טודלרס

איך מלמדים ילד לנגב את הטוסיק

ללמוד לנגב את הטוסיק בגיל הרך

25.8.2013

איך מלמדים ילד לנגב את הטוסיק ? באיזה גיל ילד מנגב לבד ? והאם לעזור לילד או לאפשר לנגב לבד אם רוצה אך עושה לא טוב. אלו שאלות שכמעט כל הורה לילד ראשון שואל כשילדו מתחיל ללכת לגן עירייה. ילדים הם עם מגוון. ישנם ילדים שמגלים רצון ויכולת לעצמאות תפקודית רחבה כבר בגיל שנתיים או שלוש. כאלו שאתה מסתכל איך רוחצים ידיים ומנגבים פיפי ולא מאמין שהם עושים זאת כל כך ברצינות ובבגרות. לעומת זאת יש בני חמש וחצי שיקראו לאמא שתנגב להם את הטוסיק לאחר קקי גם כשהם לגמרי יכולים לבד. על אף המגוון ביכולות וזמני ההתפתחות, היכולת לנגב טוסיק, מגיעה אצל כל ילד בזמן קצת שונה. הסיבה לכך היא שהיא מושתת על דרישה גנית והורית, דורשת בשלות רגשית, נכונות לעצמאות, ויסות אימפולסיביות לביצוע התהליך ויכולות מוטוריות ותחושתיות. כך לדוגמא, בבית שהורים מלמדים ודורשים לנגב את הטוסיק לבד, הילד ילמד ויעשה לעומת בית שההורים ממשיכים לנגב ולא דורשים.

לפני שנתייחס לשאלה איך מלמדים ילד לנגב את הטוסיק , רצוי שנבין אלו משתנים מתערבים ומשפיעים על תחום זה:

היכולות הרגשיות של הילד
ישנם ילדים יותר רגישים או כאלו שמתפתחים ומתבגרים לאט. ילדים אלו צריכים יותר זמן עזרה והדרכה של הורים כי גם אם מבחינה פיזית הם יכולים להיות עצמאים בלבוש, רחצה והיגיינה, הם צריכים את ההורה שיהיה שם בשבילם רגשית בתהליך ושילווה אותם לאורך כל הדרך.

היגיינת יתר
ישנם ילדים שכל כך חוששים להתלכלך או הורים שכל כך חוששים שהילד יתלכלך עד שלא מנסים. האם אתם כאילו ? אם כן, אתם נדרשים לעבודה עצמאית. מקסימום הוא יתלכלך וישטוף ידיים.

המסר של ההורים
ישנן אמהות שמעדיפות לנקות את הילד "ולעזור" לו. לא תמיד בגלל שהוא צריך עזרה אלא בגלל טענות שונות  כמו "הוא לא מנגב מספיק טוב", "הוא לא מגיע, "הוא מתקשה ללמוד". השאלה המנצחת היא איך ילמד לנקות את עצמו בלי לתרגל ? האם הוא לא מגיע או לא מנסה להגיע (לטוסיק) אולי במקום לעשות עבורו תלמדי אותו לעשות בעצמו ? האם את משדרת לילד שהוא לא יכול וזה משהו שרק אמא יודעת לעשות טוב ? זה הרי לא מסר שאת רוצה שיקבל.

היכולות המוטוריות
לקרוע נייר, לקפל אותו, להביא אותו אל הטוסיק בגובה ובמיקום המתאים ולנגב בכיוון ובעוצמה הנכונה מאחורה בלי לראות נראים תהליכים פשוטים למבוגר אבל לא בהכרח לפעוט או ילד צעיר. ישנם ילדים רבים שמתקשים להגיע לאזור הטוסיק, יש כאלו שלא יודעים איזה תנועה לעשות שם. כמות האפשרויות לאי בהירות היא רבה ולכן נדרשת הכוונה קבועה ואימון.

