טודלרס

תינוק רטנוני

מזג של תינוקות - האם התינוק מתקשה במעברים ושינויים

11.4.2013

כבר בגיל צעיר אפשר ללמוד על    מזג של תינוקות . ידוע כי המבנה הרגשי של תינוקות או הטבע של התינוק נקבע מראש באמצעות הגנים והכימיה. ילד להורים מופנמים ורגישים קרוב לוודאי יהיה דומה להם (ביישן ורגיש). ילד להורים היפראקטיביים/מחפשי תנועה ואתגר קרוב לוודאי שיהיה ילד נמרץ. למרות תפקידם העצום של הגנים והכימיה במוח לסביבה יש תפקיד עצום בעיצוב מזגו של הסביבה. ככל שתינוק יחשף לסביבה מתאימה הוא יצליח "לרכך" את מאפייניו "הבעייתיים. לדוגמא, ילד מופנם שיחשף בהדרגה לסיטואציות חברתיות לצד תיווך מתאים יצליח ללמוד כיצד להתמודד עם מצבים חברתיים בהם חש בושה. יש הטוענים כי השפעת הסביבה (הלמידה) כל כך גדולה עד כדי כך שהיא משנה את המבנים המוחיים. למה חשוב להכיר ולהבין את את המזג של ילדו ? ככל שהורה מכיר את ילדיו טוב יותר הוא יכול לחזק את מוקדי הכוח והחולשה שלהם ולעזור להם להתמודד עם קשיים ואתגרים

תינוק רטנוני – מזג של תינוקות. מהו תינוק רטנוני במה מתבטא המזג של התינוק בתפקודי אכילה, שינה, פעילות ומצב רוח ?

מצב הרוח – לפי הלוחשת לתינוקות (טרייסי הוג) תינוקות בעל מזג רטנוני הם תינוקות מבעבעים. מה הכוונה ? כמו סיר רוחש שיש צורך לשמור עליו על מנת שהתבשיל לא יגלוש, כך גם תינוק רטנוני צריך השגחה. השגחה ושימת לב לסימנים רגשיים שמשדר. תינוקות רטנונים יוצאים מאיזון עקב שינויים קלים בשגרה. כך לדוגמא, אם יחמיצו שינה, יקחו חלק בפעילות עם גירוי יתר יחוו אותו בצורה קיצונית ויחושו את סביבתם כתוהו ובוהו.

פעילות – הפעילות של תינוק רטנוני הוא נמוך. תינוקות אלו מעדיפים לשחק לבד במשחקי חשיבה ופחות במשחקים גופניים. תינוקות אלו מגלים דפוס נוקשה ביחס לגירויים. אם יקטעו או יפריעו להם במשחק יכעסו מאוד. בנוסף, הם יתקשו במעברים – מעבר מפעילות אחת לשניה.

אכילה – האכילה של תינוק רטנוני היא קצרת רוח. אם לא יביאו להם מיד את האוכל (החלב /המזון). הם מתקשים לחכות אך מצד שני האכלה יכולה לקחת הרבה זמן. לעיתים קרובות ישנו קושי במעבר מחלב לאוכל מוצק. לאחר שהתינוק עובר לאוכל מוצק הוא נוטה לאכול אותם מאכלים שוב ושוב ואינו מגלה "פתיחות" למזונות חדשים.

שינה – תינוק רטנוני מתקשה להרדם. ישנם תינוקות שכה מתנגדים לשינה, דבר הגורר התעייפות רבה , הוצאת אנרגיה מוגזמת וקושי להרדם. תינוקות אלו נוטים לשינה של תנומות קצרות של עד שלושת רבעי השעה

מאפיינים של תינוק רטנוני
יוצא מאיזון בקלות עקב שינוי שגרה
מעדיף לשחק משחקים ליד שולחן
בדרך כלל אינו ילד גופני
כועס ומתקשה לקבל הפרעות בתוך פעילות
מתקשה במעברים בין פעילות לפעילות
צריך לקבל את החלב/מזון כעת ועכשיו.
מתקשה לעבור למוצקים ולהסתגל למזונות שונים וחדשים.
נוטה לרצות לאכול מזונות מסויימים -לא פתוח לאכילה מגוונת

קראו עוד בנושא:
תינוק רגיש לרעשים