טודלרס

פעילויות סתיו בגן

הילד בבית ? אלו פעילויות סתיו מתאימות בגיל הרך

29.7.2014

 הילד מתחנך בבית ? הסתיו הגיע ? מחפשת רעיון להפעלה בסתיו?

עונת הסתיו מזמנת מגוון פעילויות טיול, יצירה, תנועה וחקר בגן, בבית ובחוץ.

כשהסתיו מגיע, מיד מרגישים. זה הזמן להתחיל את הבוקר בטיולים נעימים, לגלות שיש עצים המשירים על עליהם ויש עלים הנשארים על העצים (ירוקי עד). רצוי לדעת מראש באלו אזורים בשכונה, ליד הבית או הגן יש עצים משירים, לשחק עם העלים, לערום בערמות, להנות מגשם של עלים ולערוך השוואות בין עלים שונים (צורה, צבע, גודל, ריח, שייכות לעץ). כדאי לבקש מילדים לאסוף סוגי עלים שונים ולהביא אותם לגן ולבית. במהלך הטיול לחפש פריחה של פרחי סתיו כמו חצב (שפורח בעיקר בסוף הקיץ),חבצלת החוף, נרקיס סתוי ועוד. מומלץ לצלם פרחי סתיו ותמונות סתיו.

בחזרה לבית ולגן מומלץ להשאיר חלק מהעלים בפינת חקר הטבע ובחלק אחר להשתמש. מומלץ ללמד את הילדים לשים את העלה מתחת לדף נייר ולעבור מעליו בצבע שוכב וכך לקבל את תבנית העלה. ישנם פעילות שונות עם עלים כמו הדבקות על הדף, על קשת לשער או כהשחלת עלים קשים בשרשרת או צמיד.

מחפשים פעילות תנועה עם הילדים ? דברו איתם על הרוח, השמיעו שירים על "הרוח השובב",  "רוח, רוח למה לא תשכב לנוח ? הביאו מטפחות צבעוניות ורקדו איתם לצלילי המוסיקה, בקשו מהילדים להדמות לרוח חזקה, בינונית וחלשה.

הגיעה שעת מפגש ?
זה הזמן להסביר לילד על מבנה העלה ועל תהליך שעוברים העלים.

הגשם הראשון הגיע ? החלזונות התעוררו משנתם נסו לחפש חלזונות בגינה, בשדה. מצאתם חלזון ?  האכילו אותו עלים, חסה ומלפפונים. אם הילד מגלה עניין ביצור הדביק, זה הזמן לעורר אותו לחקור את מבנה החלזון, ריר החלזון ותפקידו להצמדות על משטחים. אפשר להמשיך את הנושא לציור, צבעת דפי חלזונות והכנת חלזונות מפלסטלינה. אפשר ליצור חיות מפלסטלינה ולקשט אותם בעלים שאספנו מהטיול.

יוצאים לטיולים רבים בסתיו ? עקבו אחרי הנמלים. עקבו עם הילד מאיפה לאיפה הולכות הנמלים בסתיו ומה עושות בתקופה זאת.

רוצים לעשות הפעלת תנועה בתוך הגן. צרו מסלול מכשולים עם תחנות. ליד כל תחנה הניחו תמונה ברורה של סמל הסתיו (נדידת ציפורים,חצב, נחליאלי, רוח, נרקיס סתוי, נמלים אוספות מזון). בקשו מכל ילד שעובר בתחנה לעצור ליד תמונה ולשתף את חבריו מה יודע על התמונה, לעשות פנטומימה של התמונה או להגיד אותיות ששומע במילה.

מחפשים ספרים בנושא סתיו וטבע ? הביאו מהספריה את הספר העץ הנדיב, סתיו בבאר שפע, סיפורי עלים, השלקט, נחליאלי שלי או ספר בנושא נדידית ציפורים.

הילדים נחשפו לטיולי סתיו, סיפורי סתיו ויצירות סתיו. זה הזמן להושיב אותם ליד עצים משירים ולעודד אותם לציורי עצים. הציור יעודד אותם להתבונן בחלקי העץ השונים ולייצג אותם ביצירתם. לאחר מכן הציגו אותם בגלריית הגן.

מדברים עם הילדים על איכות הסביבה ? דברו עם הילדים על פסולת העלים והענפים שהגנן ואתם אוספים בגינה, מהי פסולת אורגנית ? לאיפה זורקים אותה ומה קורה לה במהלך הזמן.

יש לכם רעיונות יצירתיים וחדשים להפעלת ילדיםבעונת הסתיו ? כתבו בתגובות ושלחו תמונות