טודלרס

הדרכה למשכב לידה

המלצות לתקופת ההחלמה אחרי לידה

14.6.2013

מה אסור אחרי לידה, מה מותר ומה מומלץ ? הדרכה בנושא משכב לידה מתייחסת לזמן ההחלמה לאחר הלידה והצורך להקפיד על כללי היגנה ופעילות מסויימים כדי לאפשר החלמה גופנית ונפשית טובה. קראי מה מותר, מה אסור, מה מומלץ לאחר לידה על פי הנחיות רפואיות מקובלות. 

אזור חיץ פרינאום
נשים רבות לאחר לידה צריכות להחלים מתפרים באזור חיץ פרינאום. תדעי כי התפרים נספגים כשבע עד עשרה ימים מיום הלידה. על מנת להבטיח החלמה מהירה חשוב להקפיד על שמירה על היגיינה. לצורך זאת הקפידי על מקלחת יומית הכוללת ניקוי האזור בסבון ושטיפות חוזרות במים. במקביל הקפידי להחליף כל מספר שעות פדים בהתאם לדימום. תוכלי להשתמש בפדים קרים כדי להקל על כאב.

משכב לידה פעילות גופנית
הגוף זקוק למנוחה על מנת להתאושש מהלידה. תקופת ההחלמה מהלידה אורכת בין שישה לשמונה שבועות. לאחר הלידה ניתן לחזור לפעילות גופנית רגילה (ללכת ברגל) ולפעילות ספורטיבית כשמונה שבועות לאחר לידה. אם את מעוניינת לשוב לפעילות גופנית מוקדם יותר התייעצי עם רופא המשפחה. לאחר לידה  קיסרית אסור או הריון בסיכון אסור לחזור לפעילות גופנית ללא אישור מרופא נשים או משפחה. 

תוסף ברזל
מומלץ להמשיך ליטול תוסף ברזל בתקופת ההנקה במידה וצויין כך במכתב השחרור מבית החולים. אחרי לידה אסור להפסיק תרופות על דעת עצמך (כגון תרופות לחץ דם, תרופות לבלוטת התריס וכד'). יש לקבל אישור מרופא הנשים או רופא המשפחה.

תזונה
מומלץ להרבות בשתיה ולהקפיד על דיאטה מאוזנת הכוללת ירקות, פירות, מוצרי חלב, בשר דל שומן וקטניות שיספקו את אבות המזון הנדרשות לגופך ולתינוק.

רחצה
מומלץ להמנע מרחצה בברכת שחייה או בים ולהרבןת ברחצה במקלחת במים זורמים.

יחסי מין
מבחינה בטיחותית ניתן לחזור לקיים יחסי מין כשבועיים מיום הלידה. מרבית הנשים מחכות מספר חודשים להחלמה מלאה ומוכנות נפשית. תני לעצמך את הזמן לו את זקוקה.

אמצעי מניעה
הנקה אינה מגנה מפני הריון. יש לבחור איזה אמצעי מניעה מתאים לשימוש לאחר לידה באמצעות התייעצות עם רופא הנשים (כשישה שבועות לאחר לידה יש לעבור בדיקת רופא).

דכדוך אחרי לידה
אחרי הלידה שכיח לחוש דכדוך, עצבות ורצון רב לבכי. התופעה מתרחשת עקב השינויים ההורמונלים הרבים המתרחשים לאחר לידה. במידה והתופעה נמשכת מספר חודשים אחרי הלידה ופוגעת בתפקוד האם מומלץ לפנות לרופא משפחה לקבלת ייעוץ והפניה לטיפול מתאים.

סימנים חריגים
חום גבוה, כאבי בטן חריפות, הפרשות וגינליות מוגברות המלוות בריח רע מחייבות פניה לרופא נשים או למיון נשים. רצוי להצטייד בהפניית רופא או טופס התחייבות למיון ובמכתב השחרור ממחלקת יולדות

משכב לידה אחרי ניתוח קיסרי
חשוב להתרחץ תוך שימוש במים וסבון באזור הניתוח. חשוב לייבש היטב את אזור הניתוח וכן ללבוש תחתונים מעל גובה החתך. ניתן להוריד את סרט ההדבקה בעדינות במקלחת יום אחרי הניתוח. חשוב להמנע מפעילות גופנית מאומצת בזמן ההחלמה ולהמנע מהרמת משאות כבדים.

ומה לגבי תמיכה רגשית ? מצאי בני משפחה, חברות וקהילה תומכת. התקופה הקרובה אינה פשוטה. את צריכה לגדל תינוק ולהחלים בו זמנית. שינויים פיזיולוגיים הורמונלים וחוסר שעות שינה לצד עומס עשייה הוא מצב המייצב לחצים. מצאי את קבוצת האנשים שתתמוך בך בהקשבה ועזרה.