טודלרס

שליטת ראש אצל תינוקות

התינוק בן חודש עד שלושה חודשים ? זה הזמן לעקוב אחר התפתחות שליטת הראש

26.4.2014

התפתחות הרמת ראש ושליטת ראש אצל תינוקות בחודשים הראשונים.

חמש עובדות על התפתחות שליטת ראש בקרב תינוקות צעירים
סביב גיל חודשיים התינוק מפתח את יכולתו להזיז את ראשו מצד לצד כשהוא שוכב על הבטן
כבר אז ניתן לצפות כיצד התינוק מרים את ראשו מעלה לרגעים ספורים.
סביב גיל חודש חודשים התינוק יכול להרים את ראשו מעט מעלה וקדימה (מבלי להסיטו לצדדים) לרגע קט כשהוא שכוב על בבטן.
סביב גיל 3 חודשים התינוק יכול לסובב ולהפנות את ראשו לצד אחד מקו האמצע ולהפנות את ראשו מצד לצד בשכיבה על הגב.
סביב גיל 4-5 חודשים ראשו של התינוק כבר אינו נשמט לאחור כשהתינוק מורם משכיבה לישיבה.
סביב חצי השנה הראשונה, תנועת התינוק נשלטת על ידי רפלקסים ראשוניים. כך לדוגמא אם נשכיב תינוק על הגב ונסובב את ראשו לצד אחד , יתר הגוף יתגלגל לצד אליו הופנה הראש כדי לשמור על מנח זהה ומיושר עם הראש (חשוב לפיתוח ראשוני של התהפכות).

והעיקר כל ילד מפתח שליטת ראש במקצב אחר , כתלות בקצב התפתחותו ובמאפייני החשיפה למנחי גוף שונים, לכן אי הגעה לשליטת הראש המצויינת מעלה אינה מעידה על כל איחור או בעיה התפתחותית.

על התפתחות התינוק – שליטת ראש בחודשים הראשונים
בשלושת החודשים הראשונים בחייו של התינוק מפתח התינוק את השליטה בראשו. שליטת ראש טובה מאפשרת לתינוק לסובב את ראשו מצד לצד בשכיבה על הבטן, לזקוף את ראשו בשכיבה על הבטן כדי להביט במתרחש סביבו ולשלוט בתנועות ראש בעל פי מקורות הגירוי והעניין בעת נשיאה על הידיים.

התפתחות שליטת ראש בקרב תינוקות – מה מצופה בחודשים הראשונים מהתינוק ?
אז מה ניתן לצפות מהתינוק בחודש הראשון לחייו ולאחר מכן? בשבועות הראשונות בחייו של התינוק לומד התינוק להרים את ראשו בזויות קטנה ולהזיזו מצד לצד תוך שהוא שוכב על הגב או הבטן. סביב גיל 4-8 שבועות לומד התינוק להרים את ראשו מעלה בזוויות גדולה יותר של כ-45 מעלות.  בגיל 9 שבועות עד שנה יצליח התינוק להרים את ראשו לזויות של כ-90 מעלות בשכיבה על הבטן ולשלוט בראשו באופן מלא.

פעמוני הזהרה – התפתחות שליטת ראש בקרב תינוקות ?
היום , יותר מתמיד, הורים ומטפלם נוהגים לאתר סימני איחור התפתחותי בשלבים הראשונים.
איך נזהה שתינוק מאחר בהתפתחות שליטה ותנועות הראש או לחלופין מפתח תנועתיות ראש באופן בלתי סימטרי ?
תינוק שבגיל 4 שבועות מתקשה להחזיק את ראשו מורם בשכיבה על הבטן לרגע קט או כלל אינו מנסה להרים את ראשו , גם כשיש גירייה בסביבה.תינוק שמתקשה להעביר את ראשו מצד לצד בשכיבה על הגב בגיל ארבעה חודשים (או מזיז רק ראש רק לצד אחד).תינוק שבגיל חמישה חודשים לא מצליח להחזיק את ראשו מאוזן בזמן נשיאה על הידיים וזקוק לתמיכת ראש חלקית. במצבים אלו מומלץ להתייעץ עם רופא ילדים /אחות טיפת חלב או מלווה התפתחותי לצורכי אבחון התפתחותי.

מה הקשר בין שכיבה על הבטן והתפתחות שליטת ראש?
אומרים שקיים קשר הדוק בין שכיבה על הבטן לבין התפתחות שליטת ראש ואכן כך הדבר. הקשר בין שכיבה על הבטן והתפתחות שליטת ראש הוא קשב דו כיווני. ככל שהתינוק שוכב יותר על הבטן, כך יוכל ההורה להציג לתינוק גירויים שמיעתיים וראייתים המעוררים את התינוק לזקוף את ראשו וכך התינוק יוכל להתנסות בחיזוק שרירי צוואר וגב ולזקוף את ראשו למשך זמן ארוך יותר. במקביל, ככל שתינוק יוכל להרים את ראשו מעלה בשכיבה על הבטן , כך יוכל וירצה להישאר בתנוחה של שכיבה על הבטן.

איך מעודדים תינוק להרים את ראשו ומה עושים כשהתינוק בוכה בעת שכיבה על הבטן?
כבר מגיל צעיר (חודשים ראשונים) חשוב להשכיב את התינוק על הבטן לטווחי זמן קצרים ומדורגים. חשוב שבעת השכיבה על הבטן הידיים יהיו למעלה לצדי הפנים והמרפקים יונחו על מזרון (פעילות מצופה בגיל שלושה חודשים). מרבית התינוקות לא אוהבים להיות על הבטן , בעיקר בגיל צעיר ששרירי הצוואר וחגורת הכתפים חלשים. הדרך הטובה ביותר היא לדרג את ההשכיבה על הבטן על ידי פרקי זמן שהייה קצרים , השכבה על הצד ובאופן הדרגתי סיבוב לבטן ו/או מסיחי מנגינה ושירה מעניינים למספר רגעים. והעיקר לא להיבהל מהצרחות של התינוק. לתינוקות יש יכולת הסתגלות, התפתחות וקצב שינויים מהיר מאוד לכל מנחי הגוף.