טודלרס

ברית מילה אצל מוהל או רופא

אחרי לידה ? ילדת בן ? מתלבטת איך לעשות את ברית המילה ?

22.3.2013

.האם לערוך את הברית אצל מוהל, רופא חילוני מומחה או רופא דתי שהינו מוהל ?

הידעת ? ביצעו ברית אצל רופא שאינו דתי (ללא טקס דתי כלשהו) אינה נתפסת כברית כהלכה אלא כניתוח להסרת עורלה לפי הדת.

ברית אצל מוהל וברית אצל רופא מספקים אווירה שונה לחלוטין לאקט המילה. כל שנה מתבצעים כ-50 אלף בריתות על ידי מוהלים או רופאים. מצד אחד ישנם הורים הנוטים לבחור רופא מעצם החשש לבטחונו הבריאותי של הילוד (בעיקר שמדובר בילודים שנולדו לאחר סיבוכים שונים ועם בעיות בריאות), מאידך הורים מסורתיים רבים לא רוצים לוותר על האווירה הרוחנית והמשמעות הדתית של הטקס ומבצעים אותה אצל מוהל. בטקס ברית משפחתית.

מה עדיף ומה ממליצים הרופאים ?
התשובה לשאלה זאת אינה חד משמעית אך קשורה בעיקרה בזהות הנשאל. הרופאים ימליצו על ביצוע הברית על ידי רופא מוסמך. עדיף רופא כירורג המתמחה בילדים או בתחום אורלוגיה של ילדים. נכון שהניתוח עצמו אינו מסובך אך ככל הרופא או המוהל המבצעו יותר מיומן, מקצועי ומנוסה כך יורד החשש לפגיעה בתינוק.

האם כל רופא מוסמך לערוך ברית
הרישיון שמקבל רופא אינו מספק לו הכשרה פרקטית לביצוע בריתות. על מנת שיוכשר לכך, עעליו לערוך הכשרה נוספת. ישנם רופאים דתיים שביצעו הכשרה נוספת והפכו למוהלים. כל רופא דתי שמעוניין לערוך בריתות צריך לפנות לועדה של הרבנות לעבור הליך הכשרה ופיקוח (ללא קשר שהוא כבר רופא).ישנם רופאים שאינם דתיים שעורכים בריתות בקליניקות הפרטיות שלהם. במקרה זה נתפס ההליך על ידי הדת כניתוח להסרת עורלה ולא כברית כהלכה.

ההבדל בין ברית אצל מוהל לבין ברית אצל רופא
ההבדל העיקרי הוא ההרדמה. רוב הרופאים יבצעו הרדמה על ידי זריקה מקומית לאחר שביצעו אלחוש מקומי באמצעות ספריי או משחה. לאחר מכן הרופא ירדים את אזור הפין ויבצע את הברית. כך ימנע תחושת כאב. נכון שזריקת ההרדמה גם כואבת אך לדברי הרופאים מדובר בכאב זניח לעומת כאב של ברית הנעשת ללא הרדמה מקומית. מחקרים שהעריכו מדדי בכי,עלית דופק ולחץ דם מוכיחים כי הרדמה שמבצע הרופא מפחיתה את רמת הכאב של הילוד. מוהל עורך את הברית ללא מתן זריקת הרדמה (כי אינו רופא) אך נותן לתינוק טרם המילה מי סוכר או מעט יין. ישנם מוהלים הטוענים כי זריקת ההרדמה היא יותר כואבת לעומת הברית הקצרה וכי בחומר ההרדמה שנותן הרופא יש סכנה מסויימת היות ועדיין לא ברור האם התינוק רגיש או אלרגי לחומר זה או אחר.

ברית מילה על ידי מוהל
מי שבוחר לבצע את הברית באמצעות מוהל תופס את אקט הברית כמצווה של עם ישראל ולכן ירצה שמי שיבצע אותה יהיה לא רק עם ניסיון מקצועי מצויין אלא גם אדם שומר תורה ומצוות.

שורה תחתונה
הכי חשוב שלמוהל או הרופא שמבצע את הברית מסמכים המעידים על מקצועיותו והכשרתו,  שיהיה בעל  ניסיון רב וממליצים מרוצים. היות וכיום ישנם רופאים שהינם מוהלים דתיים תמיד ניתן לשלב את שתי הגישות. 

חוששת שהמוהל אנו מחטא מספיק את כליו , חוששת לסיבוכים וזיהומים עקב כלים לא סטרילים?

הועדה לפיקוח מוהלים מחייבת כל מוהל להשתמש בכלים סטרילים לביצוע הברית. כלים שעברו עיקור על ידי מכשיר מיוחד הנקרא אוטוקלב. אך אין זה פלא כי מרבית המוהלים והרופאים אינם מחזיקים מכשיר זה עקב עלותו היקרה ומסתפקים בעיקור על ידי אלכוהול שאינו חיטוי מספק.

ידוע כי ברית מילה שמבוצעת בתנאים לא סטריליים עלולה לגרום לסיבוכים כמו זיהומים ועליית חום. ברית מילה הוא ניתוח כרורגי אך כשמבוצע בשטח במהלך טקס הברית אינו נעשה בסביבה וידיים סטריליות כפי שמבוצע בבית חולים. הידעת, גם סכין שמוחטאת באלכוהול אינה נחשבת לסכין סטרילית . סכין יכולה להיות סטרילית כשהיא נפתחת סמוך לברית ומהווה סכין חד פעמית לשימוש.

ערכת ברית מילה טובה כוללת כלים סטריליים אשר מיועדים לשימוש חד פעמי. הערכה כוללת את כל הכלים להם זקוק מוהל או רופא בזמן ביצוע הברית. הערכה מיועדת להחליף את כלי המוהל או הרופא (שהינם רב פעמיים) והינה באישור משרד הבריאות.

מה כוללת הערכה:
סכין חד פעמית
מספריים
כלי נירוסטה שעברו עיקור והם לצורכי שימוש חד פעמי
שפורפרת מציצה – המאפשרת למוהל למצוץ את הדם לא ישירות אלא דרך שפורפרת וכך להמנע מהדבקת הרפס או זיהומים מפה המוהל
ג'ל לחיטוי
סדין סטרילי לפריסת הכלים עליו

השתכנעתם ? דרשו מהמוהל להשתמש בערכה שקניתם (לסכם איתו מראש על השימוש בערכה) היות והוא אינו מחוייב מראש לכך.

ניתן להשיג ברשת סופאר פארם ובבתי מרקחת נבחרים. עלות ערכת ברית מילה טובה הינו כ- 200 שקלים. ניתן לפנות למוקד ייעוץ ושירות לקוחות של החברה המייצרת.