היכולות התחושתיות
ישנם ילדים שאינם מרגישים את גופם. הם אינם מרגישים שצריכים לשירותים וגם אינם מרגישים שרטוב להם או שעשו את צרכיהם. הדבר שכיח יותר אצל ילדים עם צרכים מיוחדים. ילדים כאילו צריכים ללמוד ללכת לשירותים כל מספר שעות או אחרי ארוחה היות והמרכיב התחושתי של צורך בשתן או יציאות, רטוב או יבש לא מספק משוב מספיק חזק. במקרה זה כשמלמדים אותם לנגב פיפי או קקי מלמדים אותם להסתכל עם הנייר ולראות אחרי הניגוב אם הוא נקי או מלוכלך.אם מלוכלך ממשיכים לנגב שוב ואם נקי מפסיקים ומסיימים.

היכולות הקוגניטיביות
סדר הפעולות והתנועות הנדרשות לניגוב הטוסיק אינו תמיד ברור לפעוט. ישנם ילדים שפשוט אינם יודעים איך להחזיק את הנייר, באיזה כיוון לנגב, איך יודעים אם ניגבתי טוב או לא, מה לעשות עם הנייר. הם זקוקים להנחייה הורית לכל שלב.

סביבת השירותים
האם סביבתם השירותים גבוהה מדי, מפחידה (איזור מבודד ורחוק ממרכז הבית), האם יש מרחק גדול מדי בין מתקן הנייר לשירותים, האם הפעוט חושש ליפול מטה ? האם יש גורם סביבתי המונע ממנו להיות עצמאי ? האם השרותים בגן עמוס מדי ולא מאפשר להתפנות ולנגב בשלווה. סיבות שונות יכולות להשפיע על הנינוחות וההצלחה בתהליך בגן ובבית.

איך מלמדים ילד לנגב את הטוסיק ?
אז תחילה מנסים להבין באלו מהתחומים שנמנו צריך הילד הכוונה.
האם הוא צריך ליווי הורי רק מבחינה רגשית למרות שיודע לנגב לבד (ואז אפשר תחילה רק לעמוד ליד הילד מבלי לעזור לו ובהדרגה לצאת מהחדר) ?
האם לא מבין מה כיוון התנועה של ניגוב הטוסיק וצריך להסביר לו ולהדגים לא (על עצמו או על בובה קודם לכן)
האם ההורה צריך לעבוד על עצמו ולהבין שאין זה מתפקידו לעשות עבור הילד דרך קבע אלא ללמד אותו בהדרגה לפעול באופן עצמאי. לעשות עבור הילד כשהילד יכול ללמוד זה לא פינוק מתאים, יש דרכים טובות יותר לפנק את הילד (נסו זמן איכות של משחק או הליכה לפארק). 

נורמות הגיל המקובלות להתפתחות היגנה
גיל שנה וחצי – מסוגל לשבת על סיר כששמים אותו על הסיר בהשגחה לזמן קצר
גיל שנתיים וחצי – יושב על סיר,מעט הרטבות ובריחות קקי..
זקוק עדיין לתזכורת ללכת לשירותים,
צריך עזרה כד לשבת על הסיר
גיל שלוש – הולך לשירותים באופן עצמא, מושיב את עצמו על האסלה.
יצטרך עזרה בניגוב עצמי ובפתיחה וסגירת מכנסיים או בגדים הדוקים
גיל ארבע -חמש – הילד עצמאי בכל תהליכי השירותים – קריעת נייר טואלט, הורדת מים, שטיפת ידיים, הורדה ושימת בגדים. כמובן שיכולת זאת תלויה בלימוד, חשיפה ודרישה עקבית. 

בהצלחה !
קראו עוד בנושא:
גמילה והרטבה בגיל הרך

נורמות ההיגנה לקוחות מהספר:

self-care skills. in f orelove & d. sobey (eds)education children with multiple disabilities , baltimore, md: brooks