טודלרס

מאיזה גיל אפשר לתת טונה לתינוק ?

טונה לתינוק - מתי להתחיל, איך וכמה ?

15.4.2013

טונה לתינוק אפשר לתת כבר בגיל חצי שנה (כמובן דג טחון במרקם מימי), כך טוענים בעלי דעה מתירנית, הדוגלת בחשיפה מוקדמת של תינוקות למאכילים שונים. המחמירים (הדוגלים בחשיפה הדרגתית ומאוחרת יותר) מאמינים כי מומלץ להתחיל רק אחרי גיל שנה, ואלו המצויים באמצע מדברים על טווח גיל של  8-10 חודשים.

העצה הכי חשובה בחשיפה של תינוקות לדגים (וכל מזון חדש אחר ) היא הדרגתיות.  להתחיל בטעימות של כפית עד שתיים דג טחון ולראות שהתינוק מגיב בצורה טובה מספר ימים (כלומר, אינו מפתח אלרגיה, אוהב את הטעם). לאחר מכן להגדיל את החשיפה.

המלצה שניה היא להעדיף לקנות דגי מים עמוקים טריים, היות ורק אלו הם בעלי הערך התזונתי הגבוה שבגללו מומלץ לצרוך אותם. ערכה התזונתי של טונה משומרת נמוך ביחס אליהם.

ההמלצה השלישית היא לקנות דג נקי מעצמות (פילה נקי) וגם לאחר מכן לברור את כל חלקי הדג כדי למנוע מצב של חתיכות עצם קטנות במחית. ניתן לתת את הדג כמחית עם ירקות או כקציצת טונה.

ולגבי תדירות, בכתבה טונה בהריון (ראו לינק מצורף) הוסבר כי בטונה משומרת ישנה סכנה לקיום מינון גבוה או בלתי מבוקר של כספית (חומר רעיל).זאת הסיבה שמומלץ להמנע מלתת טונה משומרת לתינוק ואם כן נותנים להגביל צריכה לפחות מפעם אחת בשבועים. הנחיה זאת קיימת גם עבור ילדים צעירים ובוגרים.

האם טונה היא מקור טוב לאומגה שלוש ?
הורים רבים רוצים לתת לתינוק שלהם דג טונה כי הם סבורים שדרך הטונה יקבל אומגה 3 (אותם שומניים בריאים החיונים להתפתחות המוחית, הפחתת דלקתיות, שיפור מצב רוח ועוד). ואולם האומגה 3 בטונה משומרת היא נמוכה מאוד לעומת דגים אחרים כמו דג סלמון טרי או דג מקרל. בנוסף, חשוב להבחין בין האומגה 3 בדג טונה טרי לבין האומגה 3 המתקבלת מדג טונה בקופסה (טונה משומרת). יודעי דבר מבינים כי האומגה 3 הנמצאת בדגי הטונה נסחטת מהדג ונמכרת לתעשייה ואילו השומן שמצוי בקופסת הטונה המשומרת אינו השמן הבריא של הדג אלא שמן חיצוני שהוסף לדג.

לסיכום, אפשר להתחיל עם טעימות של דגי טונה כבר בגיל חצי שנה. המחמירים יחכו עד גיל שנה. חשוב להתחיל בטעימות כדי לראות שלא מתפתחת אלרגיה ולהעדיף דגים טריים עשירים באומגה שלוש ולא דגי טונה משומרים.

קראי עוד בנושא:
בטיחות מזון לתינוקות לידה עד שנה
טונה בהריון

תינוק במיטה שלו