טודלרס

תקשורת בין הורים בחינוך

האם שני ההורים מדברים בשפת חינוך אחידה מול הילדים ?

11.2.2013

תקשורת בין הורים הוא הכלל הראשון בחינוך ילדים. אם אמא תגיד א' ואבא יגיד ב' זה מתכון לבלבול, חוסר עקביות וקושי לספק גבולות עקביים לילדים. אם זה קורה אין מה להתפלא אם הילדים לא מקשיבים לך. אם אמא מוותרת ואבא דורש, אמא לא מרשה יותר מממתק אחד אחרי הארוחה ואבא מרשה הרבה יותר (כשאמא לא רואה), אבא מעיר וכועס כשמדברים לא יפה אליו ואמא מוותרת ושותקת, איזה מסר חינוכי הילד מקבל ? מסר לא ברור, מבלבל, מסר שמגוון התנהגויות מקובלות תלוי מתי ועם מי וכל מני מסרים נוספים שלא בהכרח אתם כהורים מעוניינים בהם. 

חוסר עקביות בתגובה להתנהגויות שונות בין ההורים מייצרת בעייתיות רבה בחינוך ילדים. חשבו על עצמכם אם בעבודתכם קיבלתם שני מנהלים וכל מנהל מגיב בצורה אחרת לביצועים שלכם. האחד מרוצה והאחד רוצה לשנות, האחד שותק והשני מעיר, איך תוכלו להתמודד עם הפיצול הזה ? ועכשיו חשבו על הילד הצעיר, שטרם רכש יכולות חשיבה עצמאיית בשלים. הרי ברור שמדובר בפתח לבעיות. אמא לא מרשה שוקולד לפני האוכל ואבא כן. אז הולכים לאבא, הוא מרשה, אמא מגלה ואז כועסת על הילד, הילד אומר שאבא הרשה ואמא כועסת על אבא.  היה עדיף למנוע את השרשרת הזאת עם כלל מוסכם שאומר כך – מתוק מקבלים אחרי ארוחת הערב. אם כולם מודעים לכלל אז יקרה אחד משני המקרים:
או שהילד כלל לא יבקש כי ידע את הכלל
או שיבקש מאחד ההורים ואחד מהם תמיד יזכיר את אותו כלל.

ישנה חשיבות גבוה לחשיבה משותפת לגבי חינוך ילדים. חינוך הקשור להרגלי תזונה ואכילה, שעות וזמני צפיה בטלוויזיה, מותר ואסור בבית, הרגלי ושפת דיבור כלפי הזולת. ככל שבני הזוג מנהלים חשיבה משותפת ודרישה עקבית כלפי הילד, כך יוכלו לצפות להבנה ושיתוף פעולה מצדו, ככל שיזגזגו בין הגישה של אמא לגישה של אבא, כך יוכלו לצפות לחוסר הקשבה ושיתוף פעולה מצד הילדים.

הורים, מצאו את הזמן לשוחח על גישתכם לחינוך הילדים וצרו שפה משותפת ביניכם ובין ילדיכם. שפה עקבית תסייע רבות לשיתוף הפעולה ולהשגת מטרות החינוך. היא גם תמנע המון מריבות או אי נעימויות. מרגישים שאינכם מצליחים לעשות את זה לבד, פנו עוד היום להדרכת הורים. כמה מפגשים יכולים לעשות פלאים לקשר שלכם ולחינוך. זה שווה את הכסף והזמן וזאת השקעה מצויינת במשפחה.

קראו עוד בנושא
הבטחות מול הילדים