטמין בהריון אצל כל אישה או אצל נשים עם תפריט בלתי מאוזן ?

אוכלוסית הנשים בהריון היא אוכלוסיה גדולה ומגוונת וכוללת קבוצות שונות ותת קטגוריות רבות. לדוגמא, נשים צמחוניות, נשים הצורכות גאנק פוד ואוכל שומני על בסיס שבועי, נשים שצורכות ירקות ופירות על בסיס יומי לעומת כאלו שאינן, נשים בעלות הריון אחד לעומת הריון מרובה עוברים. מן הראוי שהשפעתם של מולטי ויטמינים יבדקו על קבוצות ספציפיות ולא על קבוצת הנשים בהריון כיחידה אחת. כך ניתן יהיה להסיק מסקנות מדוייקות יותר לגבי הצורך או ההשפעתה המטיבה של מולטי ויטמינים בהריון על התפתחות העובר.

קראו עוד בנושא:
מולטי ויטמינים בהריון

מקור המאמר

goh. yi, bollano, e. einarson, tr. koren,g. (2006)prenatal multivitamin supplementation and rates of congenital anomalies : a meta-analysis. journal of obstetrics and gynaecology canada.