טודלרס

היפוך עובר שאלות ותשובות

עומדת לעבור היפוך עובר ? מה חשוב שתדעי

24.4.2013

לקראת הלידה מרבית העוברים נמצאים במצג ראש שבו הראש פונה מטה כלפי תעלת הלידה. אחוז קטן של העוברים מתמקמים במצג עכוז שבו עכוזו פונה לעבר תעלת הלידה.  כאשר העובר אינו מתהפך באופן עצמאי עד חודש תשיעי נשקלת האפשרות לעשות היפוך עובר. הליך זה מאפשר באמצעות הפעלת לחץ מתון של הרופא להפוך את העובר כשהוא ברחם כך שראשו יפנה למטה לעבר תעלת הלידה.  בצורה זאת תמנע לידה קיסרית הנגרמת במצג עכוז.

מאיזה שבוע עושים היפוך עובר ?
מקובל לבצע היפוך עובר החל מחודש תשיעי (שבוע 37 ואילך) בבית חולים או במרפאה פרטית של רופא נשים המתמחה בתחום. 

האם ניתן לעשות היפוך עובר עם שליה קדמית ?
היפוך עובר עם שליה קדמית נתפס כמהלך מסוכן יותר איך אינו מהווה אינידיקציה להמנע מביצוע. אישה עם שליה קדמית יכולה לבצע הליך עיבור עובר ידני בבית החולים בחודש התשיעי להריונה. 

האם היפוך עובר מושפע מגודל העובר ?
היפוך עובר הינה פרוצדורה הנקבת על פי מנח העובר ולא על פי גודלו. ניתן לבצע את הפרוצדורה בבית החולים החל משבוע 37, חודש תשיעי, ללא קשר לגודלו של העובר

האם היפוך עובר כואב ?
פעולות היפוך עובר מפעילה לחץ על אזור הרחם. הפעולה אינה נעימה וכואבת (מדובר תחושת לחץ וכאב מקומי סביר).  היפוך עובר כואב במשך שניות או דקות בודדות ומיד מפסיק בתום התהליך. לאחר היפוך עובר  מרבית הנשים אינן חשות כאבים כלל. ישנן נשים שמדווחות על מאין תחושה של קבלת מכה באזור הרחם, אבל זה עובר. עדיף לעשות ולהמנע מניתוח קיסרי היות והסיכונים והסיבוכים של פרוצדורה זאת מאוד נמוכים. 

מה הסיכונים של היפוך עובר ?
היפוך עובר סיכונים
דימומים וקרעים בשליה
צירים מוקדמים

האם היפוך עובר עלול לעודד צירים ?
היפוך עובר לא אמור לגרום להתפתחות צירים טרם הזמן. ואולם במידה ומתפתחים צירים סמוך ליום ההיפוך, חשוב להגיע לבית החולים מיד ולא לחכות להתפתחות צירים צפופים לצורך ניתור מדדי עובר.

מה ההנחיות אחרי היפוך עובר ?
לעקוב אחרי תנועות עובר- לדווח לרופא עם יש ירידה בתנועות עובר
להמנע מלהתאפק במצבי דחיפות שתן
במידה ויש כאבים או דימום לאחר ההיפוך להגיע לבית החולים
במידה ומתפתחים צירים ביום או יומיים סמוך להיפוך להגיע לבית החולים מיד ולא לחכות להתקדמות הצירים