טודלרס

הפרעות שינה של ילדים על רקע רפואי

סיבות רפואיות להפרעות שינה

28.1.2013

ביעותי לילה
במצב זה הילד נראה כמי שקם בעקבות חלום בלהות, אבל מה שהכי מפחיד הוא שאי אפשר להעיר אותו מהחלום הרע או להרגיע אותו. שכיחות התופעה היא בין -2% ל-3% בגילאי הגן ובית הספר. למרות שהיא מפחידה מאד, בדרך כלל היא לא רצינית. למחרת בבוקר הילד אפילו לא יודע שחלם חלום בלהות.

סהרורי (הולך מתוך שינה)
חלק מהילדים לא מבועתים, אבל עדיין גורמים להוריהם בעתה. אלה ילדים שהולכים מתוך שינה. מסתובבים בבית, ולפעמים נכנסים למיטה אחרת, ובסוף חוזרים לישון בלי לדעת מה קרה איתם בלילה.
התופעה הזאת חוזרת על עצמה בדרך כלל בשעה קבועה, והורים שנבהלים ממנה יכולים לנסות להעיר את הילדים קצת לפני השעה הזאת.
חוץ מללכת לרופא שירגיע אתכם, כדאי לבדוק שכל החלונות והדלתות בבית סגורים היטב, כדי למנוע טיולי לילה מסוכנים.
מה עושים אם הילד רוצה לצאת לטיולים ולמסיבות שינה? כדאי להתייעץ עם הרופא האם אפשר לתת טיפול תרופתי חד פעמי (קלונקס) כדי להבטיח את שלומו הגופני בלי למנוע ממנו חוויות ילדות מכוננות.

חריקת שיניים
יש ילדים שלא הולכים או נבעתים מתוך שינה, אלא רק מדברים או חורקים שיניים מתוך שינה. במקרה כזה ההנחיה דומה: שנו בשקט, הילדים בסדר. יחד עם זאת, לחריקת שיניים קשה יכולות להיות השלכות על השיניים או על כאבי ראש, ולכן יש לטפל בה באמצעות רסן או באמצעים אחרים.

דום נשימה בשינה
ברוב המקרים אפשר לחשוד בקיומה של הבעיה כי הם משמיעים צליל דומה לנחירות המלוות לפעמים בהשתנקויות. במקרה שאתם חושדים שלילד יש בעיה כזאת, כדאי שתפנו למרפאה שיש בה מעבדת שינה ותבדקו זאת. הבעיה הזאת נובעת לעיתים משקד שלישי מוגדל, שמצר את כניסת האויר לקנה הנשימה, ואז יש צורך לבדוק צורך בניתוח