טודלרס

לגדל תינוקות בלי חיתולים

מהי תפרחת חיתולים, כיצד מאבחנים, מונעים ומטפלים

18.11.2012

גידול תינוקות בלי חיתולים מגיל אפס
פנטזיה או מציאות ?
מאת:לריסה גינת – מייסדת חיתולס
larissa@hituless.co.il
054-6609815

גידול תינוקות ללא חיתולים – איך הכל התחיל
התופעה של גידול תינוקות ללא חיתולים התגלתה לראשונה בידי ג'ין לידלוף, מחברת הספר עקרון הרצף. היא החלה את טרנד התצפיות אחר שבטים פרימיטיבים ואחריה הגיעו עוד כמה שהבחינו באותה בה. לאחר כתבים שלה, הגיעו רופאי ילדים, פסיכולוגים ואנטרופולוגים לחקור את אותה "תופעה מוזרה" ומה שגילו זה למעשה מה שידעו גם לפני 200 שנה.התינוקות שלנו נולדים עם מודעות בסיסית לגופם, קרי שליטה על סוגרים. מקור האינסטינקט נובע ממנגנון השרדותי לכל דבר כי לחיות בתוך הפרשות גופינו עלול להוביל למחלות. ממש כפי שאף בע"ח אחר בטבע לא עושה את צרכיו על עצמו כך גם הילודים שלנו, מראים למי שמטפל בהם כי הגיע הזמן להתפנות משום שאין להם יכלת להתנייד או לאמר זאת בצורה מפורשת. לאור הנחה זאתלהגיד שתינוקות אינם שולטים על סוגריהם היא פשוט אימרה לא נכונה. המערכת כולה נמצאת בטונוס ובשביל להרפות (להתפנות), נדרשת פקודה מהמח. זו הגדרה בסיסית לשליטה על סוגרים.תינוקות נולדים עם שליטה זו ועם יכלת להראות לנו מתי הם צריכים להתפנות.

אלו סימנים מעידים על איתותי התינוק להתפנות מצרכיו ?
יש למעשה ארבע דרכים לדעת מתי תינוקות צריכים להתפנות: סימנים טבעיים,זמנים טבעיים,זמנים שמאפיינים הרבה תינוקות ואינטואיציה. אחת הדוגמאות הבולטות לסימנים טבעיים היא בזמן אכילה או הנקה: תפיסה ושחרור לסירוגין של הפטמה, חוסר שקט בזמן הזה או תפיסה של הפטמה ללא יניקה מפורשת. כפי שאנחנו בתור מבוגרים, מאוד מתקשים לאכול בזמן שאנחנו צריכים להתפנות, באותו אופן ממש גם תינוקות. אינם שונים מאיתנו בהרבה ברמת הצורך הזה.

האם גידול תינוקות ללא חיתולים היא שיטה מציאותית ?
הורים רבים עובדים במהלך שעות היום וגם כשהם בבית הם לעיתים עסוקים במטלות אחרות. האם הורה יכול להיות פנוי וזמין לקלוט את איתותי התינוק להתפנות ?
פרט לקיומו של האינסטינקט אשר פעיל החל מרגע הלידה ועד גיל שנה וחצי (חלון הזדמנויות ליישום השיטה), גילו שבשביל לשמר את אותה מודעות, מספיקה פעם ביום של מתן לגיטימציה על הצורך להתפנות (תגובה מאיתנו, קריאה לזה בשם וכו) . כלומר: ישנו ספקטרום מאוד רחב של אפשרויות ליישום- החל מבאופן מלא- ועד לפעם ביום, חצי שעה ועוד.

הורים, שימו לב, לא אמרתי לשים את התינוק בלי חיתול, ישנן משפחות רבות אשר מיישמות את השיטה באופן מלא לחלוטין עם שימוש מלא בחיתולים! במקרה הזה, החיתול משמש בתחתון ואז למשל משתמשים בחיתול אחד ביום, כל היום.

איך פועלת השיטה או מה עושים בפועל ליישום השיטה ?
בשלב הראשון, מזהים מתי וכיצד התינוק מראה שהוא צריך להתפנות, בהמשך מגיבים על הצורך שלו להתפנות ע"י תגובה מאיתנו, היא זו שמשמרת את אותו אינסטינקט. לאחר מכן, באם רוצים, ממשיכים את מעגל התקשורת סביב נושא הצרכים והוא זה שיוצר ערוץ תקשורת נוסף עם התינוק ומחזק את הקשר עימו. כלומר: לוקחים אותו למקום המיועד לעשיית הצרכים (שירותים, סיר וכ"ו) , מחזיקים אותו בתנוחה או מושיבים אותו, מיידעים אותו על כך שהגענו למקום המיועד, הוא עושה את צרכיו, מסמן לנו שהוא סיים, מנקים ונגבים, סוגרים את מעגל התקשורת ע"י תגובה מאיתנו ומחזירים אותו בחזרה לפעילות שבה הוא היה קודם לכן.

כיצד השיטה פועלת בשעות השינה בלילה האם גם אז קיימים איתותים לצורכי התפנות ?
הורים רבים יתפלאו לשמוע שהורים שאשר אינם מצליחים ליישם את השיטה במהלך היום דווקא מיישמים אותה בלילה. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שהאינסטינקט בלילה הוא בשיאו, גם מעצם מהותו – המקום שבו אני יישן (כפי שגור כלבים לא עושה את צרכיו במקום שבו הוא ישן…סליחה על ההשוואה..) וגם אין הסחות דעת.

