טודלרס

גיל שנתיים תגובות למצבי לא רוצה

יש לכם דובון לא לא בבית ? איך כדאי להגיב

22.7.2013

האם קראתם לפעוט שלכם את הספר "הדובון לא לא " ? האם הילד בן השנתיים נשמע אותו דבר ? הוא לא רוצה להתקלח והוא לא רוצה ללכת מהגן והוא לא רוצה לאכול והוא לא רוצה עגבניה והוא לא רוצה להכנס לאמבטיה וכאשר נכנס לא רוצה לצאת. כמובן שרשימת ה"לא" הזאת היא רק תקציר מבין הסוגים  שחווה כל הורה מהילד בגיל שנתיים. אז ככה זה. גיל שנתיים הוא גיל גילוי וחיזוק העצמאות. 

למה גיל שנתיים הוא גיל לא רוצה
סביב גיל שנתיים נכנס הילד לתקופה משמעותית של צורך באוטונומיה (תחושת העצמאות ) וכן בדיקת גבולות. שני גורמים אלו מנתבים אותו לרצות לשלוט, לבחור, להחליט ולקבוע איך מתי ומה שרוצה. המטרה בדרך כלל היא אינה להכעיס אלא פשוט לקבוע. מדובר בתופעה התפתחותית נורמטיבית ואפילו חיובית . דרך אמירת הלא הילד בודק ומבין מה מותר ומה אסור במסגרות בהם נמצא וכך לומד להתנהל לאט לאט על פי המוסכמות. 

מה עושים ? ההסבר בכמה שלבים פשוטים
לוקחים נשימה עמוקה, מבינים שמדובר בשלב ההתפתחותי של הילד ומשתדלים לא להתרגז ולכעוס. יש סיכוי גבוה שאם תתרגזו, תוציאו מהילד תגובת צחוק או תגובת נגד חזקה יותר ולכן חשוב לשמור על התנהלות רגועה גם כשהילד מסרב לעשות את הנדרש ממנו. 

לאחר שהבנו את נקודת המוצא חשוב לברור עם עצמנו כהורים על מה מתעקשים ועל מה משחררים וזורמים
בענייני בטיחות אין מה לחשוב, יש כללים ברורים כמו לתת יד כשחוצים כביש או לחגור חגורת בטיחות. גם אם הילד מתעקש שלא, פונים באסרטיביות ומבצעים את הנדרש בלי ויכוחים. חשוב לעבור הלאה במהירות. גם בתחום סדר יום ומשימות יומיומיות אין ויתורים. צריך להתקלח ולאכול וצריך לעשות את דברים אלו בסדר הזמנים הקבוע, נמדרש והנוח להורה. יחד עם זאת ישנם תחומים אחרים שצריך כל הורה והורה לחשוב עם עצמו עד כמה להתעקש. עד כמה להתעקש שהילד אומר  לא רוצה לסדר את הצעצועים (שהוא עצמו העיף), עד כמה להתעקש עם הילד שישחק במשחק אחר (ולא כל היום בלגו או בבובות). עד כמה להתעקש לעשות פיפי בשירותים כשעושה בחיתול ? אלו דוגמאות למצבים שאינם בהכרח קריטים ואינם בהכרח מחייבים את ההורה להכנס לעימות עם הילד. כל הורה יפעיל את השיקולים והערכיות שלו כדי לבדוק האם נכנס למצב העימות עם הילד. לא תמיד זה שווה את המאמץ ואם כן חשוב להיות עקבי בדרישה. 

מה עוד עובד ?
ככל שנעצים את הילד וניתן לו את זמן האיכות שהוא זקוק לה הוא פחות יחפש את ההתנגחויות עם ההורים. הורים שבדרך קבע מעצימים את הילד  דרך מילים מפרגנות, תיווך לתחושת מסוגלות, חום ואהבה פחות מגיעים עם הילד לעימותים כי נמצאים באווירה חיובית ואוהבת. ילדים שנמצאים כל הזמן בסביבה של ויכוחים ועימותים יכנסו בתדירות גבוהה יותר למצבי הלא רוצה.