טודלרס

תזונה צמחונית בהריון -סכנות

האם בתזונה צמחונית בהריון יש סכנות

13.4.2019

תזונה צמחונית בהריון אינה חייבת להיות מסוכנת אך טומנת לעיתים סכנות. אחוז האוכלוסיה הצמחונית והטבעונית עולה עם השנים נוכח העובדה שמזון עשיר בירקות, פירות וסיבים תזונתיים עשוי להוריד סיכון למחלות כרוניות, סרטן, סכרת ולעלות סיכוי למשקל גוף מומלץ ופרופיל שומנים טוב יותר.  מנגד, יש הטוענים כי דיאטה צמחונית וטבעונית עלולה דווקא לעורר סכנות למחלות לב ועורקים וצפיפות נמוכה של מנרלי עצם החושפים לסכנה של אוסטאופרוזיס. באופן מעשי דיאטות צמחוניות כוללות פחות שומן רווי, חלבון מהחי וכולסטרול אך יותר סיבים ואנטי אוקסידנטים. מתוך בחינת דיאטות צמחוניות וטבעוניות עולה כי תזונה זאת כוללת מעט מדי ברזל, ויטמין B12, ויטמין D,אומגה 3, חומצות שומן, סידן ויוד. כתוצאה מכך קיימת סכנה לחסרים תזונתיים.

נשים בהריון שמקיימות אורך חיים צמחוני או טבעוני יכולות להוליד ילדים בריאים וכלל לא להחשף לחסרים תזונתיים. ואולם, עצם העדר אכילת בשר, ביצים ומוצרי חלב מייצרת סכנה מסויימת מתוקף העובדה שהחומרים המזינים הקיימים במזונות החלופיים לא תמיד קיימים בכמות הדרושה וגם ספיגתם נמוכה לעיתים מספיגה של חומרים אלו מהחי. 

תזונה צמחונית בהריון – מה חשוב לשים לב כשמקיימים אורך חיים צמחוני או טבעוני לפני ו/או במהלך הריון והנקה ?

דיאטות צמחוניות מקושרות לחוסר בברזל אך לא לאנמיה. זאת הסיבה שההמלצה לצמחונים היא להעשיר את הדיאטה עם לחם מועשר בברזל, דגנים מעושרים, שעועית, עדשים וצימוקים לצד מזונות עשירים בויטמין c שיעודדו ספיגה טובה של ברזל. "ממוצע הספיגה של ברזל מדיאטה צמחונית הוא 10 אחוז בעוד שממוצע הספיגה של ברזל מהחי הוא 18 אחוז. משמעות הדבר שגם כשאת אוכלת מזונות עם ברזל, חלק ממנו כלל אינו נספג. יתרה על כך, אכילת מזונות צמחונים שיש בהם ברזל לעיתים באים עם תוספת  דגנים מלאים, קטניות ואגוזים. ה- phytic acid שנמצאת בהם יכולה לעכב את ספיגת הברזל.

חוסר באבץ גם הוא נמצא שכיח בקרב צמחונים וטבעונים. גם שם נטען כי מאפייני האוכל הצמחוני עלולים לעכב את ספיגתו של האבץ ולכן ההמלצה היא לצרוך 50 אחוז יותר.

למרות שצמחונים צורכים סידן  דרך מזונות כמו ברוקולי, כרוב סיני, לפת, מוצרי סויה, שעועית, שקדים ותרד, כמות הסידן אצלם לעיתים נמוכה בהשוואה לתזונה שאינה צמחונית שבה ניתן לקבל כמות גדולה של סידן מביצים ומוצרי חלב ומזונות מעושרים.

כמות ויטמין D  נמוכה שכיחה אצל צמחונים וטבעוניים ולכן מחייבת לאכול אוכל מועשר בויטמין די וחשיפה לשמש. קשה לצמחונים וטבעוניים להגיע לכמות המספקת של הויטמין כי יש מעט מדי ירקות ומוצרים מעושרים בויטמין. לעיתים קרובות יש צורך ליטול את הויטמין כתוסף.

צמחוניים צריכים גם לעקוב אחרי רמות ויטמין  B12. ויטמין זה שנקרא גם קובלמין (cobalamin) חיוני לסינתזה של ד.נ.א, חלוקת תאי דם אדומים, חילוף חומרים ופעילות עצבית. פעמים רבות שלא אוכלים בשר אכילה של מזון מועשרים בויטמין B12 ומוצרי סויה אינם מספקים את הכמות הנדרשת.

לסיכום, מומלץ לצמחוניות המעוניינות לנהל אורך חיים בריא ובעיקר לנשים בהריון לבצע לפני ההריון ובמהלכו מעקבי ברזל, סידן, ויטמין D, ויטמין B12 , אבץ ובדיקה שכמות החלבון מהצומח מספקת.  אין ספק שניתן לצרוך את הויטמינים והמינרלים מהצומח אך השאלה של הכמויות והספיגה מעלה סכנה לחסרים.

קראי עוד כתבות:
אימהות אוכלות בריא

הכתבה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם תזונאית מוסמכת. מומלץ מאוד לנשים צמחוניות וטבעוניות לפני ובמהלך הריון והנקה לקבל יעוץ ומעקב תזונתי שוטף. הייעוץ ניתן באופן מסובסד דרך קופות החולים או באופן פרטי.

הכתבה נכתבה על בסיס נתונים שפורסמו במאמר הבא:
The effect of vegetarian and vegan diet during pregnancy on health of mothers and offspring, Nutrients, March 11/3,557.