טודלרס

חיסון מחומש לתינוקות

מהו החיסון המחומש ? מהם תופעות הלוואי? האם מומלץ לפצל את החיסון?

11.4.2013
החיסון המחומש הוא חיסון הנועד להגן על התינוק נגד מחלת טטנוס (צפדת), דיפתריה, שעלת, פוליו ודלקת קרום המוח.

למי אסור לקבל חיסון מחומש
ילד שפיתח תופעות מוחיות כאשר קיבל מנת חיסון קודמת כלשהי.
תינוק/ילד הסובל מבעיות מוחיות כגון אפילפסיה או פרכס לאחר קבלת חיסון
נטיה של התינוק לעליה מוגברת מאוד בחום הגוף ובכי ממושך (מעל שלוש שעות) לאחר קבלת חיסון. המרכיב העיקרי שממנו יש להיזהר בחיסון הוא מרכיב השעלת

הקשר בין החיסון המשולש או המחומש לאוטיזם
אין ספור מחקרים בדקו את הקשר בין מתן חיסון מחומש לפריצת מחלת האוטיזם. עד היום לא הוכח קשר וסיבתיות בין השניים. היות והחיסון המחומש ניתן בגיל שבו מפתח הילד תקשורתיות עם סביבתו, ניתן כי החיסון פגע ביכולת התקשורת (הוביל לאוטיזם). כידוע, עצם ההקבלה בין זמן התפתחות יכולת התקשורת אצל התינוק לזמן החיסון אינה מהווה כל אינדיקציה לקשר בין השניים. בדנמרק, המדינה בה נאסף מידע אפידמיולוגי מלא על כל ילד שנולד, נבדקה שכיחות הילדים האוטיסטים שקיבלו חיסון לעומת שכיחות האוטיסיטים שלא קיבלו את החיסון. במחקר זה לא נמצא הבדל בשכיחות המחלה.

חיסון מחומש תופעות לוואי
האם החיסון המחומש שניתן לתינוקות בגיל שנה עלול לגרום לתופעות לוואי קיצוניות ונזקים.
משרד הבריאות דן בעבר במסמך שהעיד על מקרים בהם תינוקות שקיבלו את החיסון המחומש חלו בדלקות מקומיות, מורסאות וזיהומים קשים באיזור הזריקה. (בשנת 2004 חלה עליה של פי 1.5 בתופעות הלוואי של החיסון לעומת שנת 2003 כאשר ניתן החיסון הרביע/חיסון הדחף). ממצאי משרד הבריאות לא הביאו להפסקת השימוש בחיסון. לדברי המשרד, אחוז תופעות הלוואי בארץ אינו שונה ממקומות אחרים בעולם. המסקנות הבלעדיות של ממצאים אלו היו: הקפדה על טכניקת הזרקת החיסון עמוק לתוך השריר והסבר מלא להורים על תופעות הלוואי האפשריות.

פיצול חיסון מחומש
האם מומלץ לפצל את החיסון המחומש כדי להפחית את הסיכון לנזקים משמעותים אצל קבוצות אוכלוסיה בעלות רגישות יתר ו/או נטיה גנטית לפיתוח רגישות זאת?

הורים המודאגים מהשפעות החמורות של החיסון המחומש יכולים לפצל את חמשת החיסונים ולקבל כל חיסון בנפרד. (זה יעמיס על עבודת האחיות, אך ישקיט מעט דאגה). אין כיום עדויות מחקריות להפחתת תופעות הלוואי נוכח פיצול החיסון המחומש.

מהם תופעות הלוואי המקובלות לאחר חיסון מחומש ומהם תופעות שאינן ?
אי שקט, חום (בין יום לשלושה ימים), נפיחות באיזור ההזרקה הם תופעות לוואי הגיוניות לאחר חיסון מחומש. במידה והילד רגיש למרכיבי החיסון יתכנו תופעות של גרד, פריחה וירידה בלחץ הדם מספר שעות לאחר החיסון. תופעות של הקאות ואפטיה אינן תופעות מקובלות לאחר החיסון.

האם יש אינטרס לאומי כלכלי מאחורי תעשיית החיסונים
בוודאי שכן לטוב ולרע. החיסונים מפחיתים את התפשטותם של מחלות קשות במדינה ובעולם. בד בבד מניעים תעשיה שלמה של חיסונים. לתעשיה זאת, בה מעורבים אנשי רפואה רבים,  עלולים להיות מניעים כלכליים טהורים הדוחפים לאשר ולקדם מתן חיסונים.