טודלרס

שבוע 15 להריון

שבוע 15 להריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

26.7.2013
שבוע חמש עשרה להריון , איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 15 להריון ?לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע החמש עשרה מתחילת הוסת האחרונה שלך. השבוע לאחר האיחור בוסת. שבוע חמש עשרה להריון הוא תחילת החודש הרביעי להריון.

התפתחות העובר
כל מבני ומערכות העובר העיקריים כבר נבנו ואלו הם: מערכת העצבים (גולגולת, חדרי מוח, צרבלום, גרעיני בסיס, גומה  אחורית, עמוד שדרה, צוואר ועורף), פנים וחזה (ארובות עיניים, עדשות, גשר אף, שפתים שלמות, סנטר, פה, לב עם ארבע מדורים, ראות וסרעפת),  מערכת השתן ועיכול (קיבה, דופן הבטן, כיס מרה, כליות, כיס שתן, איברי מין, כבד ), השלד (עצמות גפים עליונות, כפות ידיים, אצבעות, עצמות גפים תחתונות, כפות רגלים, בהונות). כן, כן העובר כבר כמעט מושלם. איברי גופו נבנו, לא כולם פועלות אך כעת זה הזמן של המערכות להתחיל לפעול, להתפתח ולגדול. העובר עושה תנועות עיוות בפניו כחלק מתרגול רפלקס המציצה ומפעיל רפלקסים של בליעה ונשימה.
בשבוע 15 התינוק גדל במהירות עצומה. בשלב זה ניתן להבחין בעדשות העיניים. גוף התינוק ממשיך להתיישר , ראשו עדיין גדול מגופו אך מיום לים נראה יותר אנושי. מין העובר נצפה בקלות בבדיקות האולטרסאונד (בתנוחה המאפשרת זאת). גופו מתחיל להתכסות בפלומת שיער דקה, עשר עדין צומח על ראשו וגם הגבות והריסים מתחילים את שלב צמיחתם. בשלב זה בלוטת התריס של העובר מתחילה לעבוד.

יש לי בת או בן ? בבדיקת אולטרסאונד תוכלי כבר לדעת האם יש לך בת או בן בבטן.

אורכו של העובר שבוע 15 להריון  : אורכו הכללי כ- 12 ס"מ, אורכו מראשו עד לעכוז כ- 8.3 ס"מ, , משקלו 65 גרם.

הריון ראשון מתי יוצאת הבטן

איך את מרגישה בשבוע 15 להריון ?
מרבית הנשים מדווחות בשלב זה , תחילת החודש הרביעי להריון, בהטבה בתחושה הכללית. ההקאות, הבחילות והעייפות חולפות אט אט ומפנות את מקומם לתחושה טובה יותר. אם את קוראת את שורות אלו מלווה בתחושת בחילה קבועה, קחי עוד מספר ימים או שבועות , תחושה זאת תחלוף עם סוף הטרימסטר הראשון. למרות ההטבה בתחושת הבחילה, חלק מהנשים דווקא יחושו סימנים שלו חוו קודם כמו דמם וגודש באף. ליבך פועל כעת בעומסים גבוהים יותר ומזרים 20 אחוז יותר דם. מצב זה גורם להתרחבות כלי הדם בגופך ולעיתים לדימומים קלים באף. גם גודש אף הוא מצב מוכר שיכול להיגרם מרמות אסטרוגן גבוה או מהצטננות. עייפות או חולשה מסוג שלא הייתה קודם גם יכולה להגיע. במקרים של חולשה ועייפות מוגברת יש לבדוק היטב את רמות הברזל בבדיקת דם הבאה.
קרוב לוודאי שבשלב זה עלית כבר במשקל באופן ברור. בגדיך ההדוקים אינם מתאימים לך ואת בוחרת ללבוש בגדים רפויים ואוורירים. אם מדובר בתקופת קיץ או אביב עברי לשמלות אווריריות או טוניקות . בדקי אם בגדיך מתאימים לצרכי גדילת הבטן ואם לא אל תהססי לשאול בגדי הריון מחברותיך או לקנות מספר בגדי הריון בעלי רוחב מתאים. אל תתפשרי על מראה הבגדים ואיכותם על מנת שתהני ללבוש אותם במהלך ההריון ובהריונותיך הבאים.
אם בדיקת סקירת המערכות הראשונה תקינה והתחלת כעת את חודש רביעי כשאת והעובר בריאים יתכן ותחליטי כעת לספר למשפחה המורחבת ולחבריך לעבודה על ההריון. יש כאלו שיחליטו להמתין עוד מספר שבועות. ההחלטה היא בידיך ואל תחושי צורך לספר אם אינך מוכנה עוד.

יומן בדיקות הריון
לעבור בדיקת סקירת מערכות ראשונה /מוקדמת כדי לוודא שכל מבני גופו של העובר נוצרו והינם תקינים (הבדיקה מבוצעת בשבועות 14-16 להריון).
לחצי כאם לקריאה על סקירת מערכות מוקדמת
לקבוע תור לבדיקת מי שפיר (שבועות  16-20 להריון)
לקבוע תור לסקירת מערכות טרמסטר שני (שבועות 21-24)

מה כדאי לעשות ?
מניעת השמנה
לשבת כמה שפחות ליד הטלוויזה בערב. זה מתכון קבוע לנשנושים, אכילה בלתי מרוסנת ועליה במשקל . הישיבה אחרי יום העבודה, הרצון לפרוק לחץ, הרצון למשהו מתוק כמו גם אלף הפרסומות לגלידות, שוקלודים ותפוציפס עושות את שלהם. ככל שתשבי ליד המסך יש סיכוי שתאכלי סוג אוכל וכמות אוכל בלתי מרוסנת. תהיה מודעת למצב. שימי לידך בקבוק מים גדול והקפידי לשתות. אם את רעבה השתדלי לאכול מאכילים מזינים וספציפים (בננה או תפוח אחד, יוגורט אחד). פתיחת שקית בסלי או במבה לא תגמר בכמה ביסים בלבד…..

אם טרם הלכת לרופא, פני לרופא הנשים שלך כדי שיערוך בדיקות לחץ דם, אולטרסאונד (לקביעת תקינות ההשתרשות, קביעת גיל ההריון) ומתן רשימות בדיקות לשבועות הבאים.

להמשיך ליטול חומצה פולית על בסיס יומי וברזל על פי הוראות רופא.
לדאוג לתזונה בריאה – ללא עישון אלכוהול ומיעוט קפאין (אם אפשר להימנע ולעבור לתה ירוק).
אם אי אפשר לא לעבור מכסה.. ראה מחשבון קפאין
לשמור היטב על היגנה (באמצעות נטילת ידיים ו..) כדי להימנע מזיהומים.