טודלרס

תנומת יום בגיל שנתיים

למה תנומת היום חשובה ומה הסימנים שהפעוט זקוק לה

14.3.2013

כל מי שמגדל פעוט בן שנתיים יודע שרמת האנרגיה בגיל הזה לפעמים נחוות כבלתי נגמרת. הפעוט רץ, קופץ, מטפס וחוקר סביבה תוך מעבר מהיר מגירוי לגירוי. ההורה לעומת זאת עוקב אחריו בדריכות. במצב מתיש כשכזה תנומת הצהריים הוא זמן מנוחה לפעוט וזמן זהב להורה לישון או לנוח מהמרוץ או המעקב התמידי אחריו

בגיל שנתיים ישנם לעיתים מצבים בהם הפעוט מראה לכאורה שאינו רוצה לישון במהלך היום. מדובר בסימן טוב שמראה שהילד גדל ושבהדרגה יעביר יותר שעות שינה מהיום ללילה. יחד עם זאת אין זה אומר שהפעוט צריך לוותר על תנומת הצהריים.  ילדים מוותרים על תנומת הצהרים בגילאים שונים אך לרוב זקוקים לה מאוד בגיל שנתיים. בגיל שנה וחצי מרבית התינוקות עוברים משתי תנומות יום לתנומת יום אחת. גם אם נראה שהילד "נגמל" לכאורה משינה במהלך היום מומלץ לספק את אפשרות השינה בצהריים יום יום, גם אם הילד כבר קרוב לגיל שלוש.

מה הסימנים שהפעוט זקוק לשינת צהריים ?

הסימן הטוב ביותר הוא שהפעוט נרדם במעון או בבית בשעות הצהריים או רוצה את זמן השכיבה והרגיעה. כלומר, הוא מתמיד בשינה גם אם נרדם מאוחר יותר בצהריים או קם מוקדם יותר משינה זאת. כך נראה שבשגרה הוא עדיין זקוק למנוחה.

הסימן הנגדי הוא מה קורה כשהפעוט אינו ישן בצהריים. פעוטות שקרוב לוודאי זקוקים לשינה בצהריים יגלו סימנים רגשיים התנהגותיים של עצבנות ועייפות אם לא ישנים צהריים. דוגמא לכך אפשר לראות בישראל כאשר ילדים בני שלוש נכנסים לגן חובה ומחוייבים להפסיק את שנת הצהריים כאשר בפועל זקוקים לה מאוד. כך מקבלים הביתה אחר הצהריים ילד עייף, רדום או עצבני כל השבוע. ילד שאינו יכול להנות מפעילויות אחר הצהריים כי לא נח מספיק.

פעוטות שלא ישנים היטב בצהריים עלולים לגלות קושי לישון בלילה. הם עלולים לגלות קושי להרדם או להתעורר משנתם.

גם אם הפעוט אינו שם את הראש על המיטה או עוצם עיניים ביום שישי או שבת בצהריים , אין זה אומר שאינו עייף. את אולי רוצה למשוך את זמן העירות כדי שילך לישון מוקדם בערב אך הפעוט זקוק לתנומת צהריים בשביל תפקודו אחר צהריים. שפשופי עיניים, בכי ועצבנות הם סימנים לצורך בתנומה.

לסיכום, גם אם נראה על פניו שהפעוט אינו חייב או זקוק לתנומת צהריים בגיל שנתיים כל יום חשוב לאפשר לו את התנומה הזאת. ההפסקה בצהריים תאפשר לילד לחדש את כוחותיו ולהעביר את שעות אחר הצהריים ברוגע ושמחה. מומלץ לא לוותר עליה מהר מדי אם הפעוט מתמיד בה ומשיקולים חיצונים של שינת לילה מוקדמת או ארוכה יותר.