טודלרס

הורים אינם צריכים להיות מושלמים

האם השאיפה להיות הורה מושלם היא ריאלית ? על הורים פרפקציוניסטים

14.3.2013

האם את מנסה להיות ההורה המושלם. האם אתם הורים פרפקציוניסטים ? תמיד להיות בשביל הילד. תמיד להתנדב לועד הכיתה ? תמיד להכין את היום הולדת עד הפרט האחרון ותמיד להלביש ולהכין למבחנים הכי טוב שאפשר ? אם כן, יש סיכוי שתמצאו את עצמכם תשושים או מאוכזבים מעצמכם תוך זמן קצר ולעיתים קרובות. להרבה הורים מסורים ובעיקר בילד הראשון וכמסתובבת בראש הנחה מוטעת שצריך להיות הורה מושלם. הנחה הזאת לאט לאט מתעדנת ומשתנה כשבאים הילדים הנוספים וכשמבינים שהרעיון אינו בר השגה. חומר למחשבה עבור הורים פרפקציוניסטים. בגדול אפשר לומר שכל הורה צריך לקחת בחשבון שני הנחות יסוד חשובות.

ההנחה הראשונה היא שלא משנה מה יעשה עם הילד הוא תמיד יצליח לאכזב אותו מתישהו. אתם תאכזבו אותו כשתגיעו מעט מאוחר לגן ביום כלשהו שתתקעו בפקק בדרך חזרה מעבודה. אתם תאכזבו אותו שתקנו לו או תפתיעו אותו במתנה שמשום מה הצבע או גיבור העל אינו מתאים לו. אתם תאכזבו אותו כשתציבו גבולות עניינים לגבי מה מותר ואסור בבית. בקיצור, לא משנה כמה תתאמצו לא תהיו עבורו מושלמים.

ההנחה השניה היא שדווקא אם אתם טועים או עושים דברים שאינם מתאימים ומתנצלים, הילד לומד כיצד אתם מתמודדים עם המצב וזה מודל דוגמא חשוב לחיים. האם אתם מתנצלים מול הילד כשאיחרתם להגיע לאסוף אותו מהגן בזמן שחיכה ולמה זה קרה, האם אתם מסבירים לו בסבלנות מה אפשר לעשות (במקום לצרוח ולבכות) אם אינו מרוצה ממתנה שקיבל או מה עושים כדי להתנהל בבית על פי חוקים ובכל זאת לקבל מה שרוצים. פעולת התיקון הזאת מעבירה לילד מסר של פתרון בעיות, שהכל בסדר, שהעתיד סך הכל טוב ומצבים שונים ניתנים לתיקון, התמודדות ופתרונות. המסרים הללו חשובים יותר לבניית ילד מסתגל, זורם בעל תפיסות מציאות הגיונית וסף תסכול מתאים.

במידה ואתם מרגישים שאינכם יכולים לעשות את השינוי הזה בעצמכם פנו להדרכות הורים. אם כל דבר תדרשו מעצמכם כל כך הרבה מאמץ ותוצרים זה עלול לעלות לכם במחיר של דיכאון, תשישות ומריבות עם בן הזוג והילד. אופי פרפקציוניסטי הוא מולד ולעיתים דורש עבודה מודעת וממושכת. זה הזמן להעזר במדריך הורים מקצועי ולטפל קודם כל בכם. אין כל בושה, אתם רוצים להשתנות ולהשתפר לטובת הרווחה שלכם ושל משפחתכם.

קראו עוד בנושא הדרכות הורים
עקביות בין הורים