טודלרס

אבחון וטיפול קרניו סקראל לתינוקות

קראי איך מאבחנים ומטפלים בשיטת קרניו סקראל

17.9.2013

טיפול קרניו סקראל לתינוקות
להכיר את שיטת האבחון והטיפול קרניו סקראל

מאת: ד"ר דקלה אורן dc– כירופרקטורית בשיטת האקטיבטור, ומטפלת בכירה בקרניו סקרל מזה 16 שנה.
מנחת קורס "המגע המרפא": קרניו סקרל להורים וסבים
קליניקה כירופרקטית- אוסטיאופתית לטיפול בתינוקות, ילדים ובנשים בתהליכי פריון, היריון ולאחר לידה.

לאלו בעיות רפואיות מסייעת קרניו סקארל ובאיזה אופן ?

הבעיות הרפואיות שיכולות להתפתח כתוצאה ממערכת עצבים שאינה מאוזנת מתחלקות לתחום הגופני, הרגשי והמנטאלי.

בעיות בתחום הגופני
בעיות הנקה, העדפה של שד אחד, מציצה לא נכונה, כאב לאם בזמן היניקה, נשיכה, רפלוקס, קוליק, חוסר סימטריה בגולגולת, קושי בהרמת הראש והחזקתו, טורטיקוליס- הטיית הראש הצידה. הפניית הראש לצד אחד בלבד,היפו/היפר טונוס של השרירים, חולשה של חגורת הכתפיים, חוסר שקט ובעיות שינה, רגישויות למגע ורגישויות כלליות כמו רעש, מים, חומרים מסוימים, דלקות אוזניים, מערכת חיסון חלשה, בעיות קואורדינציה ומוטוריקה, עיכוב בהתפתחות

בעיות בתחום הרגשי
קשיי ריכוז, היפראקטיביות/פאסיביות, חרדות, פרצי בכי, סגירות חברתית

קשיים מנטאליים
לקויות למידה שונות, חוסר יכולת לבצע מטלות ועוד. כיון שבעיות אלה מופיעות בדרך כלל בגיל מאוחר יותר קשה לקשור אותן לפגיעות המזעריות שאירעו בלידה. אך בתשאול נכון כמעט תמיד נגלה שאכן אותו ילד או מבוגר נולד בלידה מורכבת. זו הסיבה אגב שבארצות הברית ניתן להגיש תביעה משפטית נגד רופא מיילד גם כשה"תינוק" בשנות העשרים שלו..

בטיפול בתינוקות ובילדים קטנים החסימה משתחרת והילד "יוצא לחופשי". בדרך כלל מדובר בריפוי ושינוי קבוע כיון שאנו מטפלים ישירות בגורם לבעיה. לדוגמה נשווה ילד שידיו קשורות והוא מתבקש לבצע מטלות. הוא ילמד לתפקד כמיטב יכולתו אך כמובן שהביצוע יהיה קשה בהרבה מאשר ילד שידיו משוחררות. 

טיפול קרניו סקארל לתינוקות
במפגש עם תינוקות יש להקצות זמן לטיפול שמאפשר הקשבה לתינוק ולצרכיו. שינויים במערכת הקרניו סקראלית יכולים לקרות תוך דקות ספורות, אך למרות זאת יש להיות סבלניים ולעיתים להפסיק את הטיפול כדי לאפשר יניקה או החזקה של התינוק על ידי ההורה. התינוק בדרך כלל מסמן לנו כאשר הוא חש שהטיפול מסתיים.

אין אפשרות לקבוע מראש כמה טיפולים ידרשו. בדרך כלל כאשר החסימות מזעריות והתינוק מאוד צעיר, קל לטפל בו ולעיתים אף טיפול אחד בלבד פותר את הבעיה. יחד עם זאת יש ילדים שנזקקים למספר טיפולים רב יותר. ככל שהבעיה יותר וותיקה בדרך כלל יש צורך בטיפולים נוספים כיון שכעת קיימים כבר דפוסי החזקה של הגוף. לדוגמה: כתפיים עגולות בגיל ארבע חמש… היציבה היא מיומנות נרכשת וגם כאשר נסיר את מקור החסימה עדיין יש צורך בלמידה מחדש של אותה מיומנות ותרגול עד שהיא הופכת לטבעית.

הטיפול כולל אבחון ואיתור של מקורות החסימה בגוף. כאשר המטפלת חשה במקומות שיש בהם לדוגמה מתח רב, היא משתמשת במגע עדין בנקודות ספציפיות ועוזרת ליכולת של הגוף להתיר את החסימות. בדרך כלל חשים רגיעה ושחרור של הרקמות, פעילות מוגברת של דופק או חום במקום השחרור ולעיתים המטופל לוקח  נשימה ארוכה ונרגע. תינוקות וילדים מאוד אוהבים את הטיפול ומתמסרים לו. ילדים שסובלים מהיפר אקטיביות נוטים להירגע ואף להירדם על שולחן הטיפולים.

טיפולי קרניו סקראל מוצעים כיום, כאמור על ידי מטפלים רבים. חלקם באים ממקצועות טיפוליים בעלי רקע מקצועי עשיר וחלקם אינם בעלי ידע מקצועי ואף לקחו קורס אחד בלבד של הטיפול בשיטה. חלק חשוב מאוד מהטיפול הנכון הוא אבחון מקצועי ולכן יש לברר ולבחון היטב את הרקע המקצועי של המטפל.

למה להעדיף תרפיית קרניו סקראל לעומת ליווי התפתחותי ? פיזיותרפיה התפתחותית או ריפוי בעיסוק במקרים של בעיות גופניות, מנטליות ורגשיות ?

אנו חשופים כיום לשיטות טיפוליות רבות שטוענות להצלחה בבעיות רפואיות. כאשר ההורים בוחנים אפשרות לטיפול בתינוק או בילד יש לשאול בראש ובראשונה מהי הסיבה לבעיה ? האם מדובר בבעיה מבנית כמו תזוזה של מפרקים לאחר לידה או לאחר נפילה, האם הבעיה נובעת מחוסר איזון כימי – כמו בעיות עיכול, רגישויות למזון או שמדובר בבעיה שמקורה נפשי. יש לזכור שלא תמיד התשובה פשוטה. ילד שסובל מבעיות התנהגותיות עלול לסבול מרגישות למזון שגורמת לבעיה ההתנהגותית. במקרה כזה טיפול פסיכולוגי לא יוכל לעזור כל עוד לא הסיר את הגורם לבעיה שהוא במקרה הזה רגישות למזון מסוים. כך גם ילד שלא יכול להחזיק את העיפרון כמו שצריך יכול לסבול מחוסר איזון של השכמה או חוליות הצוואר ולכן ריפוי בעיסוק יכול לעזור אבל קל יותר יהיה ליישם את הטיפול לאחר איזון המפרקים.

לשאלות נוספות, ייעוץ, אבחון וטיפול מקצועי ניתן לפנות לד"ר דקלה אורן
054-644-4822
www.mountainspirit.co.il