טודלרס

התפתחות החשיבה בגיל שנתיים

הפעוט בן שנתיים ? קראי על התפתחות החשיבה

15.3.2014

 גיל שנתיים הוא גיל של התפתחות שכלית רבה. מהצד של ההורה נראה לפעמים שמדובר בתינוק מגודל שעדיין צריך את המבוגר האחראי לידו לאורך כל הדרך אך אם משווים את עשייתו והתנהגותו של הפעוט מתחילת השנה השניה לסופה יכולים לראות הבדל גדול. בכתבה הבאה תמצאו מידע בנושא התפתחות החשיבה בגיל שנתיים. למעשה ותיווכחו שההתנהגויות ומאפייני המשחק מבטאים את התפתחות חשיבה.

משחק סימבולי
זוכרים שהילד היה בן שנה וחצי או רק חגג יום הולדת שנתיים ? האם אתם זוכרים איך שיחק אז בכלי תחבורה או בובות ? האם לקח את המכונית ורק הכניס לפה, בדק גלגלים או רק הסיע על הרצפה ? האם הפעוטה הרימה את הבובה ורק העבירה אותה בעגלת המשחק ממקום למקום ? ואיך נראה המשחק כיום ? האם הילד בונה למכונית כביש או מסילה ? האם יוצר תרחיש התנגשות עם כמה מכוניות ? האם הפעוטה מכינה לבובה אוכל במשחק הסימבולי ?, מאכילה אותה ואז משכיבה לישון ? בגיל שנתיים ישנה התפתחות משמעותית של סכמות המשחק הסימבולי, המשחק כאילו , זה שמדמה את המציאות. יש בשלב זה תרחישים ארוכים ומורכבים יותר שבאים לידי ביטוי במגוון צורות. הילד גם יותר נהנה ויותר פתוח לשחק איתכם בתרחישי משחק סימבולי קצר כמו מכוניות נוסעות, עוצרות ופונות או הכנה והגשת אוכל מבצק וכלי אוכל.

פחדים
הילד התחיל לפחד מבלונים, לפחד מרופאים מזרים או ממעליות ? מהם פחדים אם לא מחשבות ? אומנם מדובר במחשבות שאינם רציונאליות אך בשביל לפחד צריך קודם כל לחשוב מחשבה מפחידה. גם החשיבה שלנו צריכה להיות אחרת. אין טעם לנסות להסביר לילד באופן לוגי שאין מפלצת בשרותים ושהבלון לא יעשה לו דבר. רצוי בעיקר להיות אמפתיים, תומכים ומסייעים. הפחדים יחלפו בהדרגה. אתם צריכים להכיל, לשקף לילדים מה מרגישים ולתת כלים להתמודדות.

בדיקת גבולות וחוצפה
הילד זורק דברים, אלים ואינו מקשיב ? גם בדיקת גבולות וחקר סיבה ותוצאה היא ביטוי לחשיבה. מה יקרה אם אגיד "לא" לאמא, מה יקרה אם אפיל את המשחק לרצפה ? 

הבנה
בסוף גיל שנתיים ילדים מבינים כמעט את כל ההתרחשויות הפשוטות בבית. הם מבינים הוראות הכוללות שני שלבים (כמו תוריד נעלים ותשים אותם במגרה) ומצליחים לזכור וליישם הבנה זאת לכדי מעשים. בגן הם זוכרים שירים שלמדו  ושרים כל יום ויכולים לשיר אותם באופן עצמאי או חלקי בבית. האם יכולות אלו היו שנה קודמת ? לקראת גיל שנתיים ושבעה חודשים לערך פעוטות מצליחים להבין זמן קרוב. אם ישבו במפגש בגן וכל ילד בתורו יצטרך לקום ולגעת בבובה שהגננת הביאה או לחכות בתורו שיקבל עוגת יום הולדת יתכן וחלק גדול מהם יצליח. היכולת הזאת שקשורה מאוד ליכולת האיפוק אך גם קשורה ליכולת ההבנה שהם מחכים בתור למשהו שעומד לקרות עוד מעט.

מה עוד לומדים פעוטות לעשות בגיל שנתיים ?
להרכיב פאזלים של 2-4 חלקים ויותר כתלות ליכולות טבעיות והתנסות. הם יכולים למיין חפצים לפי גודל וצורה  (כתלות לחשיפה והתנסות).
להצליח להזכר באירועים ותרחישים שקרו בעבר (אמא, היינו בגינה הזאת..) ועוד.

נראה לכם שהילד אינו מבין הוראות פשוטות יומיומיות ? אינו מצליח לבצע הוראות פשוטות שחוזרות עליהם בגן או בבית ללא עזרה ? כלל אינו מדבר או מדבר מילים בודדות ?לא מצליח לבנות פאזל של 2-4 חלקים אחרי עזרה ? התייעצו עם אחות טיפת חלב ורופאת המשפחה להמשך אבחון והערכה בהתפתחות הילד.