טודלרס

נפנופי ידיים אצל תינוקות

מה הסיבות לנפנופי ידיים אצל תינוקות, פעוטות וילדים

25.4.2013

נפנופי ידיים אצל תינוקות ופעוטות יכולים להופיע ממגוון סיבות. הסיבה הראשונה יכולה להיות קשורה למצבים בהם התינוק מבטא הבעת עניין או התלהבות. מצב זה יכול לקרות כשהתינוק פוגש הורה, רואה אוכל טעים שרוצה או פוגש כל דבר רצוי ואהוב. סיבה נוספת לתנועות ידיים לא ברורות יכולה להיות קשורה למצבים של רפלקס מורו מוגבר. רפלקס זה מתבטא בפרישת ידיים לצדדים ולעיתים בכי בעת בהלה. בדרך כלל ניתן לראות שהרפלקס דועך עם העליה בגיל ונעלם בגיל 5-6 חודשים.

הילד מנפנף בידיו במצבים שונים. יש תופעה של ילדים שמנפנפים בידיהם בצורה בלתי מוסברת. התופעה נקשרה למצבים רגשיים עוצמתיים של חרדה או פחד כאשר הנפנוף נועד לתעל את המצב הרגשי, לוסת ולהרגיע אותם. מצב זה אינו בהכרח מקושר להפרעת תקשורת.

ישנם מצבים בהם נפנופי ידיים אצל תינוקות הם סימן אחד מתוך מגוון סימנים להפרעת תקשורת.  במקרה זה נפנופי ידיים מופיעים במצבי חרדה, אי נוחות או מצב רגשי ירוד אך גם ללא קשר למצבים רגשיים. נפנופי ידיים נכנסים תחת הקטגוריה של סימנים לגירוי עצמי שנועד פעמים רבות לתעל תנועה, להרגיע או לוסת את צרכי הגוף. גירוי עצמי מתבטא פעמים רבות בתנועות גוף חוזרות או יוצאות דופן או לחלופין הפקות קול. גירוי עצמי אצל ילדים עם הפרעת תקשורת יכולים להתבטא בתנועות זרועות , נדנוד עצמי בעמידה וישיבה, נפנופי ידיים וקפיצות, היפראקטיביות או תפעול נוקשה וחוזר של חפצים באותה דרך. בנוסף, ניתן לראות מצבי קושי ביציאה מרוטינות קבועות (קושי בגמישות) ורגישות גבוהה למגע, קול ואור.

חשוב מאוד כבר בגיל צעיר לעקוב אחרי סימנים להפרעת תקשורת המתבטאת בקשר עין נמוך, נטייה של הילד לא להגיב או להסתובב אליך כשקוראים בשמו, להמנע מלהצביע על דברים שרוצה, למעיט לחייך בחזרה שמחייכים אליו ולהראות כפעוט עצמאי לגילו מעצם חוסר הפניה לאדם אחר לעזרה ותקשורת.

קראו עוד בנושא:
סימנים לאוטיזם אצל תינוקות