טודלרס

מצג עכוז

לפני לידה ? באיזה מצג נמצא העובר ומה הקשר לסוג הלידה שבדרך

14.5.2013
במהלך חודשי ההריון העובר זז ומתהפך לכיוונים שונים. החל מהחודש התשיעי יעקוב הרופא אחר מצג העובר כדי לקבוע את סוג הלידה הממולצת. במקרים רבים מנח זה ישאר עד ללידה אך עדיין יתכן כי תינוק במנח אחד ישתנה את מנחו גם בחודש האחרון להריון.על פי רוב עד שבוע 36-37 מהתפך העובר לתנוחת הלידה. ישנם עוברים שעושים זאת גם בשלב מאוחר יותר בחודש התשיעי.
כיום ידועים שלושה מצגי עובר עיקריים. מצג העובר מציין מהו החלק המתקדם של העובר (מהו החלק שיצא ריאשון החוצה בלידה). שלושה מצבים בהם יכול להמצא העובר סמוך ללידה:

מצג ראש   המצב המתאים ביותר לידה טבעית. במצג זה התינוק שוכב כאשר ראשו פונה מטה לעבר פתח תעלת הלידה. מדובר במאין שכיבה ב"עמידת ראש" כאשר ראש התינוק מורכן לעבר החזה ועורפו פונה קדימה.

מצג פנים  – מנח יחסית נדיר (חצי אחוז מסך הלידות). במנח זה ראשו של העובר גם פונה לכיוון מטה לעבר פתח תעלת הלידה אך ראש התינוק אינו מורכן לכיוון החזה ומותח אותו אחורה לכיוון העורף. פניו של התינוק ולא עורפו פנים ליציאה.מצג פנים אומנם מאפשר לידה "טבעית" אך מחייב מעקב צמוד ובדיקה האם בשלב כלשהו יש צורך בכל זאת ניתוח קיסרי או בדיקת ניטור לב העובר

מצג עכוז  – (3-4 אחוזים מסך הלידות) במצב מסוג זה ראשו של העובר פונה מעלה לעבר הבטן ואילו עכוזו פונה לעבר פתח תעלת הלידה. מצג זה אופיני יותר לשני הטרימסטרים הראשונים של ההריון. אך עדיין ישנם מקרים בהם גם בשליש הראשון (בתחילתו או סופו המנח נותר). ישנן נשים רבות שנקבע להם ניתוח קיסרי בחודש תשיעי עקב מצג עכוז אך העובר בכל זאת יתהפך לקראת סוף החודש התשיעי והאישה ילדה לידה רגילה. ישנם נשים שיעברו היפוך חיצוני.

גם אם העובר עדיין לא יתהפך בחודש התשיעי יש עוד סיכוי שיעשה זאת. הסיכוי שעובר יתהפך באופן עצמאי אצל אישה בלידה הראשונה החל משבוע 36 עומד על 15 אחוזים. אצל אישה שילדה כבר ילד אחד הסיכוי עולה ל- 53 אחוז. למעשה גם בשבוע 38 עדיין יש סיכוי של שני אחוז שהעובר יתהפך כשמדובר בנשים בהריון ראשון, ו-22 אחוז סיכוי אצל נשים שכבר ילדו תינוק אחד.

איך מיילדים תינוק המצוי במנח עכוז בחודש תשיעי

ניתוח קיסרי – רופאים רבים מאמינים כי יש לילד עובר במנח עכוז באמצעות ניתוח קיסרי על מנת לא לסכן את האם והעובר בלידה נרתיקית מסובכת

היפוך חיצוני – התערבות חיצונית של רופא המנסה לעודד את התינוק להתהפך ברחם. בהליך זה מקבלת האם תרופה המפחיתה פעילות רחם והרופא מנסה מבחוץ, על ידי מישוש הבטן, להפוך את התינוק כך שראשו יפנה מטה ועכוזו מעלה.ההמלצה להליך זה ניתנת רק בשבוע 37-28במצב של הריון תקין, כמות מי שפיר תקינה, פעילות לב תקינה של העובר ומדדית תקינים נוספים. הבדיקה נעשת בשבועות 37-38 ולא קודם לכן על מנת שאם יתפתחו צירים מההליך לא תהיה זאת לידה מוקדמת. שיעור ההצלחה כיום נע בין 40 – 77 אחוזים, כאשר שיעורי ההצלחה גבוהים יותא סביב שבוע 36-37. סיכוי הצלחת ההיפוך החיצוני פוחתים כאשר מדובר בלידה ראשונה, מיעוט מי שפיר, מצב של שליה קדמית , עובר גדול במיוחד ומשקל בסיסי נמוך.

ספורט, עמידות ומנחים שונים – יש נשים הממליצות על הליכה יומית של שעה. הרציונל מאחורי ההליכה הוא שתנועות האגן בזמן ההליכה יעודדו את ראש העובר לרדת למטה היות ומדובר בחלק הכבד ביותר בגוף שימשך לשם מעצם כוח הכובד. כך או כך הליכה היא פעולה מצויינת בהריון ומומלץ לשלבה בכל מקרה בשגרת השבוע. יש נשים הממליצות על הליכה על שש עם טוסיק מוגבה וביצוע תנועות סיבוביות, עמידת נר על קיר ונענוע אגן כדי לעודד את ראש התינוק לרדת מטה יש לבצע את התרגילים 15 דקות כל פעם שלוש פעמים ביום  משבוע 35.לא מדובר בשיטות מוכחות אבל כל אישה המעוניינת לבצעם יכולה לנסות.

שימוש ברפואה אלטרנטיבית – שימוש בטכניקות דיקור, שיאצו או צמחי מרפא והומיאופתיה כדי לעודד שינוי מנח העובר. מכלל הטיפולים שיטת דיקור נמצאת כשיטה הספציפית ביותר לעידוד היפוך מנח עובר.מה עושים ברפואה הסינית כדי לעודד היפוך ? מחממים איזור מסויים ליד צתיפורן הקטנה של כף רגל ימין באמצעות מקלון ששמו מוקסה. בספרות הרפואה הסינית נמצא כי פעולה זאת מגביר את תנועתיות העובר ומעודדת היפוך. שיטות נוספות כוללות תרופה הומיאפתית ששמה פולסטילה, המעודדות תנועתיות של העובר.