טודלרס

חיסון נגד צהבת לתינוקות

באיזה גיל מחסנים, מהם תופעןת הלוואי

11.4.2013

חיסון נגד צהבת
מחלת הצהבת הינה מחלה נגפית שהייתה נפוצה בעבר וכיום קיימת בעיקר במדינות נחשלות , ללא מדיניות חיסון מסודרת ו/או בעלות מערכת מים וסיניטציה ירודה. בעבר נחשבה המחלה כמחלת ילדים הפוגעת בעיקר בילדים בגילאי 4 עד 15. כיום ידוע כי המחלה פוגעת הן במבוגרים והן בילדים, אך תסמיני המחלה קלים יותר בילדות. כיום ידועים מספר נגיפים לצהבת , כאשר הנגיפים הידועים ביותר מכונים צהבת אי וצהבת בי

חיסון נגד צהבת בארץ
משנת 1999 ניתנים בארץ חיסונים נגד צהבת. משנה זאת חלה ירידה בחולי הצהבת בכ-95 אחוז. כיום הערכה היא שישנם 2.5 חולים על כל 100,00 איש.  גיל החיסון הוא לרוב גיל שנה וחצי עד גיל שנתיים וחצי. החיסון האקטיבי כולל את הנגיף המומת המגרה את מערכת החיסון ליצירת נוגדנים. החיסון יעיל יותר כשניתן פעמים. בצורה זאת מונע החיסון בכ-99 אחוז את התפרצות המחלה.כ-90 אחוז מילדי הארץ מקבלים את החיסון הראשון וכ-85 מילדי הארץ מקבלים גם את החיסון השני. כיום ישנו חיסון פסיבי למחלת צהבת. חיסון זה ניתן לילד או מבוגר שנדבק בצהבת. החיסון מכיל נוגדים לנגיף הצהבת וכאשר מוזרק לשריר המטופל עד 14 יום מרגע החשיפה לנגיף יעיל כנגד המחלה. החיסון הפסיבי – חיסון הנוגדים אינו מחסן את המטופל מפריצה חוזרת של המחלה אלא רק מטפל בה בהתפרצות בשלב הנוכחי.

באיזה גיל ניתן חיסון נגד צהבת תינוקות
החיסון לצהבת מסוג אי – ניתן כיום לתינוקות בטווח גיל של שנה וחצי ופעם נוספת בגיל שנתיים, שנתיים וחצי
החיסון לצהבת מסוג ב' – ניתן לתינוקות בשלוש מנות. מנה אחת ביום היולדם , מנה שניה בגיל חודש ומנה שלישית בגיל חצי שנה. החיסון הראשון לצהבת בי ניתן לתינוק , אך ורק עם משקלו של התינוק מעל שני קילוגרם. תינוק שנולד מתחת למשקל זה יקבל את החיסון הראשון, רק כאשר יגיע למשקל של שני קילוגרם.
תינוקות לאימהות שחלו בעבר בצהבת ו/או תינוקות שנולדו פגים לפני החיסון של צהבת בי, מקבלים חיסון נוסף ששמו גמא גלובלין, שמהווה חיסון מיידי למחלת הצהבת (מחשש להדבקה).מחודש אפריל 2011 ישנו חיסון חדש לצהבת מסוג בי (חיסון דור שלוש /חיסון מתקדם, אשר יעילותו גבוהה יותר מהחיסון בגרסתו הקודמת) . שם החיסון
scibvac

איך נדבקים במחלה ?
המחלה מועברת מאדם נגוע, לרוב באמצעות הפרשות. לפי מחקרים שלב ההדבקה השכיח הוא בתקופת דגירת הנגיף ולא בתקופת התפרצות המחלה. בתקופת התפרצות הנגיף סיכון ההדבקה יורד אך היות והנגיף יכול להימצא על מזון לאורך זמן של כ-חודש ימים , ניתן להידבק בנגיף גם בשלבים מאוחרים יותר דרך מזונות נגועים.

תופעות לוואי של צהבת
היות והנגיף תוקף את הכבד , המחלה המתפרצת מתבטאת בצהבת, בחילות , הקאות וחוסר תיאבון. בהעדר טיפול מתאים המחלה עלולה לגרום לדלקת בכבד, הרס בכבד,סרטן כבד ואף מוות.

תופעות לוואי של חיסון נגד צהבת
חיסון נגד צהבת עלול להוביל לסימנים של תפרחת בעור, חולשה, כאבי שרירים, הקאה וחום.