טודלרס

פתרון בעיות בגיל הרך

פיתוח יכולת פתרון בעיות כבר בגיל צעיר

19.5.2017

החיים הם פתרון בעיות אחד גדול. על פתרון בעיות בגיל הרך בכתבה הבאה

בחלק לא מבוטל מהיום אנחנו עסוקים בלפתור בעיות. גם הילדים שלנו קטנים וגדולים צריכים לפתור בעיות. איך להשתלב במשחק חברתי , איך להגיב אם משהו פגע בי, מה לעשות אם אבדתי ציוד, איך לתקן משחק שנהרס… זאת הסיבה שכדאי לפתח גישה של פתרון בעיות וארגז כלים כבר בגיל צעיר בניגוד לגישה של פינוק ועשיה עבור הילד. אכן יותר קל לטווח הקצר לעשות עבורם במקום לעזור להבין מה הבעיה או ללמד אותם לעשות בעצמם. הציפייה מהילד צריכה להיות תמיד מותאמת לגילו, ליכולותיו ולכלים שקיבל. פעוט או ילד לא תמיד יכול לפתור בעיה בעצמו אך בעזרת תיווך של מבוגר הוא יכול ללמוד שפותרים בעיות רבות על ידי כך שמבקשים מההורה עזרה במקום לבכות. ככל שהילד גדל הוא יכול להבין טוב יותר מה הבעיה ואז ההורה יכול להסביר מהם אפשרויות הפתרון.  הילד יכול להיות מעורב בבחירת אפשרות הפתרון ובדיקתו. אפשרות נוספת היא לקרוא ספרי ילדים המאפשרים לילד לראות מצבי בעיה ופתרון תוך אפשרות לשוחח עליהם לאחר מכן ולדבר על הקשר בינם לבין פתרון הבעיות של הילד.

המלצה על ספרים בנושא פתרון בעיות. כיצד אפשר ללמוד על בעיות מספרים. אחד הספרים המתוקים הוא ג'ק ועץ ההוקוס פוקוס של ג'וליה דונלדסון, הוצאת כנרת זמורה ביתן, דביר מוציאים לאור. הספר מספר על הילד ג'ק שיוצא עם חבריו מישל וג'ים להפלגה בסירה לאי רחוק הנקרא אפנוזל כדי להביא לסבתא את פרי עץ ההוקוס פוקוס כדי לעזור לה להירפא ממחלת האבעבועות הסגולות. בהפלגה ניצבים בפני ג'ק וחבריו בעיות רבות כמו כרישים בלב ים, נחשול מים גדול, חבר שנופל מהסירה למים. בכל בעיה מגיבים חבריו של ג'ק בצרחות אך ג'ק אינו צועק, הוא אומר "בלי לחץ חברים" , מציץ בשק שסבתא ציידה אותה ומוצא חפץ שעוזר לו לפתור בעיה. בלון להפחיד כרישים, מסטיק לסתום חור בסירה, חבל להציל את החבר ועוד. הספר אומנם לא עוסק באופן מוצהר בפתרון בעיות אך הדגשת התושיה לעומת הפחד וחוסר האונים הינו מסר שראוי לחזק אצל ילדים בכל גיל.

ספר נוסף בנושא פתרון בעיות ממבט אחר לגמרי, הוא האריה הקטן שהלך לאיבוד, מאת: מרק מרשל של הוצאת עופרים. בסיפור מתואר שמש, גור אריה קטן, אשר ביום שטוף שמש החליט לרדוף אחרי צפרדע ומצא את עצמו עמוק בתוך הג'ונגל בלי אמא. הוא הבין שהלך לאיבוד והחליט לחפש את אמא שלו. במהלך מסע החיפושים הוא פוגש פילה, קופיץ ותנין. כולם רוצים לעזור לו אך אף אחד לא מתאים את עצמו אליו. הפילה רצה מהר מדי, הפיל קופץ מעץ לעץ וגור האריה הקטן אינו עומד בקצב. הוא מתבונן בעקבות החיות וכך לומד להכיר את מאפייני הרגלים של כל חיה. אבל איפה כפות הרגליים של אמא הלביאה ? ואז שהבכי מגיע כי אמא לא נמצאת אחרי חיפושים רבים , נשמע קול מוכר. "איך מצאת אותי", שואל גור האריה ואמא מסבירה כי פשוט הלכה אחרי עקבותיו. כדי לחזור הביתה חזרו האם ובנה כל הדרך על פי עקבותיהם. מתאים לילדים בגילאי 3-4.