טודלרס

חוסר בברזל אצל תינוקות

החשיבות במעקב ברזל בשנה הראשונה

11.2.2021

חוסר ברזל אצל תינוקות וילדים מהווה אחד מבעיות התזונה העולמיות השכיחות ביותר. היות וקיים מעט מאוד ברזל בחלב א, הדיון לגבי חסרי ברזל אצל תינוקות יונקים בעיקר לאחר גיל 4-6 חודשים ממשיך להתקיים. ההנחה היא שחלב אם בלבד אינו מספק את הכמות הנדרשת לברזל וכי פחות מדי ברזל עלול לגרום לפגיעה בהתפתחות הנוירולוגית. זאת הסיבה שהאקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים ממליצה על תוסף ברזל מגיל 4 חודשים  עד לצריכה מספקת של ברזל מבשר ומזונות מועשרים בברזל.

במחקר שנערך על תינוקות בגילאי 6-12 חודשים שיונקים בלבד (מדגם של 296 תינוקות) ותינוקות שינקו וצרכו בנוסף פורמולה (102 תינוקות) נמצאו מספר נתונים חשובים:
75 אחוז מהתינוקות עד גיל שישה חודשים ניזונו מסוג של פורמולת חלב, 43 אחוז ניזונו מפורמולה בלבלד, 32 אחוז קיבלו הזנה משולבת של חלב אם ופורמולה ו-25 אחוז ינקו בלבד.

במחקר חושבה צריכה יומית מומלצת של 6.9 מילגרם ברזל ביום לשם גדילת רקמות, אחסון ושחרור ברזל ורמת המוגבלובין. כמו כן חושבה ספיגה יומית מומלצת של 0.69 מילגרם ביום.

תינוקות בגילאי 6-12 חודשים שינקו רק חלב צרכו 3.3 מלגרם ברזל ביום. מעל 80 אחוז צרכו פחות מהכמות היומית המומלצת 6.9 מיליגרם.תינוקות שינקו וניזונו מפורמולה צרכו 9.6 מילגרם ברזל ביום ואולם כ-25 אחוז מהם עדין צרך פחות מהמומלץ. מומצע הספיגה של הברזל היה 0.3 מליגרם ביום לתינוקות שינקו בלבד ו0.5 מיליגרם ביום לתינוקות שינקו וניזונו גם מפורמולה.96 אחוז מהתינוקות היונקים ו-72 אחוז מהתינוקות שינקו וצרכו פורמולה ספגו פחות ברזל מהמינון המומלץ ברמה היומית.

בקבוצת הילדים שינקו בלבד לצד אכילה מזונות 25 אחוז מהברזל הגיע מחלב אם, 52 אחוז מדגנים מעושרי ברזל, 10 אחוז מבשר, 7.5 אחוז מאוכל מעורב ו-5 אחוז מירקות. אצל קבוצת הילדים שצרכו חלב אם, פורמולת חלב ומזון 10 אחוז מהברזל הגיע מחלב האם, 35 אחוז הגיע מפורמלת החלב, 44 אחוז הגיע מדגנים מעושרים בברזל ו-9 אחוז מפירות, בשר וירקות.

בשתי הקבוצות המקור הגדול ביותר לברזל היה דגנים מעושרים בברזל. חוסר ברזל אצל תינוקות היא תופעה שכיחה ועל כן קיימת הנחיה מפורשת של משרד הבריאות לגבי נטילת תוסף ברזל מגיל ארבע חודשים לגיל שנה.

מקור המחקר
Are breastfed infant iron deficient ? The Question that wont go away
Journal Pediatric 2020

מחפשים דרך להגביר את צריכת הברזל על ידי תזונה מתאימה ? חשוב לזכור כי הסיבים התזונתיים בדגנים עלולים לפגוע ביכולת ספיגת הברזל. בנוסף, בדגני בוקר מעושרים בברזל יש רמות סוכר ופחממות גבוהה שעלולה להוביל להשמנה במצבי צריכה לא מבוקרת. מומלץ להעדיף צריכת ברזל מבקר ששם הספיגה קלה יותר ולשלב צריכת ברזל מדגנים כמו קינואה, ושיבולת שועל לצד טיבול בלימון המסייע לספיגת ברזל טובה יותר בעזרת נוכחות של ויטמין סי. חוששים מצריכת ברזל נמוכה ? פנו לרופא המשפחה לבדיקת ברזל ובקשו הפניה לתזונאית קופת חולים ליעוץ ובניית תפריט יומי מועשר בברזל.

קראי עוד בנושא:
ברזל אצל תינוקות
תוספי ברזל לתינוקות

הכתבה הנל אינה תחליף להתייעצות רפואית בנוגע למינון ברזל לתינוקות ומעקב ברזל