טודלרס

ברזל בחלבה

כמה ברזל יש בחלבה והאם זאת מהווה מקור טוב למינרלים נוספים

24.5.2021

מחפשת מתוק בריא לעצמך או לילדים ? מעוניינת לדעת כמה ברזל בחלבה ? כבר מזמן הפסקנו לחפש רק את המתוק, כשהתזונה הבריאה במרכז, רבים מנסים להעדיף מתוקים בריאים יותר, כאלו המכילים באופן טבעי או מלאכותי ויטמינים ומינרלים.  ויטמינים הינם תרכובות אורגניות הבנויים ממרכיבים רבים המשולבים בצורות שונות. קיימים מספר ויטמינים החיונים לתפקוד הגוף והם ויטמין A,B, C,D,E ו-K. מינרלים לעומת ויטמינים, עשויים ממרכיב אחד. גופנו זקוק למינרלים שונים לתפקוד תקין של מערכות כאשר החשובים בהם הם סידן, כרום, נחושת, ברזל , מגנזיום, מנגן, סלניום ואבץ.

מחפשים מתוק בריא ? מעדיפים מתוק עם תוספת ברזל עקב צריכה נמוכה או רמות ברזל נמוכות ? ברזל הוא מינרל חשוב המסייע לתאי הדם האדומים להעביר חמצן ברחבי הגוף. הוא דרוש להפיכת מזון לאנרגיה. ילדים ומבוגרים שחסר להם ברזל לרוב מציגים סימנים של עייפות ואנרגיה נמוכה. בבדיקות דם תמצא אנרגיה או רמות נמוכות של פרטין (מאגרי הברזל).  מקורות טובים לברזל ממזונות החי הם ביצים ובשר. המקורות הצמחוניים של ברזל הם גרעיני דלעת, שקדים, קטניות ותרד. ויטמין סי מסייע לספיגת ברזל ועל כך מומלץ לצרוך יחד. צריכת הברזל היומית המומלצת לילדים בגילאי 2-10 היא  10 מ"ג ביום. אם הילד לא צורך מספיק בשר על בסיס קבוע או לחלופין דגנים מעושרים בברזל יש סיכוי לא מבוטל שחסר לו ברזל ומומלץ לבצע בדיקת דם.

באלו מתוקים יש ברזל ?
בחטיף האנרגיה של פיטנס עם שוקולד יש ב23.5 גרם (חטיף שלם) 3 מ"ג ברזל. מדובר בכמות לא מעטה (למעשה כמעט שליש מהקצובה היומית). במנה קטנה (30 גרם)  קורנפלקס קולגס יש 2.4 מ"ג ברזל ובמנה של קורנפלקס אלופים מחברת תלמה יש 2.01 מ"ג ברזל . לעומת זאת במנה של 30 גרם קורנפלקס פיטנס דגנים מחיטה מלאה יש 5 מ"ג ברזל. מדובר ללא ספק בכמות ברזל גבוהה מאוד, כמובן ממקור מלאכותי.

ברזל בחלבה
ב41 גרם (מנה) של חלבה אורגנית של שופרסל יש 2.08 מ"ג ברזל. לעומת זאת בחטיף חלבה וניל (20 גרם) של בארכה יש 4 מ"ג ברזל, 90 מ"ג סידן ו-10 גרם חלבון כמובן לצד כמעט 500 גרם קלוריות. מסתבר שחטיף חלבה אחד ביום יכול לספק כמעט מחצי מכמות הברזל שהילד צריך אך מנגד כמות הקלוריות הגבוהה וכמות השומנים הגבוהה (30 גרם) מחייבת מחשבה האם זה מקור הברזל שאנו מעוניינים בו. אם הילד סובל מתת תזונה אין ספק כי מדובר באלטרנטיבה אפשרית. במשקל תקין יש חשיבות לשקול כמויות ובעודף משקל מומלץ להמנע.

המשיכו לחפש את האלטרנטיבה הבריאה יותר של מתוקים, נסו להמנע כמה שיותר משתייה מתוקה, קניית חטיפים רווי שומן ומלח והרבו בשתיית מים, אכילת ירקות ופרות טריים, דגנים מלאים ובשר רזה. בהצלחה !

עוד בנושא
ממתק בריא לילדים

המידע הנ"ל אינו תחליף לייעוץ של תזונאית ילדים.