טודלרס

מה הקשר הפסיכולוגי בין טו בשבט לחפירות לילד

אל תפחדו להיות הורים ״חופרים״. גם כדי לטמון שתיל שיגדל להיות עץ חייבים לחפור..

1.2.18

טו בשבט הוא בהחלט חג נפלא, קשה מאוד לא להנות ממנו בעיקר אם אתם אוהבי טבע. בגנים החג נחגג בשמחה רבה עם שלל נטיעות צמחים ועצים סימבוליות (למרות שנת הבצורת), טיולי התבוננות וחקירה של הטבע (כמה מרענן וטבעי ללמוד מטיולים והתבוננות בעץ השקדיה, עצי ההדר והפרחים ), הכנת יצירות ממני אצטרובלים, מחטים, עלים וענפים וקריאת ספרי הטבע (חנן הגנן ומעשה בשקיק אחד). חוץ מחגיגת הפעילויות, החג מזמן חגיגת סוכרים טעימה וגם קצת בריאה. כולנו ודאי נהננו מיינות בצבעים שונים, עוגת פירות, סלט פירות ומגוון פירות הדר, פירות יבשים, שקדים ואגוזים.

ומה לגבי מזון רוחני ? הרי כל חג ישראלי צריך לזמן תובנות והארות. אם בחנוכה עסקנו בלהאיר את ״הניסים הקטנים״ של ילדנו ולראות כיצד יום יום איך כמו נס הם לומדים לבנות מקוביות, לדבר ולהיות עצמאיים מה מזמן חג טו בשבט ?

בערב החג קיבלתי את אחת מהארות החג בצורות הודעת וואט סאפ ששלחה אמא מהגן של ביתי בת ה-4. בהודעה היה מצוייר שתיל קטן ולידו היה כתוב:

״אל תפחדו להיות הורים ״חופרים״. גם כדי לטמון שתיל שיגדל להיות עץ חייבים לחפור…. המשפט הוא לכאורה תמים ופשוט אך לעניות דעתי מהווה תזכורת וחיזוק נוסף לנו ההורים. אנחנו, ההורים המותשים, שמנסים לכוון לכל הכיוונים, גם לפנק וגם לחנך, גם לעודד לעצמאות וקבלת החלטות וגם לגבולות ומשמעת, חשוב שנחזור ונשמע שזה לא רק בסדר ״לחפור״ לילדים שלנו אלא גם רצוי.

כן, ״לחפור״ ביותר מדי זה עלול להיות בעייתי, כי מתי נהנים עם הילדים אבל ללא ספק יש תגמול ל״חפירות״ טובות. ההורים המנוסים יודעים שאם הם חפרו לילדים שלכם מקטנות על הליכות ונימוסים הם כל יום נהנים מעוד ועוד סימן שהילד גודל להיות ילד מנומס.  ואם לא נהנים עכשיו הם יהנו לשמוע זאת מהורים אחרים שיחמיאו. ההורים ש״חופרים״ על הרגלי ישיבה בזמן האוכל, אכילה מאורגנת ובריאה, אלו שמסבירים לילידיהם מהו אוכל בריא ומה עושה הסוכר בממתקים לגוף שלנו, לא צריכים להתפלא שהילד שואל אותם על אוכל חדש האם הוא בריא וחושב פעמים לפי צריכת מתוקים. הורים ״שחופרים״ על הרגלי סדר וארגון ולא מוותרים, לא צריכים להתפלא שכבר מזמן לא צריך להגיד לילדים שלהם לסדר את המיטה והמשחק שבו שיחקו או להחזיר את כלי האוכל למקום. הם פשוט עושים זאת בעצמם. וכן, אם החלטתם ״לחפור״ לילדיכם הגדולים על כסף ומשמעות החיסכון, השוואת המחירים ומיקוח אל תתפלאו אם הוא יצמח להיות קצת יותר שקול בנושא.

לסיכום, חפירה של בורות ל״עציצים״ שלנו הם היסודות לכך שיגדל לנו ״עץ״ ערכי. עץ שמבין שלמזון בריא יש משמעות, שנימוסים והליכות הם דבר חשוב, שסדר וארגון מאוד עוזרים בחיים או שכסף אמיתי לא גדל על העצים. גם אם מדובר בשנת בצורת לחפור לילדים על נושאים חשובים תמיד כדאי ותמיד חשוב כי חינוך לערכים הוא תמיד חשוב ורלוונטי. ואם במקרה הילד שלך אומר לך, אמא תפסיקי ״לחפור״, תזכירי לו ולך שאת תמשיכי לחפור כדי שהוא, העציץ הקטן שלך, יקבל את היסודות העמוקים והאיכותיים ביותר, כך שיגדל ויתפתח לעץ גדול ונהדר.

ומילה לסיום – לחפור לעומק וביסודיות הוא לחנך היטב.