טודלרס

אגוזי מלך בהריון

למה מומלץ לאכול אגוזי מלך במהלך הטרימסטר הראשון להריון

למה כדאי לאכול אגוזי מלך בהריון ?האם אגוזי מלך בהריון יכולים לתרום להתפתחות טובה יותר של העובר ? למה מומלץ לאכול אגוזים ושקדים דווקא בתחילת ההריון ? האם יש ראיות לכך ? יש מעט מאוד מחקרים לקשר בין אכילת שקדים ואגוזים בהריון ומדדי תוצאה חיוביים לאם וליולדת. ואולם, מחקר אחד מצא קשר בין אכילת אגוזים ושקדים בתחילת ההריון ומדדי תוצאה טובים יותר של ילודים. במחקר זה תינוקות שנולדו לאימהות שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של אגוזי מלך, לוז, שקדים וצנוברים בתחילת ההריון (טרימסטר ראשון) ילדו תינוקות שמדדי הריכוז וזיכרון העבודה שלהם היו טובים יותר (בגיל 18 חודשים, גיל חמש ושמונה כפי שנבדק במבחנים תקפים). המחקר כלל 2200 נשים. האפקט החיובי נמצא אצל נשים שאכלו 3 מנות (30 גרם )אגוזים ושקדים בשבוע בתחילת ההריון כאשר ההמלצה לצריכה הייתה גבוהה יותר. 

ההנחה היא שיתכן ואכילת אגוזים ושקדים בתחילת ההריון יכולה לספק סוג של תמיכה או הגנה על התפתחות המוח של העובר. החוקרים סברו כי אכילת האגוזים סיפקה רמות גבוהות יותר של חומצה פולית, אומגה 3 ואומגה 6 שנוטה להצטבר ברקמות המוח בעיקר באיזור הפרונטלי ולכך יש השפעה על תפקודי זיכרון ותפקוד ניהולי. העובדה שלא נמצא קשר בין צריכת אגוזים ושקדים בטרימסטר השלישי לבין תפקוד טוב יותר של ילודים עשוי להעיד כי אופי התפתחות העובר שונה במהלך ההריון וישנם תקופות שמוחו של העובר רגיש יותר לתזונת האם.
האומנם כל זה אמיתי ? נדרשים עוד מחקרים כדי לבסס קשר זה ולבחון קשר סיבתי, אך בהחלט כדאי לצרוך אגוזים ושקדים בתחילת ההריון, תקופת התפתחות מערכת העצבים, שהרי בתקופה זאת זקוק המוח המתפתח לשומנים בריאיים המצויים באגוזים ובשקדים.

ערכים תזונתיים של אגוזי מלך
למה אגוזי מלך בהריון מומלצים ? אגוזי מלך מכילים את הכמות הגדולה ביותר של אומגה 3 ממקור צמחי (3 גרם לחופן /40 גרם).  הם מספקים כשליש מהכמות המומלצת של אומגה 3 עבור נשים. יש בהם כמות גדולה של אומגה 6 ( 15 גרם בחופן/40 גרם). בנוסף, אגוזי מלך מכילים פיטוכימיקלים חיונים הפועלים כנוגדי חמצון ונוגדי דלקת. כך פועלים כמונעי התפתחות של גידולים סרטניים הנובעים ממצבי דלקת. ומה לגבי קלוריות, 654
קלוריות במאה גרם שהם כ4-8 אגוזים תלוי בגודלם.

מקור
Gignac F, Romaguera D, Fernández-Barrés S, et al, 2019, Maternal nut intake in pregnancy and child neuropsychological development up to 8 years old: A population-based cohort study in Spain, European Journal of Epidemiology,

קראי עוד בנושא:
טחינה בהריון
אגוזי מקדמיה בהריון