טודלרס

הקשר בין שעות מסך בגיל שנתיים שלוש לכמות התנועה של הילד בגיל חמש

למה כדאי להתחיל להגביל שעות מסך כבר בגיל שנתיים

29.10.2020

בעידן ההתמכרות למסכים הורים רבים מבינים את הצורך להגביל את שעות המסך לילדים. האם הם מבינים מתי כדאי להתחיל ? האם הם מבינים למה ?

מחקרים מצאו כי צפיה במסכים  (טאבלט, מחשב או פלאפון) מהווה פעילות הנעשת בישיבה המשפיעה על פעילות אקטיבית ואולם מעט מחקרים עקבו אחרי הנושא מגיל אפס עד שש. במחקר הנוכחי רצו החוקרים לבדוק את הקשר בין צפיה במסכים בגילאי שנתים -שלוש  לכמות התנועה של אותם ילדים בגיל חמש וחצי.

המחקר נערך בסנגפור ונאסף ביחידות אם על ידי הורים שמלאו שאלונים בנושא חשיפה למסכים בגיל שנתיים שלוש. לאחר מכן בגיל חמש וחצי נמדדה מידת התנועתיות הגופנית שלהם כדי לבחון עד כמה הם נמצאים בפעילות בישיבה, בפעילות אקטיבית קלה, פעילות אקטיבית מתונה ופעילות אקטיבית מאומצת. על מנת לאסוף את המידע נמדדה הפעילות של בני החמש במשך 7 ימים ברציפות.

החוקרים הצליחו לאסוף מידע על צפיה במסכים על 987 ילדים בגילאי שנתיים- שלוש.  מתוך אלו 840 מהם חזרו שוב לבדיקה בגיל חמש וחצי. 577 ילדים ענדו מד תנועה על ידם. 552 ילדים היו עם מד התנועה 3 ימים.

תוצאות המחקר הראו כי זמן המסך בגיל שנתיים- שלוש היה קשור בקשר שלילי מובהק לפעילות הפיזית הקלה, המתונה והאינטנסיבית. ילדים בני שנתיים-שלוש שצפו במסכים שלוש שעות ויותר ביום השתתפו בגיל חמש ביותר פעילות בישיבה ופחות בפעילות אקטיבית קלה, בינונית או אינטנסיבית וזאת בהשוואה לילדים שצפו במסכים שעה או פחות בגיל שנתיים – שלוש.

תוצאות המחקר מעידות כי צפיה ארוכה במסכים בגיל הרך נקשרת ליותר זמן פעילות בישיבה ומעט מדי פעילות בתנועה.

מחקר זה בדומה להמלצות ידועות מבסס את הצורך להגביל שעות מסך כבר מגיל שנתיים – שלוש.

ככל ששני ההורים יפעלו להגבלת שעות מסך מגיל צעיר באופן עקבי לצד פיתוח פעילויות פנאי קבועים הכוללים טיולי טבע, משחקי כדור ,אופנים ומפגשים חברתיים מחוץ לבית כך יסייעו לילדיהם לבנות איזון טוב יותר בין פעילות ישיבה ותנועה. אם לא נעשה זאת יש סיכוי שילדנו יתמכרו למסכים, ויפתחו את תופעת הישבנות המקושרת להשמנה ומדדים שליליים נוספים.

מקור המחקר
Associations between early life screen viewing and 24 hour movement behaviors: finding from a longitudinal birth chort study, January 28, 2020. The Lancet, Child and adolescent health, volume 4, issue 3, march, 2020.