הצורך להתפנות לא יגיע במהלך שינה עמוקה אלא אם כן ישנה בעיה מסויימת משום שכל המערכת מווסתת הורמונאלית. כלומר, באם ישנו צורך להתרוקן, הוא יגיע רק בין מחזורי שינה. אכן כן, ישנם איתותים בולטים מאוד במהלך הלילה לצורך להתפנות.

אם אכן מחליטים ליישם אותה בלילה, עושים בדיוק את מה שעושים במהלך היום, כששומעים איתותים, לוקחים אותו ומוציאים לו להתפנות. במצב הזה חשוב כמובן שמיטת התינוק תהיה באזור ושאנחנו, ההורים ננסה להסתנכרן מבחינת מחזורי השינה עם מחזור השינה של תינוקות, באופן הזה, כשהתינוק שלנו יוצא משינה עמוקה כך גם אנחנו ואם מיטתו נמצאת לידנו, אנחנו גם מסוגלים לשמוע את איתותיו.

באם לא רוצים ליישם את השיטה בלילה, ניתן ללמד את התינוק להתרוקן בחיתול החד פעמי וכך שמעצם הטכנולוגיה המתקדמת של חיתולים חד פעמיים הוא יישאר יבש והתינוק יחזור לישון.

האם ניתן לנסות ליישם את השיטה באופן חלקי (חלק מהיום)? האם זה אפשרי ? לא מבלבל את התינוק ?
האם מניסיונך צורך הרבה אנרגיה ומעייף הורים ?
יצא מחקר מדעי לפני כמה חודשים (אולי כמעט שנה) שמדבר ל כך שתינוקות משתמשים באחוזים גבוהים יותר של המח מאשר אנחנו המבוגרים ועם השנים זה הולך ומתנוון. המשמעויות של זה הן אסטרונומיות- הילדים שלנו מבינים הכל ויודעים הכל, הרבה מעבר למה שנדמה לנו. כלומר, יישום חלקי של השיטה מתאפשר כמובן באם הוא מבוסס קודם כל על תקשורת עם הילד.ממש כפי שהתינוק יודע להתנהג באופן מסוים עם הוריו ובאופן שונה בגן- אז בגן הוא יידע שעושים בחיתול מבלי לאותת לפני ועם ההורים כן או כל וראציה אחרת בסגנון הזה.

מה החסרונות והיתרונות של יישום השיטה כפי שאת רואה אותם כיום ?
היתרון הכי בולט של השיטה הוא כמובן שימור המודעות של התינוק. לזו יש השלכות פיזיולוגיות ונפשיות נרחבות. יצירת הקשר עימו ובניית ערוץ התקשורת עימו משליכה על כל מערכת היחסים בינכם שכמובן מתחזקת.דוגמא מהצד השני של החיים תמחיש גם היא את הנושא, האם יצא לך להכיר מבוגר שנכנס לבית אבות? ברוב בתי האבות, בגלל מחסור בכח אדם, המבוגרים מחותלים. בין אם הם שולטים על סוגריהם ובין אם לא. אלו ששלטו על סוגריהם לאחר מספר ימים מפסיקים לשלוט. אני יכולה לשים את האצבע שהחל מהרגע שסבתא שלי נכנעה לחיתול והיה זה מאבק עיקש מאוד, מחלת האלצהיימר שלה קיבלה תנופה והיא התקדמה בצורה אקספוננציאלית.ניוון של מערכת אחת  לא תלוש מיתר מערכות גופינו, הוא מתחיל קודם כל מהמח וזה משליך גם על מערכות אחרות. כך למשל, ההקשר בין פרקינסון ומערכת העיכול שהתגלה לאחרונה וכ"ו.

החסרון הבולט הוא חוסר התמיכה הסביבתית. השיטה אינה "ידועה בציבור" ויישום שלה מעלה אי אילו ספקות. יש לי חזון- שכל אם אשר תלד בבית החולים, האחות תשאל אותה האם לשים על תינוקה חיתול או לא. ממש כפי ששואלים לגבי הנקה. זה יעיד על כך שמודעות ילדינו על גופם, חלחלה לתודעה הציבורית וחשיבותה הבריאותית!

האם ישנם סיפור הצלחה של השיטה ? מה הורים מספרים?
יש סיפורים רבים כאלו- מוזמנת להסתכל באתר בחלק של אמהות ממליצות.
דוגמא להמלצה http://hituless.co.il/?page_id=678.
לפני כחודש, זוג בעודו בהריון סיימו אצלי קורס בתל אביב. האשה התעקשה שהיא תתחיל יישם את השיטה מיד עם הלידה. בעלה ואני ציינו שכמובן שעדיף כי היא תנוח ותתחיל לאחר מספר ימים. בכל אופן, ב7.11 ב2 בלילה קיבלתי הודעה לנייד כי בשעה טובה ומוצלחת הם ילדו בת. באותו יום בשעה 15:00, הם שלחו לי הודעת תמונה של תינוקת עושה את צרכיה- מיקוניום (!!!) בסיר עם הודעה כתובה: "אביגיל בת 13 שעות עושה קקי בלי חיתול! תודה לריסה". בחיי שכמט בכיתי מרב התרגשות….

השיטה יכולה כל כך להעצים הורות ואת הקשר עם הילד רק מעצם המודעות שיש לו צורך נוסף שאינו "נעלם" אלא קיים, חי ובועט והינו צורך טבעי ובסיסי כמו הצורך לאכול או לישון.

 האם ישנם מחקרים מדעים בעברית או באנגלית שבדקו את יעילותה ?
הרשימה המסודרת מופיעה באתר http://hituless.co.il/?page_id=79
יש מחקרים נוספים שאעלה לשם בקרוב….

למעוניינות לקבל מידע נוסף, הדרכה אישית או הרשמה לקורס יש לפנות ללריסה גינת