טודלרס

מרווחים בין ילדים בתכנון משפחה

עשר אימהות מדברות על מרווח אידיאלי בין ילדים

15.8.2013

הבעיה מוכרת . אחרי הילד הראשון מתחילים להתלבט כמה זמן לחכות כדי לנסות ולהביא ילד שני. מהו מרווח אידיאלי בין ילדים ? האם יש דבר כזה בכלל מרווח אידיאלי או שלכל סוג של פער גילאי יתרונות וחסרונות . עשר דעות של עשר נשים:

אילוצי גיל
שירה בת 42, אמא לשני ילדים צעירים משתפת:
"לאם מבוגרת אין בחירה גדולה לגבי מרווח בין ילדים, היא צריכה להביא ילדים ברווחים קטנים מאוד כי הפוריות יורדת עם השנים והסיכונים עולים. אני התחתנתי רק בגיל 38, הבאתי את בני הראשון לעולם ולאחר שנה הבאתי את נועה ביתי. אם הייתי מתחתנת צעירה הייתי עושה מרווח גדול יותר בין הילדים. אני לא מתחרטת על כך שמהירתי אבל מדובר בעבודה מאוד קשה".

מרווח קטן בין ילדים – ביטול עצמי
נטע, בת 28, אמא למאי משתפת:
"בלי קשר לגיל האם, אני חושבת שמי שמביאה ילד לעולם וכעבור שנה או שנתים מביאה עוד ילד צריכה לדעת שהיא מוחקת את עצמה. פשוט מבטלת את הקיום שלה. בשנים הבאות היא תצטרך להיות כל הזמן עם הילדים והיא לא תוכל למצוא את הזמן לעצמה ולזוגיות".

עזרה של סבתות – שיקול חשוב
שלי, בת 34, אמא לשני ילדים בן שלוש ובן חמש משתפת:
"אני מרגישה שהמרווח הקטן בין הילדים הוא לא בעייתי. אני אומרת את זה כי יש לי לי עזרה מדהימה מההורים שלי ומההורים של בעלי. אני נעזרת בהם כל השבוע לשמירה עם הילדים, הבאה לחוגים, בישולים וסידורים. זה בהחלט מאפשר לי לגדל את הילדים ברוגע. אני יודעת שלאימהות אחרות שאין עזרה, זה פשוט קשה ושוחק.  לא הייתי מביאה כל כך מהר ילד שני אם לא הייתי יודעת שאקבל כל כך הרבה עזרה".

מחשבה לעתיד עבור הילדים
סיגל בת 26, אמא לשני ילדים בני שלוש ובן שנתיים משתפת:
"אני ידעתי שזה הולך להיות קשה רצח. וזה באמת מאוד קשה. ישנם ימים שאני פשוט רוצה למות. כל כך הרבה עיסוקים בילדים ואין רגע לנוח ולתת זמן לעצמך. מצד שני הילדים הם החיים שלי ואני שמחה שאני עושה עבורם את הויתור. חוץ מזה בגלל מרווח הגיל הקטן בין הילדים אני פשוט יודעת שהם יהיה חברים טובים כשיגדלו ושהקשר שלהם יהיה טוב יותר. אני ואחותי נולדנו בפער גילאים קטן וזה רק קירב אותנו בגיל הבוגר".

חוסר בזמן איכות אישי לכל ילד
רותי בת 60, סבתא לשני ילדים בני שלוש ושנתיים משתפת:.
"בני התחתן מאוחר והביא ילדים בפער של שנה זה מזה. אני  אישית לא ממליצה על כך. אני רואה איך הילד הקטן מנסה לחקות את אחותו הגדולה. אני רואה גם כמה קשה להורים לתת לכל ילד זמן איכות אישי בנפרד. העומס של שני ילדים קטנים בפער הוא מאוד קשה. לדעתי עדיף אם הם היו מחכים עוד שנתים כדי שהילדה הבכורה תגדל מעט".

הצד הכלכלי
שני בת 26. אמא לשני ילדים בני חצי שנה ושנתיים משתפת:
"אני אישית חשבתי הרבה על  הצד הכלכלי. החלטתי להתפטר מהעבודה ולגדל את הילדים בבית כמה שנים עד שיהיו בני שלוש. אני לא לוקחת מטפלת, בייביסטר או משפחתון ומנסה להנות מזמן האיכות עם הילדים. היות ולא משתלם לי לצאת ולעבוד ולשים אותם במסגרות יקרות אני מעדיפה לקחת כמה שנים הפסקה מהעבודה ולהיות איתם. אם הייתי שמה ילד אחד במשפחתון ומביאה את בני השני עוד כמה שנים במילא לא הייתי מרוויחה יותר מדי ככה שעדיף לחגוג עם שני הילדים בבית".

הכל ביחד
יעל, אמא לשני ילדים בני ארבע וחמש וחצי משתפת:
"זה באמת קשה לגדל ילדים עם מרווח גילאים קטן אבל זה מייעל מאוד את הגידול. הבגדים עוברים מילד לילד, קל לעשות פעילויות בילד. הולכים לאותם הצגות ומופיעים, מפעילים את שניהם בצורה דומה ככה שכשהילדים גדלים זה מקל על תהליך הגידול".

התפתחות רגשית וקוגניטיבית לכל ילד.
רחל, בת 39, אמא לשנים בני שנתים וחמש משתפת:
"לי אישית היה חשוב לעשות מרווח בין הילדים. חשוב היה לי שבני הבכור יקבל את תשומת הלב , את זמן המשחק, זמן קריאת הסיפור , זמן המקלחת הכייפי. כשיש שני ילדים קטנים אין אפשרות לתת לכל ילד את מלוא תשומת הלב ואז צריך לחלק את הזמן וגם נגמר הכוח בדרך".

פינוק ומרווח גדול בין ילדים
שירלי, אמא לשני ילדים בני שנה ושלוש משתפת:.
"לדעתי כשמביאים ילדים במרווח גדול הילד הגדול כועס ומתמרד שפתאום מביאים אח קטן שלוקח לו את הזמן מאמא ואבא. כשמביאים ילדים במרווח קטן הילד הגדול כמעט אינו רגיל לכמות הזמן לבד ואז הוא פחות מתפנק ומתמרד בההורים. הוא מבין שצריך לוותר, להתייחס גם אל אחיו וזה הופך אותו לדמות יותר שיתופית, מקבלת ומתפשרת".

בריאות פיזית ומרווח גדול בין ילדים
שרית, בת 35, אמא לשלושה ילדים בגילאי שנה, ארבע ושבע משתפת:
"לי היה חשוב לעשות מרווח גדול בין הילדים כי רציתי לחזור לכושר, להוריד במשקל, לאכול יותר בריא ולשקם את הגוף  מחדש. גם הנקתי את כל הילדים כך שהבנתי שההנקה לקחה ממני הרבה ויטמינים ומינרלים ולוקח זמן עד שהגוף מספיק בריא וחזק לילד נוסף. אני אישית ממליצה אם אפשר (יולדים בגיל צעיר) לעשות מרווח בין ילדים של שלוש שנים".

בראיה הוליסטית, אין כאן באמת נכון או לא נכון. כל משפחה בוחרת מה מתאים לה. וגם אם בטעות נכנסת להריון זכרי כי לכל מרווח (גדול או קטן) יש את היתרונות שלו עבור עצמך ועבור הילד והמשפחה.

קראי עוד
הפרש מומלץ בין ילדים על פי ארגון הבריאות העולמי