טודלרס

התפתחות מוטורית העדינה בגיל שלוש

קראי על ההתפתחות המוטורית בגיל הרך

14.5.2013

בגיל שלוש מתחיל הילד לשבת יותר זמן ליד שולחן במסגרת עבודה בקבוצות קטנות בגן. הוא משתתף בפעילוית השחלה, צביעה, הדבקה וגזירה. תוך כדי חשיפה ישנם ילדים שמגיבים בהמנעות או חוסר נוחות במגע עם חומרים, דבק, פלסטלינה וחימר. לעיתים נראה בנות בוכות ומוסכלות שאינם מצליחות לצבוע או לצייר ציור. הבכי מבטא פער בין רצונותיהם ליכולת שהתפתחה בפועל.

אין טעם להלחץ אם הילד אינו מפגין כישורים מוטורים עדינים טובים. יהיו לו שנתיים להתנסות בהם בבית ובגן. בגיל שלוש פעמים רבות מתחילים לראות פערים בין ילדים (לרוב בנות) שבוחרות לשבת בפינת היצירה ולצייר לבין ילדים אחרים (לרוב בנים) שמעדיפים את פינת המשחק בקוביות ומשחק החצר.

ברמת הבסיס הציפיה בגיל שלוש היא לראות יד מועדפת ברורה ועקבית (גם אם יש מעט החלפות ידיים) ואחיזת עיפרון נמוכה בשימוש אצבעות. יש ילדים שלקראת גיל שלוש וחצי כבר מפתחים אחיזה עדינה בשלה של אגודל מול שתי אצבעות  אך יש גם אחרים, לרוב בנים, שההבשלה של אחיזת העפרון והתנועות העדינות מגיעה יותר מאוחר.

יכולות הצביעה והציור גם הם מאוד מגוונות. יש ילדים שבגיל שלוש ייצבעו היטב משטחים קטנים ויחלו מעבר משרבוט לציור ראשוני שיכלול ארגון כלשהו של קווים וצורות על הדף, דמות איש ראשונית, בלונים, שמיים, שמש פרח ועוד. יש כאלו שימשיכו לשרבט בגיל שלוש ויעברו לציור לקראת אמצע גיל שלוש או לקראת ארבע. זוהי לא תחרות, לכל ילד יש את הקצב שלו.

יכולות הגזירה גם היא מתפתחות כתלות בחשיפה, יכולות מוטוריות ועניין. בגיל שלוש מתחילים ילדים ללמד להשתמש במספרים בגן לצורך גזירת חתיכות בריסטול קטנות  באופן חופי והדבקה על הדף. לאט לאט השליטה במספרים משתפרת והילד לומד לגזור למשך זמן ארוך יותר בקווים ישרים באופן חופשי או על קו מסומן.

רוצים לעודד את התפתחות המוטוריקה העדינה של ילדיכם ? אפשרו לו להתנסות בהשחלת חרוזים  בגדלים שונים (גודל 2.5 ס"מ על שרוך קשה ומגיל שלוש וחצי השחלה של חרוזים בגודל 1.5 ס"מ).

אם הילד אוחז עפרון באחיזת אגרוף (אחיזה בכף  היד) עודדו אותו לשחק משחקי מוטוריקה עדינה כמו הכנסת פטריות משחק ללוח, משחקי אטבים.משחקי העברת חפצים עם פינצטות וציור באמצעות צבעים שבורים (גירים קטנים), המחייבים אחיזת אצבעות.

חושדים שלילד יש אחור כלשהו במוטריקה העדינה ? התייעצו עם הגננת ו/או אחות טיפת חלב ופנו לאבחון ריפוי בעיסוק במידת הצורך. טיפולי ריפוי בעיסוק לגיל הרך לצורך שיפור יכולות מוטוריקה עדינה יכולים לסייע לילדיכם לקבל בטחון ולשפר מעורבות ומיומנויות. כמו כן, הדרכת הורים תסייע לכם להמשך עשייה בבית.