טודלרס

מה הקשר בין משך ההנקה להתפתחות מסת העצם של הילד

מתי ובאיזה הקשר צריכת פורמולות עדיפה על הנקה

12.8.2010

מחקר לימודי מלידה עד גיל 32
מחקר חדש קובע כי להנקה עלולה להיות השפעה ארוכת טווח שלילית על מסת העצם. מתוך ממצאי המחקר עולה כי כדאי להניק לתקופה קצרה ולהזין את התינוק בעיקר דרך פורמולות על מנת לשמור התפתחות ובריאות העצמות

מסת שריר של כולנו מושפעת מגורמים גנטים ואורך חיים. מאפייני האכלה של תינוקות (הזנה מפורמולות והנקה) מקושרות להתפתחות ובריאות. מחקר חדש, ייחודי בתחומו, חקר את השפעת ההנקה וההזנה מפורמולות חלב על מסת השריר מלידה ועד בגרות. הממצאים לא צפויים…

על המחקר
מחקר אורך בדק 158 מבוגרים מתוכם 76 גברים שנולדו בהלסינקי פינלד בשנת 1975. מחקר זה ביצע בדיקות פיזיולוגיות, בדיקות עצם (צפיפות מינרלית של עצם, תוכן מינרלי של עצם, מסת גוף, מדדי בריאות עצם ועוד) וסגנון חיים (עישון, ספורט, מחלות, דיאטות, הריונות) כאנשים בוגרים. המשתתפים במחקר חולקו לשלוש קבוצות על פי משך זמן שינקו כתינוקות. שלושת קבוצות המחקר היו: אנשים שכתינוקות ינקו עד שלושה חודשים ראשונים לחיים, אנשים שכתינוקות ינקו בתקופה בינונית (שבעה חודשים ומעלה) ובתקופה ממושכת.

ממצאים
ממצאי המחקר חשובים. דווקא הגברים שכתינוקות ינקו במשך הזמן המועט ביותר (עד 3 חודשים)היו בעלי תוצאות מסת העצם הטובות ביותר. אצל גברים אלו הצפיפות המינרלית של העצם והתוכן המינרלי של העצם היו גבוהים/טובים יותר בהשוואה לגברים שכתינוקות ינקו במשך זמן ממושך יותר. ממצאי המחקר חשפו כי גברים שכתינוקות ינקו במשך הזמן המועט ביותר (פחות או עד משלושה חודשים) היו בעלי ממוצע של 4.7 אחוז גבוה יותר במדדי בריאות עצם מאשר גברים שהשתייכו לקבוצות שינקו במשך זמן ארוך יותר כתינוקות.ממצאי המחקר הראו כי השפעת ההנקה על מדדי בריאות העצם נשמרה רק בקבוצת הגברים (ולא בקבוצת הנשים, שם לא נמצאה השפעה זאת)

מסקנות
בקרב גברים, הנקה יכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על מסת עצם בבגרות. מתוך ממצאי המחקר עולה ההנחה כי קלציום ופוספט מרכיבים חשובים בעצם מצויים בכמות גבוהה הרבה יותר בפורמולות חלב בהשוואה לחלב אם. ההנחה הקיימת היא שתזונת האם טובה ככל שהיא, לצד חשיפתה לשמש (הפקת ויטמין די) אינה יכולה להשתוות לאיכות וכמות הסידן, הזרחן והחלבון שמצויים בפורמולות החלב.

בקרב נשים, נראה כי אורח החיים בגיל הבגרות ופקטורים הורמונליים שיחקו תפקיד גדול יותר במדדי בריאות העצם  מאשר התזונה בזמן שהיו תינוקות. תזונת האישה כתינוקת לא הייתה בעלת השפעה משמעותית על מסת העצם ובריאות העצם כאישה בוגרת.

מקור המחקר:
infant milk feeding influences adult bone health. a prospective study frome birth to 32 years,
authors: pirilla, taskinen, viljakainen
journal: plose one
published: april 2011
children hospital, helsinki university central hospital and university of helsinki, finland