טודלרס

אוצר מילים של תינוק בגיל שנה

התינוק בן שנה ? קראי על מילים ראשונות

15.4.2013

ישנם ילדים מופלאים שמתחילים לדבר לפני גיל שנה, ישנם ילדים שמתעקבים בדיבור ומתחילים לדבר (מושלם) בגיל שלוש וישנם ילדים (מרבית הילדים) שמתחילים לדבר בגיל שנה- שנה וחצי. תחילת הדיבור מתאפיינת בשלב החד מילי. בשלב זה הפעוט לומד לקשר בין אובייקט למילה ולומר אותה באופן עצמאי או כתשובה לשאלה "מה זה"

בגיל 13 חודשים אפשר לשמוע מהפעוט מילים ראשונות
בדרך כלל המילים הראשונות יהיו מילים המתייחסים לאנשים קרובים (אמא, אבא), אברי גוף (פה, אף), חפצים ומשחקים (כדור, נעל) ששימושם רב ותדיר. לצד המילים הברורות יופיעו הרבה מילים טרומיות – הגיות שהפעוט מייחס להם משמעות קבועה ו/או משתמש בהם כדי לתקשר. הבובה, הביגלה, העגלה כולם יכולים לקבל ביטויים שפתיים מעניינים ומתוקים. החזרה של הפעוט על אותה מילה טרומית בהקשר לחפץ ספציפי מראה את יכולתו השפתית ללמד לייצג חפץ באמצעות צליל. בגיל 13 חודשים הפעוטות ממלמלים, צורחים ומגלים את היכולת החלקית לשלוט בקולם. לא תמיד הקולות הללו נעימים לאוזניים. המנעו מלמנוע מהפעוט להשתמש בקולו כשמנסה לתקשר איתכם או עם משחק. אם כמות הצרחות עולה ובלתי נסבלת נסו להסב את תשומת ליבו לדבר אחר או לעודד אותו לשים גירוי קולי חזקה יותר (כמו שירה או מוסיקה אחרת בחדר).

אוצר מילים של תינוק בן שנה
סביב גיל שנה מתחיליות להופיע המילים הראשונות הקשורות בדרך כלל לעולם המוחשי והראשוני של הילד. כמו כן מדובר במילים "קלות" יחסית להגייה (כאלו בעלי צלילים מופקים בתנועות השפתיים וקל לראות אותם)
דוגמאות לאוצר מילים של תינוק בן שנה כולל בדרך כלל את המילים הבאות:
אבא
המ- על אוכל/בקבוק
אוטו
אור
כדור
במבה
לא – על משהו שלא רוצה
בי -להתראות , כלמדו אותו להגיד שלום למשהו שעוזב
הב – הב – לכלב אם יש לו כלב בבית
מו – צליל הפרה (אם מקריאים לו ספרי חיות)
טרקטור – אם רואה או שומע טרקטורים

אוצר מילים של תינוק בן שנה מתרחב מאוד לקראת גיל שנה ושלושה חודשים- שנה וחצי.. הגורמים שיכולים לעכב את הופעת השפה הם:איחור התפתחותי גלובלי, ליקויים בשמיעה, נטיה משפחתית /גנטית להתפתחות שפתית מאוחרת, לקויות קוגניטיביות וחשיפה לשתי שפות בבית או בבית ובגן (המעכבת את הקצב של רכישת כל שפה).