טודלרס

על רגשות ובכי אצל תינוקות צעירים

האם בכי של תינוק צעיר הוא רק ביטוי של תחושות פנימיות ?

22.6.2013

כשמדברים על מערכת הרגשות במונחים אנטומים מדברים על המערכת הלימבית. זוהי המערכת הרגשית או אם תרצו המוח הרגשי של כל אדם. התינוק נולד עם מערכת לימבית המאפשרת לו לחוות באופן חלקי רגשות.  המערכת הלימבית מתפתחת מלמטה למעלה (מהמבנים הנמוכים לגבוהים). החלק התחתון של המערכת הלמבית נקרא אמיגדלה. האמיגדלה מהווה מאין מרכז שליטה של רגשות, ניתן לטעון שהיא זאת שמאפשרת לתינוק לחוש רגש גולמי כמו פחד. החלקים העליונים של המערכת הלימבית מתחילים להתפתח בגיל ארבע חודשים לחצי שנה. אלו מאפשרים את התפתחות התודעה לרגשות.

מה תינוק בן חודשיים מרגיש ?
מגיל לידה עד גיל שלושה חודשים מוח התינוק פרמיטיבי ביותר ואלו ה"רגשות" שהתינוק חווה הם מאין תגובות לתחושות פנימיות. התינוק יבכה אם יהיה לו קר, יעוות את פניו עם יסבול מכאבי גזים. אט אט הוא יתחיל לחייך אליך ולחקות את ההתנהגות שלך (אם את מחייכת ילמד לחייך בחזרה). בחודשים אלו תינוקות בוכים הרבה בגלל רעב, עייפות, כאבי בטן, גירוי יתר ואי נוחות כללית. בחודשים אלו ילמד התינוק לקשר בין בכי לבין התייחסות אליו ובין החיוך והבעות פניו לתגובה החוזרת מהסביבה.

האם הבכי של התינוק מעיד על עצבות
בכי בגיל צעיר (לידה עד שלושה חודשים) אינו מעיד על עצבות אלא פשוט מעיד כי התינוק קורא לך. הוא זקוק לך להרגע, לאכול או להקל על כאביו. הוא אינו כועס אליך. מומחים טוענים כי בגיל צעיר זה התינוק אינו באמת מרגיש רגשות בתוכו היות ואין פעילות מוחית באזורים הלימבים לפי מחקרים שונים. תינוק שיבכה לא יזכור את הבכי ואת סיבתו.ולמרות כל אלו  חשוב להענות לצרכי התינוק וכך לפתח תקשורת תקינה ותינוק בריא. אל תבהלי אם התינוק בוכה בתדירות גבוהה, זאת הדרך היחידה שלו לתקשר איתך.